Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Been there, done that.
Contra is, voor zover ik al ervaren heb, voor paarden geen super eenvoudige oefening ondanks dat het zo wel lijkt. Ik vind dat het een oefening is die onderschat word.. 
pharagirlke schreef:/knip (ik doe liefst een korte diagonaal om ze aan te leren van niet om te springen omdat je dan met een hoek van ongeveer 150° zit; die is makkelijker te pakken dan 90°.
/knip
Dat hele gedoe met gebroken lijntjes.... Ik vind dat je het je paard dan onnodig moeilijk maakt.
Dat vind ik persoonlijk wel fijn de eerste keren zeker omdat ik ze graag goed voorwaarts rijd. Explo had de neiging om te springen om de gebroken lijn en deed dat niet met korte diagonaal. Pret heeft eigenlijk nooit zo'n probleem gemaakt van die contra galop maar ik merk dat ze bij gebroken lijntje in het begin uit balans raakte. Nu moet ik wel zeggen (eerlijk is eerlijk) Ex was een ramp in het aanleren van die contra galop... Ik was ontzettend verbaast dat Pret het van de eerste keer deed want met Ex ben ik daar dus ongeveer een half jaar mee bezig geweest
Maar zoals ik al zei: het is maar net wat de combinatie prefereert.