De ContraGalop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miesjaa

De ContraGalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:12

Ik ben met mijn merrie L2 startgerechtig. eind april ga ik over.
nu ben ik in de training al bezig met schouderbinnenwaart, traver ect.
maar dus ook de contragalop.
nu is het alleen zo dat ze de contragalop op de linkerhand met gemak doet, maar op de rechterhand heeft ze er moeite mee. terwijl de rechterkant toch een makkelijkere kant is dan links.

nu probeer ik op de rechterhand het rustig uit te breiden door :
in galop een kleine gebroken lijn te rijden, of door op de lage zijde aan te springen in contra en dan net voor de hoek weer terug en dan steeds een beetje veder en dan terug.

dit boekt al wel wat vooruitgang, maar nu vroeg ik me af of jullie misschien nog andere handige tips hebben waar ik mee aan de slag kan.?!?!
en hoe jullie dit zouden oplossen!

ik ben benieuwd!

Groetjess, xx

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:16

Mijn lesgeefster leerde dat eigenlijk heel makkelijk aan. Het kwam er eigenlijk gewoon op neer dat ik hem in galop zette. Daarna neem je een simpele lijn met en bocht die niet al te scherp is. (ik doe liefst een korte diagonaal om ze aan te leren van niet om te springen omdat je dan met een hoek van ongeveer 150° zit; die is makkelijker te pakken dan 90°. Dan goed voorwaarts rijden, duidelijk je benen houden. Leg je "buitenbeen" voor een keer maar extra duidelijk naar achter en voorwaarts houden! Pas als dat goed gaat richting tempowisselingen gaan. Als je gewoon aan springt in contra hoeft de korte dagionaal niet, gewoon voorwaarts rijden dan.

Dat hele gedoe met gebroken lijntjes.... Ik vind dat je het je paard dan onnodig moeilijk maakt.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:17

ik ben ook begonnen met 5-meter gebroken lijnen. Maar waar ik het meeste op heb geoefend waren de grote achten rijden. De mijne begreep vrij gauw wat de bedoeling was en werd er heel soepel van. Tegenwoordig is zijn contragalop zo strek dat we achtjes van 10-mater voltes rijden.
Wat ik ook altijd handig vind is vanuit de contra over een diagonaal van hand veranderen (en dan dus op de normale hand uitkomen) zo kreeg hij door dat de contra niet beindigd moet worden, want het kon goed uitpakken. (Dit om het paard meer begrip te geven van de oefening)
De achten rij ik voor buigzaamheid
succes :)

Miesjaa

Re: De ContraGalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:33

Pharagirlke : jij bedoelt dus eigenlijk een ruimer rechts omkeert rijden? zodat de draai groter is en gemakkelijk dan een kleine gebroken lijn? of begrijp ik je uitleg verkeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:41

Korte diagonaal is dus eigenlijk van uit een hoek naar B of E rijden. (dus een diagonaal tussen F en E, K en B, M en E of H en B) Dan is je hoek veel groter omdat als je een gewone diagonal rijd, je schuin uit komt in een hoek. Dat betekent dus dat je geen hoek van 90° maakt in contra, maar een hoek van 45! En dat is veel te scherp voor een paard dat de eerste pasjes Contra zet, dan raakt hij uit balans en gaat hij om springen, wat hoogstwaarschijnlijk mislukt waardoor hij dus zal eindigen in een ongecontroleerde kruisgalop waarin noch jij, noch je paard zich goed voelen. Ga je dat doorzetten, krijg je een paard dat volledig in de stak zal gaan van het moment dat je hem deze oefening vraagt omdat hij contra gaat linken met uit balans raken en zich slecht voelen. :) Been there, done that.

Mijn inziens is het best om een paard op zo recht mogelijke lijnen (geen gebroken lijntjes en die onzin) in een goed voorwaarts tempo zijn evenwicht te laten vinden in die contra-galop. Hoeken van 90° lukken mits je hem de ruimte geeft om het evenwicht te vinden: geen gedoe om dat hoofd naar beneden te houden zoals het "mooi is" en al evenmin om hem mooi verzameld te laten lopen. Gewoon voorwaarts tot hij het evenwicht vind, en van daaruit werken aan tempocontrole en verzameling enz. :)

Eerst moet ie leren galopperen (in contra), dan pas kan die correct leren galopperen. ;) Contra is, voor zover ik al ervaren heb, voor paarden geen super eenvoudige oefening ondanks dat het zo wel lijkt. Ik vind dat het een oefening is die onderschat word..

Miesjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:05

daar ga ik zeker mee aan de slag. heb het nooit zo bekeken of de bocht scherper was of niet!

het galopperen in contra kan ze wel redelijk! op de goeie hand galoppeerd ze hem gemakkelijk rond met bochten enso!
maar die andere hand vind ze moeilijk!
maar wat jij zegt ga k uitproberen.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:03

Ik ben het eens met de methode van hierboven, die heb ik ook gedaan. Om te testen of je paard je hulp begrijpt kun je ook een op de middenlijn aangalopperen en kijken of hij de galop aanpakt die jij aangeeft. Als ie dit goed snapt kun je in de contra het buitenbeen (dat binnen wordt) naar achteren houden en zo snapt ie wat makkelijker wat je bedoeld.

Ik zou ook in het begin korte en recht stukken oefenene voor je bochten e.d. gaat maken aangezien dat extra moeilijk is.

Veel succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:38

die van mij wisselde juist op diagonalen, daarom ben ik achten gaan rijden :+ hij wist dat hij dan weer op dezelfde hand uit zou komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:14

die van mij wisselde ook op diagonalen maar niet als je echt heel overdreven je gewicht en been hulpen gaf.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:53

Zelf rijd ik vaak ook een diagonaal en ook aan het eind gewoon weer door ;) soms de lange zijde een xtje af en voor de bochten weer terugnemen.
En als het goed gaat en mijn paardje is goed los probeer ik ook 8tjes en bochten te rijden

:Y) suc6 ermee !

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:57

Mijn eigen paard heeft er ook moeite mee. Ik merkte dat het voor haar veel makkelijker was om in een 20/60 bak te oefenen. Zoals hierboven al gezegd van hand veranderen van K naar B bijvoorbeeld en dan had je nog een heel stuk rechtuit voor je de bocht om moest. Ik kon daardoor beter en makkelijker voorbereiden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:25

pharagirlke schreef:
/knip (ik doe liefst een korte diagonaal om ze aan te leren van niet om te springen omdat je dan met een hoek van ongeveer 150° zit; die is makkelijker te pakken dan 90°.
/knip
Dat hele gedoe met gebroken lijntjes.... Ik vind dat je het je paard dan onnodig moeilijk maakt.

waarom? Qua hoek maakt het weinig uit, of je nu van F naar E draait of een gebroken lijn van 5 meter rijdt, de tweede hoek is zelfs groter en dus makkelijker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:22

Lielle de hoek is hetzelfde maar je zit op de hoefslag => steun van de hoefslag ;) Dat vind ik persoonlijk wel fijn de eerste keren zeker omdat ik ze graag goed voorwaarts rijd. Explo had de neiging om te springen om de gebroken lijn en deed dat niet met korte diagonaal. Pret heeft eigenlijk nooit zo'n probleem gemaakt van die contra galop maar ik merk dat ze bij gebroken lijntje in het begin uit balans raakte. Nu moet ik wel zeggen (eerlijk is eerlijk) Ex was een ramp in het aanleren van die contra galop... Ik was ontzettend verbaast dat Pret het van de eerste keer deed want met Ex ben ik daar dus ongeveer een half jaar mee bezig geweest :roll:

Vandaar dus dat ik de hoefslag graag neem. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:25

ik snap je redenering maar het hangt dus van je paard af, en heeft niets met de scherpte van de hoek te maken. Het grote voordeel van een gebroken lijn is IMO dat je de scherpte van je wending tot op het laatste moment kunt veranderen, bij een diagonaal kun je dat niet, want daar zit die bakrand. Ik werk juist graag op een groot open stuk waar ik alle vrijheid heb om mijn lijn te kiezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:27

Denk dus wel dat het met de scherpte van de hoek te maken heeft. Grotere hoeken zijn altijd makkelijker te nemen. Met een diagonaal vind ik dat je maar hele korte stukken contra kan rijden... Pret en Ex heb ik in het begin gewoon lange stukken laten galopperen waarin ze hun eigen evenwicht mochten zoeken.

Maar ook dat is gewoon een manier van aanleren zoals je zelf prefereert :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:33

tuurlijk is een grotere hoek makkelijker, maar dat bedoelde ik niet. Het verschil tussen een korte diagonaal en een gebroken lijn zit hem dus niet in de scherpte van de hoeken ( de hoek van een korte diagonaal is zelfs scherper dan die van een gebroken lijn van 5 meter ) maar in de steun van de bakrand. In beide gevallen kun je trouwens geen lange stukken contra rijden, althans niet met flauwe bochten.
Het nadeel van de diagonaal vind ik dus ook dat je geen andere keuze meer hebt. Het is of contragalop, of een overgang naar draf, in gewone galop doorrijden gaat niet meer. Dat kun je wel als je een gebroken lijn inzet, voel je net voor de BE lijn dat het niet gaat lukken, kun je altijd nog richting X draaien en er een (rare) grote volte) van maken.

Ik ben nu weer eens bezig met contra aanleren, ik werk dus wel met een hele flauwe gebroken lijn, die haalt de 5 meter niet eens. Eerst maar eens het principe laten snappen, en de kwaliteit van de galop bewaren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:36

TS, je paard heeft dus moeite met de linkercontragalop (althans zo begrijp ik het als je het hebt over contra op de rechterhand).
Ga dan eerst werken aan de kwaliteit van die galop, door veel te schakelen, schoudervoor te galopperen in galop en veel voltes openen en sluiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:52

je kan net zo rustig een achtje maken en terug naar de gewone galop zonder naar draf over te gaan... :) Maar zoals ik al zei: het is maar net wat de combinatie prefereert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:53

ik zeg niet dat de gebroken lijn de beste manier is, ik vind alleen een korte diagonaal niet de handigste keuze om een contragalop te introduceren, die gebruik je pas een fase later. Net als een 8 trouwens, die is nog moeilijker.