Probleem met halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zeurkous

Probleem met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:04

Ik hoop dat ik het een beetje goed uit kan leggen en dat het probleem bekent is bij meerdere mensen.
Sinds een paar weekjes rij ik een paard bij. Hij is erg actief met grote gangen en erg veel drang naar voren. Hij is wel goed terug te rijden en rustig stappen gaat ook goed, maar als ik halt wil houden dan gaat het een beetje mis. Hij verbreekt onmiddelijk het contact van voren. Stapt zijwaarts, achterwaarts, voorwaarts, kortom hij probeert alles om niet stil te staan. Op mij komt het over als ongeduld. Ook heb ik geprobeerd met een lange teugel tot stilstand te komen. Dit lukt voor 1 seconde en dan begint hij al weer met los vast contact zoeken en draaien.

Ik heb geen idee hoe ik dit op moet lossen. Het is geen groot probleem want het gebeurt niet onrustig en gespannen, maar zou het graag op willen lossen.

LuckyShot

Re: Probleem met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:43

Staat hij aan de hand wel stil?
Ik zou steeds een beetje opbouwen denk ik. Belonen als die stilstaat en zo een beetje meer. Desnoods met iemand die erbij is. Kijken wat hij dan doet?

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:35

ja, aan de hand wel ook als ik na het opstijgen mijn beugels verstel. Vandaar ook de verwarring.

Miesjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:40

ik heb het ook met die van mij gehad.
ze wou niet stilstaan. begon indd te draaien of achterwaarts.
ik heb in stap het tempo heel erg verlaagd, maar net niet stil zetten. heel langzaam en dan er weer uit. en vanuit hieruit steeds meer uitbreiden.
of het paard stilzetten en ook echt meteen er weer uit en dan belonen dat ze de kans niet krijgen om te gaan draaien of iets.

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:43

Langzaam opbouwen en zodra ze even stil staat de hemel inprijzen.

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:33

Bedankt Miesjaa ik ga het proberen morgen!

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:57

Ik ben het eens met Alagone. Gewoon afwachten. De mijne was ook vaak ongeduldig maar doordat we het veel geoefend hebben gaat het nu goed. Ik zou wel corigeren, maakt je paard een pas naar rechts, corriger haar dan met een pas naar links enz. Natuurlijk wel rustig zodat ze niet nog drukker wordt. Veel succes

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:44

Met het lekkere zonnetje vandaag, heb ik hem eerst even een kwartiertje aan de longeerlijn gehad voor ik erop stapte. Dit was in het voordeel van de ontspanning en ook met halthouden ging het iets beter. Ik heb vaak geprobeert stil te staan en het ging soms best aardig. Ik merk dat als ik hem afleid met heel veel tempo wisselingen hij zich minder concentreerd op het stilstaan. Ik denk dat het echt aandachtsverlies is tijdens het bijna stil staan. Als ik hem afleid met veel verschillende figuren/tempiwisselingen is hij veel beter bij de les. Ik denk dat ik zo beter vooruit kan. Bedankt nog!

Eganohp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:07

Ikhad ent hetzelfde probleem, en dat voor een wedstrijd !!!
Nu staat hij terug prima stil. Het enige wat ik doe is gewoon werken, cirkels ruimere passen ... en vooral niet naar het haldhoude vrage. Nadat ik dan 30min gerede heb doe ik voorwaarts-neerwaarts rijden en dan wilt hij stoppen. Nu hoef ik dit allemala niet meer te doen en doet hij het vanzelf =D

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:02

Misschien nog een tip als hij echt gaat klieren en zich naar voren wurmt kun je ook wat dichter voor het schot proberen halt te houden en als hij dan een paar passen naar voren wilt kan dat niet (alleen de kan bestaat dan wel dat hij dan alsnog zijwaarts wil gaan) anders gewoon net zo als de anderen zeggen als hij wel goed stilstaat goed belonen en weer wegrijden ! :)

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:13

Ik ken het probleem, je moet er niet te veel op gaan focussen.
Zet hem halt en al gaat hij draaien dan stap je naar voren en zet je hem weer halt.
(wel goed belonen al staat hij stil).
Als je dat een x gedaan hebt dan ga je verder met rijden en zet je hem weer stil.

Probeer ook eens tijdens het in of uit stappen hem halt te zetten.
Verder is het vaak ook een kwestie van tijd, merk dat met jonge paarden.
In het begin vinden ze het vaak nog wat spannend en zijn ze ongeduldig, maar het went.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:51

dat deed mijn verzorg pony ook. de teugels strak nemen en als hij loopt een tikje. dan weer terug nemen en gewoon zolang door gaan tot dat hij het goed doet en dan zekr belonen!:D