verkeerd uitkomen op de sprong..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

verkeerd uitkomen op de sprong..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:22

hallo bokkers,

Ik heb vaak het probleem dat ik in het parcours niet goed uitkom op de sprong.
Voor mijn pony maakt het in een B parcours niet uit, ze weigert niet.
Maar het ziet er natuurlijk niet zo netjes uit als ze telkens een noodsprong maakt.
Ik rij ook springles en hier springen we vaak lijnen. En moeten we veel schakelen (eerst 4 galop sprongen dan 5 bijv.)
Als we dit doen gaat het vaak wel goed.

Maar als ik dan een parcour moet springen klopt het allemaal niet meer. Of ik kom er te dicht onder, of ze zet juist enorm vroeg af.
Hoe zou ik dit kunnen verbeteren? Hebben jullie nog bepaald tips om dit te verbeteren? Of zijn er goede oefeningen voor.
Ik hoor het graag,
groetjes

xAnnouk

Re: verkeerd uitkomen op de sprong..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:37

mmh probeer dan een ruimere bocht te nemen of 1 of 2 keer snellere galop sprong of slommer merken ze niet zo

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:40

letten op je ritme, en je impuls.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:55

Zorg dat je heel het parcours in hetzelfde ritme rijd. Als je de afstand niet ziet, blijf dan gewoon in hetzelfde ritme galoperen en stoor je paard, dan kan hij meestal toch een goede sprong maken, ook al kom je te groot of te dicht. en tel met de galopsprongen mee in je hoofd. Als je telt dan krijg je makkelijker zicht op de afstand.

En blijf die lijntjes oefenen, en spelen met de galopsprongen er tussen. Dat kun je ook doen met 2 balkjes op de grond.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:56

Tellen in een vast ritme en je alleen focussen op het ritme en verder niet anders naar de sprong rijden. Gewoon wachten tot je bij de sprong bent en in precies hetzelfde ritme blijven rijden de hele tijd.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:57

Inderdaad zorgen dat je in ritme blijft. Tel dit (desnoods hardop) mee met de galopsprongen 1, 2, 1, 2, 1, 2. Dan zie je de afstand makkelijker.
Zie je de afstand niet? Ga dan niet zitten trekken, maar los het voorwaarts op. Als je tempo hebt kan je pony jou er wel een keertje uithelpen. Ga je trekken en moet hij bijna uit stilstand springen, dan komt dat het vertrouwen niet ten goede.

En zit je een keertje verkeerd? ach... daar wordt je pony handig van, hij mag zelf ook wel een klein beetje opletten! ;-)
Laatst bijgewerkt door Carmen85 op 02-04-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:00

Veel over balkjes galopperen. Is niet zo belastend voor je pony en je leert er goed afstanden van in schatten. Dan natuurlijk proberen om goed uit te komen.
Doe ze ook eens een keertje in een voorwaartse galop en een keertje verzameld.
Succes!

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:24

mijn pony doet dit ook hoe rustig of snel ik hem ook rijd hij blijft het doen volgens mijn instrukteur liht dit aan dat ik te laag spring mijn pony sprong met zijn vorige baas 1.20 en ik 80 cm hij wil het dan moeilijker maken en doet het dasn op die manier