hoe galop wissels leeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anoushka

hoe galop wissels leeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 08:54

Hoi, wij zijn tijd terug begonnen met galop wissels, ik heb 2 trainsters die me les geve, een springen ander dressuur, met bijde ben ik met galop wissels bezig, we zijn begonnen met een balkje op 20cm hoogte zodat het makkelijker voor hem is, uiteindelijk gin dat goed, toen balk op de grond gelegd en ging ook goed, uiteindelijk balk weggehaald en dan krijgen we problemen, hij veranderd de achter hand dan niet dus gaat gekruisd, hij raakt er nogal door van streek. soms lukt het hem te veranderen en dan word er naturlijk veel beloond maar lukt hem meestal niet.

door de weeks train ik de dngen zelf, dardoor doet hij de wissels al wel met een balke zonder te racen, nu breng ik hem naar een verzamelde galop, en dan breng ik hem naar stap één stap en dan de andere galop en dat gaat heel goed, maar er moet naturlijk geen stap tussen zitten :P

hoe zouden jullie het doen?

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:19

hai. wij hebben springpaarden en leren de wissels al heel snel na het zadelmak maken. Gewoon scherp van hand veranderen en wachten tot ie wisseld, gaat het goed, dan belonen. ook als ie alleen voor omspringt en dus overkruist gaat. Dat gaat later vanzelf beter hoor, gewoon heel veel doen en geduld hebben. Overkruis in onnatuurlijk en leren ze best makkelijk weer af. Zorg dat je je bochten waarin je wisselt scherp maak. Succes en veel geduld gewenst!

anoushka

Re: hoe galop wissels leeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:26

scherpe bohten hebben we ook al gedaan, juis doordat hij ongemakelijk loopt dan raakt hij van streek maar veranderd niet, bijde instructrieces hebben me gezecht een tikje te geven op de nieuwe binnen been zodat hij schrikt en dan veranderen ze gewoonlijk, maar hij meestal niet,
Bijde instructrieces weten wat ze doen, zijn alle bij profs, die van springen heeft GP springen gereeden in frankrijk enzo, en die van dressuur was geselecteerd voor het engelse team, heeft toen ernstig ongeluk gehad wardoor het niet door ging omdat ze maanden in het ziekenhuis heeft geleegen en paard gestoorven is toen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:29

Waarom wil je de wissel aanleren? Heb je als doel om te springen of te dressuren?

Want de manieren die je nu noemt (over een balkje en scherpe bochten maken) zijn DE manier om nooit een mooie dressuurmatige wissel aan te leren. Balkjes leren een paard alleen om in tweeen te spingen (zoals je al gemerkt hebt, want de achterhand komt niet mee). En door scherpe bochten te rijden flikker je je paard alleen uit balans, en daar krijg je ook geen nette wissels van.

Ik ben geen springruiter, maar ik kan me voorstellen dat het in een parcours iets minder van belang is om een mooie dressuurmatige wissel te rijden, als 'ie maar in de andere galop komt.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:41

ik doe bijde, dus het is belangrijk dat het netjes is.
Kan je dan zeggen hoe je het kan trainen voor dressuur? daar deden we het zonder balkje maar dan als hij verandert doet hij ook alleen voor.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:46

Hoe is verder jullie niveau? Wat kan je allemaal al met je paard. Zie dat je in Spanje woont, dus dat je waarchijnlijk geen KNHS wedstrijd niveau hebt.

Kan je bijvoorbeeld al goed schakelen in alle gangen? Kan je je paard echt op de achterhand zetten, en laten ondertreden in de galop? Blijft je paard in alle gangen goed nageeflijk ook in de overgangen?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:04

Anoeska schreef:
Waarom wil je de wissel aanleren? Heb je als doel om te springen of te dressuren?

Want de manieren die je nu noemt (over een balkje en scherpe bochten maken) zijn DE manier om nooit een mooie dressuurmatige wissel aan te leren. Balkjes leren een paard alleen om in tweeen te spingen (zoals je al gemerkt hebt, want de achterhand komt niet mee). En door scherpe bochten te rijden flikker je je paard alleen uit balans, en daar krijg je ook geen nette wissels van.

Ik ben geen springruiter, maar ik kan me voorstellen dat het in een parcours iets minder van belang is om een mooie dressuurmatige wissel te rijden, als 'ie maar in de andere galop komt.

Ik vind dit een beetje jammer en kort door de bocht. Ik sta op een stal waar een bekende ruiter ook zijn stal heeft en ik zie hem en zijn stalruiters met enig regelmaat rijden. Bijna alle paarden springen daar een zeer nette wissel die in de dressuur zeker niet zal misstaan. Tuurlijk zijn er ook wel wat die minder netjes rijden, maar niet alle dressuurruiters rijden een nette wissel! Je zult ergens moeten beginnen en of het in het begin meteen netjes is, is vaak maar de vraag. Het paard moet eerst ook leren wat de bedoeling is en daar vertrouwd mee raken. De puntjes op de I komen altijd als de I er al staat. Ik zou het ook in eerste instantie te doen door scherper de wending te rijden en het later eventueel te ondersteunen met een balkje (mocht het niet lukken)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:13

Er zijn verschillende manieren en ik ben ook geen fan van het balkje.

Maar goed, wat je ook zou kunnen proberen is een keertwending galopperen en als je schuin terug rijdt naar de hoefslag het paard al wat gaan omstellen. Net voor de hoefslag geef je dan de hulpen voor de wissel.
Het eerste stukje rijdt je dan een beetje traversachtig, vervolgens maak je hem recht in het lijf en vlak voor de hoefslag wissel je. Zo gebruik je de bakrand ook een beetje als hulpje en je voorkomt dat ie achter gaat uitzwaaien.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:15

Ik leer het mijn paarden altijd aan vanuit de contra galop, die moet wel bevestigend zijn natuurlijk. Dus een grote volte rijden in contragalop en dan stelling vragen naar binnen.
Een keertje je been omleggen en kijken wat er gebeurt. Soms wil een tikje tegelijk met je been omleggen ook wel helpen.
Je moet wel proberen zo stil mogelijk te blijven zitten. Als ze wisselen meteen belonen. Ook al gaat het de eerste keren soms met een bokje.
Eigenlijk moet je een situatie creeren waarin het paard het makkelijker vind om te wisslen dan om in die contragalop met contrastelling te blijven. De meeste paarden die ik het op deze manier geleerd hebt hadden het na een paar dagen wel door.

Je zit ook wel mensen die hun hele gewicht omgooien en zo het paard het aanleren, maar die doen dat ook in een proef en dat ziet er niet uit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:38

egnie schreef:
Anoeska schreef:

Ik vind dit een beetje jammer en kort door de bocht. Ik sta op een stal waar een bekende ruiter ook zijn stal heeft en ik zie hem en zijn stalruiters met enig regelmaat rijden. Bijna alle paarden springen daar een zeer nette wissel die in de dressuur zeker niet zal misstaan. Tuurlijk zijn er ook wel wat die minder netjes rijden, maar niet alle dressuurruiters rijden een nette wissel! Je zult ergens moeten beginnen en of het in het begin meteen netjes is, is vaak maar de vraag. Het paard moet eerst ook leren wat de bedoeling is en daar vertrouwd mee raken. De puntjes op de I komen altijd als de I er al staat. Ik zou het ook in eerste instantie te doen door scherper de wending te rijden en het later eventueel te ondersteunen met een balkje (mocht het niet lukken)

Je hebt ook helemaal gelijk eigenlijk! Nu ik erover nadenk wil je natuurlijk ook dat een springpaard een correcte wissel spingt. Ik bedoelde eigenlijk alleen dat je in een parcours geen punten krijgt voor een correcte wissel, terwijl dat bij de dressuur natuurlijk wel het geval is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:28

Verschil is wel dat je bij een springpaard de wissel in/voor de wending rijdt en bij een dressuurpaard het op een rechte lijn uitgevoerd moet worden. En een springpaard hoeft geen series te wisselen, het gaat er immers om dat je in de goede galop de bocht door komt want anders voelt het alsof je op een fiets met een lekke band zit.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:34

saskia_g schreef:
hai. wij hebben springpaarden en leren de wissels al heel snel na het zadelmak maken. Gewoon scherp van hand veranderen en wachten tot ie wisseld, gaat het goed, dan belonen. ook als ie alleen voor omspringt en dus overkruist gaat. Dat gaat later vanzelf beter hoor, gewoon heel veel doen en geduld hebben. Overkruis in onnatuurlijk en leren ze best makkelijk weer af. Zorg dat je je bochten waarin je wisselt scherp maak. Succes en veel geduld gewenst!

Dit lijkt me geen goede oplossing, je leert je paard zo niet op jouw commando een mooie wissel springen, maar hij doet het gewoon als hij op de andere hand komt.Je kunt zeggen dat het voor het springen niet uitmaakt, maar het lijkt mij toch beter als hij het op jouw commando aanleert.

Mijn pony heb ik het geleerd en hij loopt nu nog steeds prima contragalop en kan een wissel springen. Ik heb het van mijn instructrice geleerd bij het van hand veranderen. Wil je contragalop aanhouden, dan stel je niet om. Wil je wisselen, dan stel je wel om en duw je met je buitenbeen om. Nja ik vind het moeilijk om dit uit te leggen, maar ik heb op een gegeven moment gewoon het gevoel gekregen... Ik zou zeggen, veel succes en persoonlijk lijkt het me fijner om het mooi dressuurmatig aan te leren!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:15

Anoeska schreef:
Hoe is verder jullie niveau? Wat kan je allemaal al met je paard. Zie dat je in Spanje woont, dus dat je waarchijnlijk geen KNHS wedstrijd niveau hebt.

Kan je bijvoorbeeld al goed schakelen in alle gangen? Kan je je paard echt op de achterhand zetten, en laten ondertreden in de galop? Blijft je paard in alle gangen goed nageeflijk ook in de overgangen?

Alle gaan goed nu, hij gaat makkelijk van stap naar draf galop of stilstand, ook doet hij dat goed in draf en galop, galop heb ik hem nog niet gevraagd om te stoppen maar weet dat hij het wel zou kunnen, hij is ook makkelijk te verzamelen via de zit, ook de stappen veruimen gaan heel goed, voor de rest doen we aan schouder binnewarts, travers en renvers. Hij blijft nu nagefelijk tijdens overgangen terug

hier een galop foto

Afbeelding

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:19

Ik ben ook geen voorstander van wissels aanleren met een balk.
Voorzover ik weet is de beste methode als volgt: op de normale manier van hand veranderen. Vlak voor je op de hoefslag komt omstellen en (op het moment dat je paard in de zweeffase zit) de hulpen geven voor de andere galop.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:27

Citaat:
Wil je wisselen, dan stel je wel om en duw je met je buitenbeen om.

Dan moet je toch juist de hulpen geven voor de "andere" galop? Dus dan zou het moeten zijn buitenteugel en binnebeen duwt hem om. Want als je vanuit de rechtergalop van hand gaat veranderen, dan moet je hem toch gewoon omstellen en dan krijg je dus een nieuwe binnenbeen en buitenteugel, en dan geef je toch gewoon hulp voor de linkergalop aan?!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:30

Grote verschil in dressuur en springen is dat voor de dressuur gewenst is dat het paard netjes van achter naar voor, opwaarts en recht de wissel springt, met een balk leer je ze juist om van voor naar achter te wisselen. Iedereen heeft zo zijn eigen methode´s om een wissel aan te leren en dat past het ene paard beter als het andere.

Gewoonlijk leer ik ze wisselen op de volte. Je rijd je volte bij a in de rechter galop vraagt een eenvoudige wissel op x en vervolgd in de linker galop op de volte bij c, dit doe je zonder af te wisselen een keer of 10 achter elkaar, maar zorg wel dat je paard altijd wacht op jou hulp!!! Het paard is dan een beetje geroutineerd in wat er gaat gebeuren, dit doe je nog een keer alleen ipv dat je hem nu eerst terug haalt naar de stap stel je hem om op x en verleg je je been. 9 van de 10 paarden snappen het vrijwel direct.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:29

Ik denk dat het niks uitmaakt hoe je een jong paard de wissels aanleerd. Het is wel zaak dat je het het jonge paard direct leert wisselen, dan onthoud hij het voor de rest van zijn leven. Het is makkelijker om het later te perfectioneren, dan op latere leeftijd de wissel nog aan te moeten leren.

Zorg dat je paard altijd goed om je binnenbeen loopt, dus ook al in draf als je van hand veranderd moet hij direct goed om je nieuwe binnenbeen buigen.
Neem in galop genoeg ruimte om van hand te veranderen, bij voorkeur op de diagonaal.
Stel hem eerst recht en vraag dan stelling naar de nieuwe kant, en wissel dan je benen om. zorg dat je je binnenbeen duidelijk op de singel hebt en je buitenbeen duidelijk erachter tijdens de wissel, en zorg dat hij niet door je binnenbeen valt.
verander tijdens de wissel ook niks aan je teugelvoering, daar breng je hem alleen maar mee uit balans
Plaats je gewicht liever een tikje naar buiten dan naar binnen (niet overdrijven), zo maak je de binnenkant vrij voor het achterbeen dat onder de massa moet komen.

Als het altijd moeilijk blijft gaan, moet je hem misschien eens door een arts na laten kijken, het kan zijn dat ie last heeft van zijn achter knieen.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:31

ik ga het propeeren zodra het hier niet meer regent en de bak redelijk goed is. klopt inderdaad wat je zecht , dat met balk van voor naar achter gewisseld word en dat wil ik niet

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:44

mijn paardje heeft het geleerd van mijn instructrice de afgelopen maand. Dit omdat ik zelf nog nooit een echte wissel (bewust) had gesprongen en ik wilde dat mijnpaard gelijk goed zou leren.
Moet zeggen dat hij het onverwachts snel oppaktte. 9 vd 10 x ging het gewoon goed.

Mijn intructrice bestuderend zag ik het volgende:
Nergens in een bocht maar gewoon springen vanuit een rechte lijn bv van hand veranderen. Paard moet in balans zijn om goed te kunnen wisselen.
Na de wissel direct de rust opzoeken door te gaan stappen of even halthouden. Weer na laten geven en weer wegrijden.
Niet te veel wissels in 1 trainingsessie. Goed is goed en 2 kunnen er dus genoeg zijn.

En dan de wissel zelf, eigenlijk van de hulp vd ene galop naar de andere gaan verzitten.
Dat was alles, viel eigenlijk reuze mee. :D

Nu moet ik het nog leren.... :o

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:48

Mijn paard deed het eerst vanzelf als ze verkeerd aansprong dan sprong ze zelf over.
Als ik nu gewoon een achtje rijd en de galophulp voor de andere hand aangeef dan springt ze over. :)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 08:06

kga vandaag warchijnlek weer in de bak werken, hij is nu niet te droog en niet te nat, zal het probeeren. Bij mij is het altijd geweest dat als het goed gedaan was belonen, even rusten en er niet meer aan werken die dag, als het goed gaat vraag ik steeds een beetje meer aan hem

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:26

Springpaarden of dressuurpaarden, ik vind dat ze beiden correct moeten kunnen wisselen. En dat wil dus zeggen, niet door ze even om te trekken in de bocht of over balkjes (springen ze hun wissels in 2ën zoals reeds eerder gezegd).

Een paard moet wisselen op de beenhulp, niet op de teugelhulp! Een goede voorbereiding is veel eenvoudige wissels rijden en je paard proper op de hulp van je buitenbeen! laten aanspringen. Daarna probeer je het gewoon op een korte diagonaal, je stelt je paard niet om, je zet zelfs een beetje schoudervoor (niet veel), en dan verleg je je benen, en daarna geef je de hulp voor de galopwissel (dus gewoon hulpen voor de andere galop). Zorg wel dat dit op de juiste moment gebeurt, als het paard met alle 4 zijn benen in de lucht is, anders kan het dier nooit wisselen, of toch niet correct. Tel in het begin mee als dat gemakkelijker gaat. Hou het paard tijdens de wissels zo recht mogelijk. Gooi je gewicht niet naar de andere kant maar gebruik enkel je beenhulp om hem te laten wisselen. Ik hoop dat je hier wat mee bent.

Wat ik wel raar vind is dat geen van beide instructeurs dit zo tegen jou heeft gezegd maar gewoon allerhande (verkeerde) hulpmiddelen gebruiken. Met bijtikken met een zweep moet je ook oppassen, sommige paarden worden op die manier bang van de wissel. Doe dit dus alleen maar als je paard er niet angstig of heet van wordt.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:33

Kzou zo 1-2-3 niets weten maar hou oren en ogen open voor jullie