Rij-problemen he jij die ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lnda_

Rij-problemen he jij die ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 13:29

Ik betrap mezelf vaak op die kleine foutjes,

tenen naar buiten,
Kijk naar beneden tijdens het rijden,
Kan niet helemaal stil zitten in de galop.
Zit bij de stap en draf erg rechtop en bij de galop ga ik voorover hangen.
Benen niet stil kunnen houden,

Ik ben elke probleem aan t proberen op te lossen maar kan niet op alles tegelijk te letten.

hebben jullie ook van die kleine probleempjes?vertel ze dan en ook tips erbij hoe je die t beste kan oplossen

Riena-Romy

Re: Rij-problemen he jij die ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:09

Als je zelf al weet wat je doet kun je er op letten, en dan gaat het goed toch ?
Probeer dus tijdens het rijden erop te letten.
Ik heb er ook wel eens last van hoor ;) Iedereen denbk ik wel.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:46

ik heb ze ook allemaal die jij noemt
- naar het hoofd kijken
- bij aanspringen galop en in galop voorover zitten :roll:
- benen niet stil houden, hmm. alleen in draf
je kan ook iemand meenemen die je er constant op wijst?
of is dat geen optie :P

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:49

Froexiie schreef:

Bij mij wordt daar in de les altijd constant op gelet :D , naast de gewone les waarin we steeds nieuwe dingen behandelen.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:29

ik heb dat ik mijn tenen naar buiten steek.. Ik weet het van mezelf, dus kan ik het verbeteren, maar vind het echt moeilijk..:S weet hier iemand tips voor?

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:33

Haha Dit komt me zo bekent voor :o
En je probeert alles tegenlijk optelossen maar ja dat kan helaas niet |(
Ik Weet vaak wat ik verkeerd doe en neem iemand mee om mij daar (onder het rijden dus) Op te wijzen wat ik precies doe :o
Want ik merk het vooral aan mijn pont wat jij ook verteld naar voren te gaan zitten in galop }>
Maar dan gaat mijn pony stil staan :o
Maar probeer niet alles in 1x optelossen want wordt je vaak heel onrustig van :Y)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:21

Ik denk dat iedereen dat wel heeft. Het is waarschijnlijk het beste als er iemand anders is die je er op kan wijzen en anders moet je het gewoon in je hoofd blijven herhalen en herhalen en herhalen. Niet alles in één keer willen, dat lukt toch niet, gewoon stapje voor stapje.
Ik vind het zelf ook heel moeilijk, dat soort dingetjes willen er gewoon amper uit :P

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:39

Natuurlijk.
Ik moet mijn ellebogen meer aan m'n lichaam houden en m'n schouders naar achter.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 01:11

Froexiie schreef:
- naar het hoofd kijken

Bij de stal waar ik les omdat ik het meer leuk vind word er niet echt op gelet, en de les is ook niet echt super ofzo, ik ben wel bezig om in de galop goed achterover te zitten en me hakken laag te houden, dit gaat dan ookal een stuk beter. maar waardoor me handen weer omhoog gaan dus hheb is een of of situatie eigenlijk haha, maar merk wel als je echt op een ding focust dat dat een stuk eter gaat en hoe langer je het gaat herhalen hoe beter t lukt, en wat betreft niet vooruit kijken ik heb het idee als ik naar voren kijk dat ik niet kan zien waar het paard loopt ofzo en dat geeft geen prettig gevoel, mij is geleerd om naar voren te blijven kijken omdat er veel mooier uitziet en als tip hadden ze altijd ; de dressuursport is allemaal pure arrogantie en doe net zo hard mee, gooi je hoofd voor jou gevoel net een stukje hoger op waardoor je nog meer arrogantie uitstraald (voor je gevoe een beetje meer omhoog helpt wel omdat je vooral voelt dat je naar beneden kijkt, en hoe hoger je voor je eigen gevoel omhoog gaat hoe sneller je het leert om vooruit te blijven kijken)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:21

Ja misschien toch een andere lesgever zoeken, want waar neem je anders les voor, je wilt toch netjes leren paardrijden en voor het paard is het ook fijner als de ruiter goed zit.

Zou zeker de galop nog niet doen als je niet juist in de draf door kan zitten , ook erg belangrijk is het dat je paardje netjes loopt, als hij helemaal uit balans loopt zul je niet snel goed leren zitten want dan gooit hij je alle kanten op.
Zoek ook geen steun bij de teugel. laat ze je desnoods aan de lijn zetten als je wil galoperen en dan kun je echt aan je houding werken, dan is moeilijker als je ook nog eens je paard moet sturen.
Leer jezelf ook ontspannen en leer je paard ook in de galop te voelen, maar dat zul je eerst in stap en draf goed moeten kunnen.
Zijn zoveel dingen , maar dat zou je lesgever jou moeten kunnen leren , want daar betaal je tenslotte voor toch?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:43

mmh heb ik niet alleen met galop aanspringen kijk ik naar beneden voor de rest niks

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:46

Het lijkt me dat iedereen van die dingen heeft, zelf al rij je bij de Olympics.. Anders zou je altijd eerste worden natuurlijk.. :Y)

Als er iemand is die het aldoor zegt waar jij op moet letten ga je je daar aan irriteren en doe je dat niet meer, bijvoorbeeld naar beneden kijken. (klinkt dom maar het werkt :o)

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:52

Vooral dat naar beneden kijken en stilzitten tijdens galop herken ik heel erg.
Mijn instructrice zegt vaak even: stilzitten! En dan denk ik er wel weer aan.
Vooral zelf echt goed opletten, en bijvoorbeeld elke keer als je langs de C komt kijken of je houding nog wel goed is :P

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:00

Oke ik ga t proberen om bij een letter in de bak op te letten of ik nog goed zit

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:02

Het werkte bij mij vaak wel :P
Gewoon elk rondje op je houding letten.
Ik weet niet of je op een manege rijdt, maar het helpt bij mij ook wel om een keer op een braaf en makkelijk paard te gaan.
Dan kun je je echt goed met je houding bezig houden en hoef je niet de hele tijd op te letten dat je paard nog wel loopt :=

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:10

Rijd op een stal, en iedereen heeft zijn eigen paard in het begin aangewezen gekregen en daar heb je het maar mee te doen, tenzij je echt niks met het paard hebt, maar het is niet dat t paard niet braaf is maar dat ik mezelf op van die foutje maar ik ga die tip eens even uitproberen om by een letter op me houdin te letten. ik zat vroeger TE rechtop en heb toen geleerd als je je buik een beetje inhoudt ga je ook een beetje naar voren zitten, weet niet of iemand er wat aan heeft maar ik heb er wel wat aan gehad en dat heb k er zo ingestampt dat k het er niet meer uitkrijg haha

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:13

Heb het zelf eens uitgeprobeerd nu ik hier zo zit, en het is inderdaad zo (bij mij dan :P) Als ik me buik inhoud dat val je ietsje naar voren.
Alleen is het vaak niet nodig om je buik in te houden met paardrijden.
Maar toch bedankt voor de tip ;)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:06

lnda_ schreef:
Froexiie schreef:
- naar het hoofd kijken

Bij de stal waar ik les omdat ik het meer leuk vind word er niet echt op gelet, en de les is ook niet echt super ofzo, ik ben wel bezig om in de galop goed achterover te zitten en me hakken laag te houden, dit gaat dan ookal een stuk beter. maar waardoor me handen weer omhoog gaan dus hheb is een of of situatie eigenlijk haha, maar merk wel als je echt op een ding focust dat dat een stuk eter gaat en hoe langer je het gaat herhalen hoe beter t lukt, en wat betreft niet vooruit kijken ik heb het idee als ik naar voren kijk dat ik niet kan zien waar het paard loopt ofzo en dat geeft geen prettig gevoel, mij is geleerd om naar voren te blijven kijken omdat er veel mooier uitziet en als tip hadden ze altijd ; de dressuursport is allemaal pure arrogantie en doe net zo hard mee, gooi je hoofd voor jou gevoel net een stukje hoger op waardoor je nog meer arrogantie uitstraald (voor je gevoe een beetje meer omhoog helpt wel omdat je vooral voelt dat je naar beneden kijkt, en hoe hoger je voor je eigen gevoel omhoog gaat hoe sneller je het leert om vooruit te blijven kijken)

maar heb je een eigen pony/paard? of rij je op een manege.
als je een eigen/verzorg hebt, kan je iemand meenemen als je 'gewoon' gaat rijden, niet in de les ;)

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:10

LauraXWhite schreef:
ik heb dat ik mijn tenen naar buiten steek.. Ik weet het van mezelf, dus kan ik het verbeteren, maar vind het echt moeilijk..:S weet hier iemand tips voor?

nog steeds dezelfde vraag: heeft iemand hier tips voor? want misschien stel ik me aan ofzo, maar ik vind het totaal niet lekker rijden als ik mijn tenen niet naar buiten steek... Dus heeft iemand tips hoe ik hieraan wen?
(Ik kan het wel de heletijd doen, maar ik ben bang dat ik dat niet volhou...)
dank jee!

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:22

@LauraXWhite
Vaak ligt je been dan vanaf je heup al verkeerd. Probeer een als je stil staat je been uit de beigel te halen, helemaal vanuit je heup naar achter leggeen (bij dat dingetje waar je rest van beugelriem doorheen steeks en laat dan je been met je teen naar voren terug glijden. Voel heel raar in het begin, je beugel voelen in eens kort, en je knie ligt het hele zijkant tegen het zadel... maar je been ligt dan wel goed. Is heel raar gevoel in t begin... Op die manier heb ik het ook geleerd...

Succes.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:27

Iedereen heeft er wel eens last van volgens mij! Ik heb het vaak als ik aangespannen aan het rijden ben dat ik het paard iets scheef heb lopen, is ook een kwestie van constant opletten en jezelf verbeteren.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:41

Ook een kwestie van het jezelf goed aanleren denk ik.
Zolang je maar vaak genoeg helemaal goed gaat zitten lukt het wel, maar daar heb jij nu natuurlijk weinig aan :\