opstapproblemen tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daan71

opstapproblemen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 09:29

Mijn paardje is nog jong, bijna 4, en word momenteel ingereden. We rijden gelijk het bos in omdat er geen bak beschikbaar is.
Op het erf kun je goed opstappen, hij wil wel graag weg als je zit, maar tijdens het opstappen gaat het goed.
In het bos wisselen we (er gaat altijd iemand mee te voet nog), en dan doet hij erg moeilijk bij het opstappen. Afstappen is geen probleem, maar zodra hij merkt dat je erop wil, draait hij werkelijk zijn kont naar de ruiter toe! Dus een voetje geven (zodat wij niet aan het zadel hoeven te hangen) en ook aan de andere kant aan de stijgbeugel hangen, is al niet eens mogelijk, omdat de begeleider het paard goed vast moet houden. Het wordt steeds erger. Wat we nu doen, is gewoon doorgaan, en rustig blijven, na ongeveer drie tot vier pogingen staat hij ineens wel gewoon stil. Ook dan wil hij weer te snel gaan lopen, zodat we heb expres stilzetten en de beugeles bijvoorbeeld even op maat maken. Dat gaat goed. Wat kun je in deze stuatie het beste doen? Ik heb het gevoel dat het zeker geen angst is, of pijn, omdat hij het op het erf niet doet, en het zadel past goed (boomloos). Ook stappen wij zodanig op dat er zeker niet ' in het zadel wordt geploft'. Ik ben voor de rustige aanpak, dat werkt bij hem ook het beste, rustig praten tot hij stilstaat, maar zodra je dan weer wilt opstappen, begint hij weer. Het is een koudbloed, en ik verdenk hem van dominante trekjes wat dit betreft. Iemand tips?

Maartje_M

Re: opstapproblemen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:32

Gewoon blijven doorgaan zoals je nu doet. Ik zou misschien zelfs een paar keer extra op- en afstappen als je buiten bent. Elke keer weer opnieuw stilzetten en hem heel veel belonen als hij het goed doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:41

Ik denk dat het geen dominant probleem is, ik meer onzekerheid.
Ik zou ook bij een jong paard wat ingereden worden niet te veel verwisselen van ruiter, dat kan hem ook behoorlijk onzeker maken.
Het heeft ook niets met een koudbloed te maken, juist een koudbloed is super gevoelig zijn onder zijn stoere voorkomen.
Maar kan dat door zijn aard goed verbergen en vaak worden ze dan als dominant of lastig beschouwt.
Maar doe het lekker op je gemak en heb geduld , ook een koudbloed van 4 behoort in mijn ogen nog bij de puppy`s en gaat er heel veel in dat koppie om.

daan71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:42

Bedankt voor jullie berichtjes! We gaan het vanmiddag gewoon weer rustig aan proberen, ik heb in ieder geval bevestiging gekregen dat je in zo'n situatie niet moet straffen maar juist goed gedrag -zodra hij dat vertoont-belonen.
En wat dat wisselen van ruiter betreft, ik zal eens kijken of afstappen en opstappen in het bos door dezelfde ruiter wel werkt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:24

Dat het geen angst zou kunnen zijn omdat ie het op het erf niet doet, klopt niet helemaal. Buiten is een paard veel kwetsbaarder, zeker als ie stilstaat! (o.a) Daarom is het ook veel makkelijker om je paard in het midden in de bak stil te zetten dan buiten in het midden van een pad.

Hou er dus rekening mee dat het heel goed angst kan zijn! Maar het klinkt alsof je al goed bezig bent met belonen/niet boos worden, dus ga zo door^^

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:51

Ik vind ook dat je goed bezig bent. Als jullie iets verder zijn dan gaat het vast en zeker beter. Veel succes!