Pony te snel in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Pony te snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:17

Hallo,
Ik heb op de manege echt een lievelingspony en rijd er bijna elke zaterdag op.
Bij stap is ze zelfs te sloom, maar eens ik er m'n been aanzet gaat het wel.
Ik draf heeft ze een goed tempo alhoewel ze soms nogal zenuwachtig met het hoofd in de lucht begint te trippelen.
Maar bij galop het grootste probleem..

Ze gaat altijd veeel te snel en wil niet overgaan op een lager tempo, hoeveel ophoudingen ik ook geef.
Aangezien ik in een manegeles rijd is voltes rijden dus zogoed als onmogelijk omdat ik dan andere mensen hinder.
We rijden bij galop in 2 cirkels, de cirkels van de pony's en de cirkels van de paarden.
Ik rijd meestal op de kop van de ponycirkel, dus dan heeft ze veel plaats om 'voluit' te gaan en dan blijft ze echt crossen.
Maar vorige week reed ik eens als 2e, dus reed er iemand vlak voor haar, en dan was ze ineens veel rustiger, omdat ze dan niet meer weg kon.

Mijn lesgeefster geeft me wel tips op de rustig te houden zoals ophoudingen geven, binnenbeen er heel goed aanhouden zodat ze niet uit de galop valt en dan constant ophoudingen geven op je buitenhand. Bij dat laatste begint ze heel nerveus te worden omdat ik haar 'tegenhoud' maar toch met m'n binnenbeen zeg dat ze moet doorlopen.. Dus dat is ook al niet zo'n goede oplossing..
De vader van mijn lesgeefster heeft ookal eens les gegeven aan ons en die zei dat ik m'n buitenhand omhoog moet houden, en dat ze dan wel trager ging gaan. Dat deed ze wel maar na een paar keer - omdat ze zo gevoelig is in haar mond en het een beetje een vorm van trekken was - ging ze nog sneller..

Ik weet nu echt geen uitweg meer, dus zouden jullie me kunnen helpen?
Alvast bedankt op de tekst te lezen.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:35

Hallo,
Het beste is toch voltes gaan rijden, afleiding zoeken. Of toch inderdaad als 2e of nog verder achterin de groep gaan rijden.
Wij hebben ook zo'n pony, die vind galoperen hartstikke leuk, en vooral ook hard! dus met opzet houden we die pony op de volte, en voor degene die al wat beter kan rijden, zwaar proberen te gaan zitten. Jezelf lang maken en goed in het zadel blijven zitten.
Maar ik ben van mening dat je de pony afleiding moet gaan geven. Aangeven aan de intructrice wat er aan de hand is, want zij moet uit eindelijk degene zijn die verandering kan aanbrengen, en tips moet geven wat jij kan doen. Als haar tips niet werken, zal ze jou toch eens apart moeten laten galoperen, om het te verbeteren. En helaas komt dat qua tijd niet vaak voor op manege...
Groetjes

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:31

Turdus schreef:
Hallo,
Het beste is toch voltes gaan rijden, afleiding zoeken. Of toch inderdaad als 2e of nog verder achterin de groep gaan rijden.
Wij hebben ook zo'n pony, die vind galoperen hartstikke leuk, en vooral ook hard! dus met opzet houden we die pony op de volte, en voor degene die al wat beter kan rijden, zwaar proberen te gaan zitten. Jezelf lang maken en goed in het zadel blijven zitten.
Maar ik ben van mening dat je de pony afleiding moet gaan geven. Aangeven aan de intructrice wat er aan de hand is, want zij moet uit eindelijk degene zijn die verandering kan aanbrengen, en tips moet geven wat jij kan doen. Als haar tips niet werken, zal ze jou toch eens apart moeten laten galoperen, om het te verbeteren. En helaas komt dat qua tijd niet vaak voor op manege...
Groetjes

Mijn lesgeefster duid me altijd zelf aan om op de kop te rijden dusja..
En ze zal het toch moeten leren dus veel maakt het dan niet uit dat ik achterin ga rijden, want als ik binnekort eens een wedstrijdje meedoe op de manege dan zal het ook niet op een rustig tempo lukken..

Destination

Re: Pony te snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:12

achter een andere pony aan wil wel goed want dan kunnen ze er niet langs en je instructrice heeft toch ook gezien dat het beter ging toen je achter een andere pony aan liep en je mag nog blij zijn dat het alleen de galop is want ik rijd op een paard op de manege die kan alleen maar achter een andere aan want anders staan we stil, maar oke ik zou inderdaad ook volte's gaan rijden maar dat ben je al aan het doen

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:35

tja mijn pony gaat al in galop als ik alleen ga doorzitten ik geeft niet eens de hulp

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:16

Mijn lievelingspaard is ook zo. Ik probeer haar altijd aan het werk te houden met voltes (Groot, en later ook wat kleinere). We maken soms een gebroken lijn in de galop en een keer over de binnenhoefslag. Dat gaat redelijk goed. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jullie op de volte moeten blijven galloperen, dus ik zou haar eens een goede ophouding geven, alsof je in draf wilt en vlak vóór dat moment je benen (rustig) aanklemmen. Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:59

ik heb ook zoiets .. ijn verzorgpony gaat altijd hard, en als je an iets spanning op de teugels neemt gaat hij draven, dan geef ik weer een tikje.. maar nu heb ik wel wat dat helpt: als hij te snel gaat goed mijn binnenbeen aandrukken en iets terug nemen, drijven, en terug nemen. bij mijn pony helpt het iig !!:D suc6

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:59

Ik denk dat de pony het galopperen moeilijk vind , de meeste manege pony`s hebben geen goede basis .
Als hij al met draf met het hoofd gooit dan is er toch iets niet okee,
Zadel, tanden , rug , te veel in de mond gezeten enz enz
Misschien moet deze pony eens lekker een tijdje op rust en dan rustig de basis aangeleerd worden, maar ja snap dat dat op een manege moeilijk gaat , want dat kost geld.
Misschien dat je wat prive lessen op deze pony kan nemen en aan de basis gaan werken, vooral de stap en draf.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:52

Als het te snel gaat kan je het beste gewoon inhouden door kleine voltes te rijden! Zo moet je paard/pony automatisch gaan afremmen. Als dit niet lukt kun je ook verwegen om een ander bit erin te doen? (ik denk denk dat ik nu wel coment krijg maar goed) Als je deze goed gebruikt kan deze voordelen bieden, maar eerst proberen met die cirkels helpt in vele gevallen!