Paard inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiesLotjee

Paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:38

Ik ken iemand die 15 is, en ze kan gewoon stap draf en galop.
Ze is rustig met de hand en weet hoe ze emt paarden moet omgaan.
Ze heeft een eigen paard en die gaat ze zelf inrijden met wel hulp.
Vinden jullie dat je met z'n ervaring kan inrijden? ik denk zelf van wel maar heb niet
zoveel ervaring daarmee, zou ze met goeie hulp gewoon kunnen inrijden?
Ben beneiuwt naar antwoord.

Apacheshadow

Re: Paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:41

Het zou goed kunnen (eens moet de eerst keer zijn)
ALLEEN onder goede begeleiding van iemand die er al ervaring mee heeft

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:42

Ik denk van niet. Een paard inrijden luistert toch vrij nauw, dus ik vind dat er echt een professional aan te pas moet komen.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:43

Ik denk bij mezelf waar bemoei jij je mee, is haar paard en dat moet ze allemaal zelf weten wat ze doet.
Dus wat wij van vinden maakt niet uit, zij zal toch zelf doen wat ze wil.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:45

Daar is geen zinnig woord over te zeggen; ze "weet met paarden om te gaan", prima maar niemand op bokt kan op grond van de summiere info die je geeft een redelijke inschatting maken over het nivo van dit meisje. Hetzelfde geldt voor "goede hulp". Dat zul je ook een stuk specifieker moeten omschrijven.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:53

Als ze er alleen op hoeft te zitten en moet luisteren naar degene die helpt is het geen probleem.

Ikzelf was 14 toen ik voor het eerst op een 3 jarige ging om zadelmak te maken, had totaal geen ervaring ermee, maar degene die het paard vasthield zei mij precies wat te doen en vooral niet te doen, NIET vallen en vooral laten lopen!

Hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor, als er maar een goed ervaren iemand meehelpt!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:57

ligt eraan wat ze zelf kan.

ik kon niks en heb met hulp van een instructrice mijn haflinger zadelmak gemaakt.
mijn andere haflinger heb ik zelf ingereden met succes.
ook ben ik net klaar met een arabiertje kon niks maar leerde erg snel die heb ik "afgeleverd" met de knoppen stap,draf,galop,nagefelijk(niet gedwongen, deed het uit zijn eigen al vrij veel) en een stukje wijken en schoudervoor.
mensen zijn erg tevreden en moet dan ook volgende week terugkomen voor hun nieuwe paardje.

dus het KAN wel ;)

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:18

Ben het eens met de mensen die vertellen dat je niet persee ervaring mee hoeft tehebben als je maar een goeie ervaring persoon naast staat, ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:32

_Scharlot_ schreef:
Ben het eens met de mensen die vertellen dat je niet persee ervaring mee hoeft tehebben als je maar een goeie ervaring persoon naast staat, ;)

Inderdaat dit moet zeker kunnen , maar dat kunnen we van hieruit zeker niet zo zeggen, want dat hangt echt van wat en hoe de persoon reageert die erop gaat zitten.
Maar daarna zoals hier al door een paar aangehaalt, moeten de juiste knopjes geïnstalleerd worden, en das iets dat zeker niet echt door iedereen kan gedaan worden, het hangt hier niet noodzakelijk af van wat je kan ( paardrijden ) maar wel hoe snel en correct je kan en durft te reageren, ook moet je supperconsequent zijn en blijven, en het kan uiteraard alleen met goede begeleiding, en die begeleiding is ookj niet echt zo evident, niet iedereen die kan paardrijden kan zoiets, das echt werk voor een instructeur/paardentrainer, die dit al meerdere keren gedaan heeft en die dus ook op de hoogte is van de psychologie van een paard (weet hoe een paard denkt en reageert).
Als je een goede basis erin hebt is dat echt een supperding voor heel zijn verdere opleiding en het plezier om erna ermee te kunnen rijden en werken.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:36

ik denk dat het wel kan maar wel met goede begeleiding zo leer je elkaar goed kennen, maar mijn ervaring is dat het meestal niet goed afloopt zonder ervaring!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:44

Ja dat kan! Als ze kan zitten en ze heeft de juiste begeleiding is er geen probleem! Ik was zelf ook erg jong toen ik voor het eerst een paard zadelmak maakt en door reed..en dat ook nog eens zonder de 'juiste' begeleiding..Nou was dat een braaf paard, als je de verkeerde treft heb je wel een probleem..maar ik vind dat er altijd zo zwaar wordt gedacht over het inrijden van een jong paard..je hoeft er echt geen Z voor te rijden..je hebt alleen het gevoel nodig en de juiste persoon op de grond..en het vertrouwen tussen ruiter en paard!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:59

Als ze maar op d'r kont kan blijven en hele goede begeleiding heeft is er in mijn ogen geen probleem. Maar het is wel heel belangrijk dat ze op dr kont kan blijven zitten als paardje gek doet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:56

ik vind dat dat moet kunnen....met goede begeleiding.. hartstikke leuk toch als je je eigen paard zelf hebt ingereden?

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:59

tylando schreef:
ik vind dat dat moet kunnen....met goede begeleiding.. hartstikke leuk toch als je je eigen paard zelf hebt ingereden?

Helemaal mee eens! Eens moet immers de eerste keer zijn en als jij je eigen paardje zelf hebt ingereden krijg je daardoor toch ook op een bepaalde manier een speciale band met haar. Tenminste dat vind ik. En onder goede begeleiding kan je er zelf heel veel van leren!