Achterhand eronder rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Achterhand eronder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 19:59

Ik heb met mijn paard nogal moeite om de achterhand er goed onder te rijden. Het is sowieso moeilijk om haar netjes voorwaarts te rijden en soms reageert ze heel slecht. Ik zit eraan te denken om met een kleine stompe spoor te gaan rijden zodat ze misschien iets gevoeliger wordt voor mijn been. Maar nu ben ik eigenlijk benieuwd naar oefeningen die goed zijn voor het trainen van de achterhand. Ik sta overal voor open!

Alvast bedankt!

19LindA83

Re: Achterhand eronder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:02

Neee geen sporen omknuppen... wat je moet doen is vooral veel (schijn) overgangen rijden. En als je ook buiten rijdt dan op zoek gaan naar heuveltjes.. lekker op en af krijg je hele mooie gespierde billetjes van (eeehhhhm je paard dan!)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:06

Ja ik wilde sowieso niet standaard altijd met sporen gaan rijden maar nu moet ik af en toe zo schoppen en bij tikken waar ze dan nauwelijks of helemaal niet op reageert dat ik er wel over na zit te denken om het eens te proberen. (Het is trouwens een tijdje een manege paard geweest dus denk dat dat er ook wel mee te maken heeft, paard is 6 bijna 7 jaar)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:08

Ik vind sporen ook geen oplossing, niet dat ik tegen sporen ben, maar de achterhand zou ik anders trainen ;) Wat 19LindA83 al zegt, veel overgangen en dan snel achter elkaar. Mijn instructrice laat me altijd veel overgangen rijden zo snel mogelijk achter elkaar en dan ook op de volte of tijdens het rijden van grote achten. Daarbij moet ik zorgen dat ik mijn buitenhand eraan houdt en mijn binnenteugel ontspan. Maar de voorhand laten we vooral in het begin even voor wat het is en we richten ons op de achterhand.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:08

Nou je kunt het misschien tijdelijk proberen, want als ze echt slecht aan het been is kun je ook geen (schijn) overgangen rijden als ze niet op je been reageert. Buiten rijden en over heuveltjes is sowieso misschien wel een goed idee, buiten is ze misschien veel voorwaartser.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:09

Je moet je paard scherper voor het been maken doormiddel van heel overgangen te rijden.
Ook schijnovergangen helpen goed.En een par pasjes achterwaarts en dan gelijk voorwaarts in draf.Hierdoor komt je paard ook op het achterbeen.
Ik zou geen spoortje om doen maar een zweepje erbij houden,als je paard niet reageert op het been dan een klein tikje.En dit eheel concequent volhouden.Zo wordt je paard vanzelf wat sneller.
Succes :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:12

Inderdaad op een volte of bij achtjes is dat goed te doen!

sporen is niet om je paard meer aan het been te krijgen, dit is om je hulpen te verfijnen.
Ik denk dat je gewoon wat consequenter moet zijn 1x been--> geen reactie = schopje--> nog geen reactie is zweep, en dan ook goed zweep! Ga niet in het oneidige schoppen, en wees niet te bang met je zweep, op de ''bil'' kunnen ze heel wat hebben ik moest ook even er door heen ( kreeg altijd te horen: dat is geen tik dat is een vlieg :+ ) meestal hebben ze het dan wel vrij snel dooer wat je met been bedoeld!

Dus lekker aan de (schijn) overgangen!
Succes ermee

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:13

Schijnovergangen zijn inderdaad lastig zonder reactie op je been. Om dat voor elkaar te krijgen moet je erg consequent zijn.
Been geven = reactie. Geen reactie = tik. En dan geen zacht tikje waar ook niet op gereageerd wordt, maar desnoods een goeie mep. Als je maar reactie krijgt.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:14

Vooral schijnovergangen en tempowisselingen. Niet af en toe een keertje maar veel doen. Maar wees ook consequent in je hulp! Als je de hele tijd drijft word je paard "dood" voor het been en is ook niet scherp aan je been te krijgen. Dus consequent worden met je been en veel (schijn)overgangen maken en tempowisselingen :)
Met consequent op je been bedoel ik dat als je 1x been geeft dat je ook de reactie krijgt die je wilt. Reageerd ze de eerste keer niet kun je de 2x iets harder drijven en mocht je paard dan nog niet reageren dan een tikje. Dit kun je natuurlijk ook bij de 2x doen, het is net waar je paard prettiger op reageerd. Maar wees er wel heel consequent in niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Succes!

En laat die sporen maar weg die heb je tenslotte niet nodig!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:14

Yoshimi schreef:
Schijnovergangen zijn inderdaad lastig zonder reactie op je been. Om dat voor elkaar te krijgen moet je erg consequent zijn.
Been geven = reactie. Geen reactie = tik. En dan geen zacht tikje waar ook niet op gereageerd wordt, maar desnoods een goeie mep. Als je maar reactie krijgt.

Was ik nog vergeten idd, maar ik zou ook een zweep erbij pakken ipv sporen.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:21

Ik rij de achterhand van mijn paard eronder door iets tegen te houden met de buitenteugel en goed mijn zitbeenknobbels naar voren te duwen. Binnenhand los contact en bij geen reactie wat extra been te geven. Ik geef eigenlijk niet standaard al been, alleen als mijn zit genegeerd wordt ;)

Idd ook veel achten, wendingen slangevoltes rijden. Voltes verkleinen en vergroten. (Schijn)overgangen rijden, enz enz. Maar ik denk ook niet dat sporen de goede oplossing zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:23

nixx schreef:
Ja ik wilde sowieso niet standaard altijd met sporen gaan rijden maar nu moet ik af en toe zo schoppen en bij tikken waar ze dan nauwelijks of helemaal niet op reageert dat ik er wel over na zit te denken om het eens te proberen. (Het is trouwens een tijdje een manege paard geweest dus denk dat dat er ook wel mee te maken heeft, paard is 6 bijna 7 jaar)

Zweep heeft ze er dus al bij en ook daar is weinig reactie op. Hoe is je eigen beenligging? Heb je je been er stil aan liggen en geef je alleen been op de goede momenten?

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:38

Nee geen spoor gebruiken maar rijden met het been eraf, daarbij een zweep gebruiken en concequent zijn. Dat betekent been geven (er even aan)= reactie, geen reactie direct tikje met de zweep achter je been. Dit concequent herhalen en let op jezelf: been eraf alsj e niets wilt veranderen... Het is echt een kwestie van de langste adem hebben, vooral niet opgeven ook niet als je denkt dit werkt niet....succes!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:34

Oke ik ga het nog zonder sporen proberen en zeker wat doen met jullie tips! Ik rijd haar nu pas een maand en daarvoor liep ze in de manege dus hebben beide nog wel veel te leren! Maar wat iemand al zei van al dat drijven/schoppen wordt ze daar alleen maar ongevoeliger voor, aangezien het een manege paard is geweest is ze dit eigenlijk al en daar moeten we natuurlijk vanaf! Ze is pas 6 dus ik ga er vanuit dat we met veel trainen en oefenen wel een heel eind moeten komen :) Bedankt alvast voor de reacties! :D

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:38

regelmatig in-uitjes springen,maakt de rug wat losser en de achterhand sterker zodat ze zich ook beter kan dragen op de achterhand,als manegepaard heeft ze waarschijnlijk nooit geleerd goed recht met de achterhand eronder te lopen.

danflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:39

Veel figuren rijden in een kleine bak, zodat hij de bochten kort na elkaar moet maken,veel overgangen in tempo en longeren et de pessoa

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:41

Met de dubbele lijn werken is ook een goede manier om de achterhand eronder te krijgen.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:09

Ik ben het eens met Yoshimi, en idd geen reactie een goed vliegen, zoals mijn instructrice dat zegt. Doe je en paar keer en dan kunnen ze vaak heel goed reageren. Volgens mij wordt het zowieso moeilijk je paard op de achterhand te krijgen als ie niet aan je been is. De spoor is naar mijn mening geen oplossing, waarschijnlijk stompt ie hierdoor nog meer af en reageert ie helemaal niet meer op je been. Succes

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:20

Mijn paard was eerder ook heel lui voor het been. Ik rij nu al twee jaar met spoor en ze is nu heel heet voor het been. Met een spoor begrijpt ze beter wat ik bedoel, waarschijnlijk had ik gewoon te weinig kracht in m'n benen =P.
Ook altijd heel veel overgangen gereden... ik ben absoluut niet tegen een spoortje. Zo leer je je paard veel kleinere hulpen te geven waardoor hij veel gevoeliger en oplettender wordt. Al moet je natuurlijk wel weten hoe je ermee om moet gaan ;)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 14:18

Oke nou om te beginnen ga ik een iets langere zweep halen want met deze raak ik het sjabrak of moet ik 2 teugels in een hand nemen waardoor ze voor weer omhoog komt. Ik ga veel overgangen en voltes rijden enzo! Bedankt voor de reacties iig! :D

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:43

Succes! laat je ook even weten hoe het gaat :)?

@Ziezo_X; jij bent dus om de verkeerde reden begonnen met sporen rijden. Maargoed ieder zijn ding :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:03

Mijn paard is erg lui achter en moet ik dus ook goed haar achterhand erachter zetten. Mijn tips zijn om veel overgangen te rijden (heeft iedereen volgens mij al gezegd maar zeg het toch nog) en veel verschillende tempo's rijden. Ik heb vandaag weer geleerd bij mijn les eerst mijn paard heel rustig laten draven, (langzamer dan het normale tempo) wel heet laten worden door opvangen en bij te drijven en dan naar de middendraf te gaan. Dan is de tempowisseling groter en probeer als het moet een klein tikje op de achterhand te geven. (helpt tenminste bij mijn paard en een tikje hoef ik nu al niet meer te doen) Probeer ook in de galop een arbeidsgalopje en daarna een middengalop.

Probeer ook veel figuurtjes te rijden. Bijv een slange volte en kleine voltes etc.

Heel veel succes ermee!

scandic2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:11

Goed op je kont gaan zitten, veel overgangen en proberen om je paard goed voor het been te krijgen. Is je paard van nature niet erg werklustig, kun je toch nog kiezen voor een spoor.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 11:50

Nou ik ben begonnen met jullie adviezen en merk eigenlijk al vrij snel verschil. Heb vooral geconcentreerd op de achterhand en voor een beetje lossig gelaten op een gegeven moment ging ze zelf op zoek naar mijn hand en bleef ze ook nog wel door lopen heb dus wel het idee dat het helpt! Later kon ik voor ook weer oppakken. Ik heb veel voltes gereden en veel middendraf om haar wakker te houden. Maar pff het is wel vermoeiend met een paard wat liever lui dan moe is ;) Al had ik het idee dat ze er na een tijdje wat meer zin in had! Maar goed we hebben nog heel wat te oefenen! Bedankt voor de reacties!

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:25

om je paard goed aan het been te krijgen moet je een keer been geven. Reageert hij/zij niet een tikje bij geven met de zweep, je moet er voor zorgen dat actie reactie wordt. Succes