Wat te doen tegen voorover kiepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Wat te doen tegen voorover kiepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:08

Ik wordt een beetje gek van mezelf :P , voor mijn gevoel zit ik recht, maar als ik foto's van mezelf zie dan kiep ik toch echt naar voren, daardoor liggen mijn onderbenen ook veel te ver naar achter.
Ook lukt het me slecht mijn hakken uit te drukken, in stap gaat het nog wel maar vooral in draf is het hopeloos.
E.e.a. heeft allemaal met elkaar te maken, het één veroorzaakt het ander denk ik.

Heel graag zou ik tips krijgen om dit te verbeteren of misschien zijn er bepaalde oefeningen om een betere houding te krijgen.
Met doorzitten lukt het me beter achterover te zitten.
Helaas kan ik geen foto plaatsen, want mijn laptop wil de foto's niet laden vanaf de camera.

BKS

Re: Wat te doen tegen voorover kiepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:13

Hoe is het met je zadel? Als het dieptepunt niet in het midden zit of het zadel is te klein voor jou of het zadel is niet op maat voor het paard etc etc. zal het rechtop zitten moeilijk gaan.....
Ik zou verder zeggen veel stukjes zonder beugels en liefst ook zonder teugels (aan de longe bv) om een onafhankelijke zit te creeeren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:02

Het zadel is wel goed, is vorig jaar nog helemaal aangepast, volgens de zadelmaker ligt het dieptepunt nu weer netjes in het midden.

Dat zonder beugels rijden dat is misschien niet zo'n slecht idee, dat ga ik vanavond gelijk maar eens proberen, moet ook leren mijn benen te laten hangen.
Misschien moet ik mijn beugels ook maar weer een gaatje langer doen, had ze 1 korter gemaakt in de hoop dat ik dan beter mijn hakken uit zou kunnen drukken, maar heb het idee dat het daar niet echt beter van is geworden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:04

Klinkt als een balansprobleem zeg maar. Wat je kunt doen is oefenen
in draf met sta-sta-zit, sta-sta-zit, enz. Of probeer eens gewoon een poosje
uit je zadel te blijven. Als je dit goed beheerst zul je zien dat je houding al
veel beter geworden is en dat je niet meer zo voorover valt :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:07

Dan kantel je je bekken waarschijnlijk niet voldoende naar achteren. Ga op je zitbeenknobbels zitten, daar moet je op balanceren en die voel je pas als je je bekken naar achteren kantelt. Houdt je buikspieren ligt aangespannen zodat je niet in je rug gaat hangen en laat je benen afhangen, niet knijpen met je knieën.
Om je zitbeenknobbels eens te voelen, kun je je knieën voordat je je beugels indoet, optrekken tot oren. Je zakt dan automatisch in het diepste punt van het zadel.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:26

Om je hielen goed naar beneden te krijgen liet mijn lerares me vroeger altijd een verschrikkelijke oefening doen, maar het werkte wel.

Je moet eigenlijk je stijgbeugel andersom aandoen, dus niet met de tip van je voet erin, maar met je hiel. Om de stijgbeugel aan je hiel te kunnen houden, MOET je er wel opduwen. Eerst probeer je even in stap (is al moeilijk genoeg) en dan in draf lichtrijden. Je zal wel zien dat je je stijgbeugels geen 5min achtereen kan aanhouden, heb je een sloom paard, dan heb je pas pech! Gewoon volhouden en met 10min iedere keer kom je er na een tijdje wel!
Je kan ook best je stijgbeugels wel een gaatje of twee langer maken, dan blijft de ligging van je benen min of meer op dezelfde plaats!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:42

Oh dit is een heel bekend probleem voor me. Ik reed al jaren en had al jaren les. Tot ik een keer een onderling wedstrijdje reed. Er werden daar ook foto's gemaakt. Die foto's heb ik jaren niet durven te laten zien zo naar voren geknikt zat ik.
Ik heb het er met mijn instructrice over gehad en die zei doodleuk: Ja dat wist ik wel, maar dat doe je al jaren.... Helaas had zij er in al die jaren nooit iets over gezegd. Ergo ik kreeg ineens een andere instructrice. Ik heb echt wel een jaar of langer 10.000 keer tegen mijzelf moeten zeggen: Rechtop, en ik het het nog eens 1000 keer gehoord van mijn nieuwe instructrice en honderden keren van mijn stalgenoten. Allemaal op verzoek hoor want je moet er gewoon aan herinnerd worden. Je motorisch geheugen moet het ingeprent krijgen en dat duurt een poos.

Een goede tip was dat ik tijdens het lichtrijden niet mijn bekken omhoog moet brengen, maar een beetje naar voren. Plat gezegd, je gaat staan en duwt je 'poes' richting manenkam. Dan kun je ook niet zo makkelijk kantelen.

Dan hier speciaal voor jou, voor het eerst in de openbaarheid
Afbeelding

Inmiddels zit ik wel recht, al hoor ik nog steeds wel eens dat ik naar voren kantel. Dat doe ik alleen nog op momenten dat ik iets moeilijk vind en me daarop concentreer. Dan vergeet mijn lichaam het nog wel eens.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:09

Heb net gereden en de tips van de eerste 3 reactie's allemaal gedaan.
Een hele tijd zonder beugels gereden, kon goed merken dat dat al heel erg lang geleden was dat ik dat heb gedaan, gelukkig was Ulf erg braaf, maar 1 verkeerde stap of ik had er naast gelegen, een evenwicht van 0 dus :(, maar ik voelde wel dat het een hele goede oefening is dus die houden we erin :j
Dan de oefening met sta-sta-zit, nou dat valt ook nog niet mee, maar na een tijdje kwam het ritme er een beetje in, maar ik weet nog niet goed wat ervan te denken, maar ik ga het zeker komende week iedere keer even een tijdje doen, want na 1 keer kun nog geen resultaat verwachten.
Het opzoeken van mijn zitknobbels is gelukt, en tijdens het doorzitten lukt het me ook redelijk goed erop te blijven zitten, maar zodra ik ga lichtrijden schieten mijn benen naar achter en mijn lichaam naar voren.
Maar ik ga er ook meer op letten dat ik op mijn kont ga zitten.

Door al deze oefeningen kwam ik erachter dat mijn linker heup protesteert tegen de "juiste" houding, het voelt daar dan niet lekker en misschien is dat ook wel de reden waarom ik zit zoals ik zit.
Ook voel ik mijn liezen behoorlijk, dus spierpijn zal ik vast krijgen, maar dit alles is wel een teken dat wat gedaan heb.

Ik ga morgen verder oefenen en ga dan ook met de andere reactie's aan de slag, dat van de hak in de beugel lijkt me ook erg moeilijk, maar geloof wel dat er wat inzit. 8-)

Mrie: gelukkig ik ben niet de enige en ik herken mezelf in jou foto, maar er is dus nog hoop *D, moet eerlijk zeggen dat mijn instucteur het wel regelmatig zegt, maar eigenlijk valt het kwartje nu echt nu ik de foto's van gister zag, baal erg dat ik ze plotseling niet meer kan opladen op mijn laptop.
(p.s. vind de foto verder erg mooi en ik vind het een erg mooi paard)
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 30-03-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:13

Kaka schreef:
Dan kantel je je bekken waarschijnlijk niet voldoende naar achteren. Ga op je zitbeenknobbels zitten, daar moet je op balanceren en die voel je pas als je je bekken naar achteren kantelt. Houdt je buikspieren ligt aangespannen zodat je niet in je rug gaat hangen en laat je benen afhangen, niet knijpen met je knieën.
Om je zitbeenknobbels eens te voelen, kun je je knieën voordat je je beugels indoet, optrekken tot oren. Je zakt dan automatisch in het diepste punt van het zadel.

Naar voren bedoel je waarschijnlijk?? Het kantelen van je bekken?
En aanspannen van willekeurig wat, veroorzaakt juist dat je stijf gaat zitten.
Een zitles aan de longe is vaak een hele goede optie. Handen in je zij, knieeen heffen enz enz.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:22

Kan me nog zo goed herinneren dat we dat, ruim 30 jaar geleden, tijdens mijn eerste ponyrijlessen heel veel moesten doen, ik heb wat afgehobbeld zonder beugels, handen in de zij, knieen omhoog, in amazonezit etc.
Helemaal geen moeite mee, maar blijkbaar helemaal verleerd en daarnaast ben ik gewoon veel stijver, trager en onhandiger geworden |(

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:24

HIHI...en hoe veel ouder ben je inmiddels?? Ik zit ook niet meer zo soepel als vroeger hoor! Heb afgelopen week weer even zonder zadel gereden en oma heeft spierpijn kan ik je vertellen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:32

Ulfeino schreef:
Mrie: gelukkig ik ben niet de enige en ik herken mezelf in jou foto, maar er is dus nog hoop *D
(p.s. vind de foto verder erg mooi en ik vind het een erg mooi paard)

Ja het was ook een heel mooi en goed paard, helaas is hij er niet meer.... Zo een krijg ik nooit meer.

Succes verder

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:51

Mrie: :(:)

Haha, gelukkig ben niet de enige die wat minder soepel wordt, wat leuk dat oma nog paardrijdt, nou ja ik had qua leeftijd ookal oma kunnen zijn, maar ik heb ervoor gekozen om een "oude" jonge moeder te worden.
Ben bijna 44 en heb een zoon van ruim 5 en een dochter van ruim een jaar :j
En nu ben ik dus druk bezig om mijn paard weer netjes te laten lopen, maar ook moeders zal de komende tijd nog flink moeten zweten om weer in vorm te geraken vrees ik ~~}>

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:01

Ik heb dit ook even gehad. Dit lag aan mijn zadel. Ik heb een wow zadel. Had het een half jaar waarin me paard veel veranderd was. me onderbeen ging naar achter en me bovenlichaam naar voor. Ik heb die man laten komen en het bleek dat mijn zadel in die korte tijd 3 maten te groot geworden was. dit gaat zo snel. toen hij het veranderd had kon ik weer fijn zitten. Hoe lang geleden is het dat je zadel gecontroleed is en zat je daarvoor wel recht?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:06

Iedereen op bokt stuurt zijn paard naar een osteopaat maar als ik jou was zou ik er zelf eens heen gaan. ;)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:08

Kl*te probleem.. ik trek m'n rug altijd hol (ook niet echt goed voor je gewrichten..).
Is je paard braaf aan de longe? Als wel, dan kan je proberen om met je armen opzij en zonder beugels rond te rijden. Een ander houdt je paard voorwaarts en jij let eerst alleen maar op je houding. Na een aantal keer neem je dingen weer over, zelf voorwaarts houden etc. Moet je dus wel een braaf paard hebben en even iets gebruiken zodat hij zijn rug niet weg drukt, slofje of elastiek. Het moet natuurlijk niet zijn rug verklooien.. (je weet zelf waarschijnlijk wat het beste werkt.) Niet keihard naar beneden vastzetten maar een lichte begeleiding.

(en anne_gti heeft eigenlijk een ontzettend goed punt!

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:43

Zweepje achter je rug doen! ;)
Wel opletten dat je dan niet een holle rug krijgt ..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:55

Janna_M schreef:
Zweepje achter je rug doen! ;)
Wel opletten dat je dan niet een holle rug krijgt ..

Welnee, als je de simpele dingetjes als rijden zonder beugels en rondjes draaien met je enkels niet lukken omdat je lijf het niet toelaat helpt dat ook niet.
Dan moet je bij de fysio of de kraker zijn om de boel eens recht te laten zetten.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:04

Ook een leuke tip: Fietsen op je paard :D . Toevallig laatst meegekregen tijdens de les, maar werkt super. Als je naar voren zit klem je automatisch ook je knieen meer aan het zadel en probeert daarop balans te houden. Je kiept dus wat naar voren en de balans is ver te zoeken. Dus let erop dat je beugels op een goede lengte zijn afgesteld, zo kort dat het wel mogelijk is om je hakken uit te drukken, maar ook wel zo lang dat je lekker kunt zitten. Dus zoals je op de manege leert, ongeveer tot aan je enkels :+ ;) . Maak je voor je gevoel lang, druk je hakken uit en voel in stap/draf/galop (kan bij alledrie de gangen dat fietsen) hoe de beweging gaat. Als je dit goed voelt dan voel je ook dat er een soort van "fietsbeweging" mogelijk is op je paard. Als je hierin mee gaat dan ga je automatisch meer ontspannen (moet wel om mee te gaan met die beweging), breng je meer gewicht op je beugels waardoor je niet meer klemt met de knieen en je dus rechterop komt te zitten.

Beetje apart staat het zo op tekst, maar als je op het paard zit en gaat proberen om die beweging te voelen, dan snap je precies wat ik bedoel. En controleer dat gevoel tijdens een rit, want het is makkelijk om weer in je foute houding terug te vallen.

Succes!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 09:56

Ben erg blij dat ik mijn probleem hier op bokt heb gezet, krijg zoveel tips waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen :).

Ook mijn zadel zal ik nog eens onder de loep nemen.
En misschien nog weer eens een zadel van iemand anders proberen en dan ook foto's/film maken om te kijken hoe dat lijkt.
Ik heb een Ainsley en heb vorig jaar ook een paar keer verschillende andere zadel geprobeerd, maar kwam toch steeds weer op mijn eigen uit.
Een vriendin van mij heeft precies zo'n Ainsley, zal haar eens vragen of ik het mag lenen kijken hoe dat rijdt.

Verder ga ik met alle tips die ik gekregen heb aan de slag, vooral het rijden zonder beugels is denk ik heel goed om meer evenwicht en een betere stevigere zit te krijgen.

Iedereen tot dusver heel hartelijk dank voor het meedenken en de tips.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:19

@Ulfeino: Rijden zonder beugels kun je dan het beste doen als je aan de longe vast zit en iemand op je houding kan letten. Het komt namelijk vaak voor dat je balans probeert te houden op de verkeerde manier (bijv klemmen of meer druk op de teugels) als je gewoon gaat rijden zonder beugels. En dan heeft het geen nut. Aan de longe kun je je echt controleren op je zit en oefeningen doen om een betere balans te ontwikkelen.

Succes :D

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:23

Dat van die protesterende heup en spierpijn in je liezen komt me bekend voor. Als ik gedurende de zomermaanden niet heb gereden en ik begin dan weer is dat bij mij ook altijd "de zere plek". Ik begin dan ook altijd de eerste week met de beugels een gaatje korter, hierna kunnen ze weer lang en is het probleem weg.....

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:54

Ik sluit mij aan bij de reactie van Aerdenhout, het voorover zitten zie ik veelal bij mijn leerlingen terug omdat zij hun bekken niet voldoende kantelen en hun bilspieren (onbewust) aantrekken.

Begin inderdaad eerst met bekken te kantelen, lekker te gaan zitten op je achterwerk en je knieën licht gebogen te houden. Ook belangrijk, je schouders naar achteren. Zitles aan de longe is zeker goed, misschien kan een stalgenootje of vriendin je hierbij helpen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:31

He Ulfeino, ik had toen ook een Ainsley, maar daar heb ik ook in leren recht zitten, het kan dus wel ondanks de pasvorm van dit engelse zadel. Ik snap niets van het "fietsen" te paard, ga je dan met je benen rondjes draaien....?

Oma, hoe wist je dat..... Ik ben 41 en heb een (stief) zoon van 24. dus het zou zomaar kunnen. Ik ben heel veel minder soepel dan 27 jaar terug toen ik met rijden begon.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:48

Oma is inmiddels al 56 en ik ben geen echte oma in de zin van kleinkinderen hoor! Maar ik loop af en toe alsof ik 80 ben tegenwoordig...misschien het idee van Anne_GTI maar eens opvolgen of minder gaan werken en eens een maandje vakantie houden, zou denk ik ook al een stuk schelen.
Nu rijd ik nog af en toe mijn eigen paard en spring daar dan ook vaak op zonder zadel. Als je een paard hebt dat makkelijk zit, is dat natuurlijk wel een hele goede oefening om een stevige en onafhankelijke zit te krijgen. Heb je een paard dat hoog opgooit, dan zou ik het niet al te vaak doen en liever zonder beugels rijden.