Paard wil niet springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wollewaps

Paard wil niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:10

De titel zegt genpeg denk ik.

Ik heb een fjord (bijna 7 jaar) die ooit is ingereden maar daarna heel lang heeft stilgestaan, ik heb haar in augutus '08 gekocht en het rijden gaat echt heel goed. Nu wil ik eens met haar proberen te springen, in de les heb ik het al een paar keer geoefend en het gaat wel redelijk.

Nu zijn mijn problemen:

- ik kan alleen over de hindernis komen als ik een hele korte wending neem
- in galop kunnen we niet springen, alleen uit draf
- als ze niet uitkomt springt ze als een gek opzij

Ik begrijp dat het allemaal heel moeilijk voor haar is, maar we hebben al van alles geprobeerd; mensen aan de zijkant laten staan zodat ze wel door moet, schuine balk tegen de staander aangezet enz.

Verdere info: Ik spring een kruisje van een centimeter of 10, dus geen grote hindernissen ofsow

Dus, heeft iemand nog tips?

babbii_lief

Re: Paard wil niet springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:12

hmm en als je eerst balkjes neer legt en daar over heen draaft of stapt dat een paar keer misschien word het dan wat vertrouwder en kan je langzaam een hindernisje maken

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:12

Als ze t echt niks aan vind niet mee gaan springen...

als ze t niet snapt etc, beginnen bij de basis, dus eerst balkjes draven, net zolang tot ze dat moeiteloos doet, dan een keer galoperen over een balkje heen en zo heel langzaam opbouwen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:18

misschien dat heet eerst werkt als je haar vrij laat springen?
misschien snapt ze dan wat je bedoet..

Rockferry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:26

maak dr eerst vertouwd met de drafbalkjes,zo vertrouwd dat jij ervan in slaap kukkelt ( bijwijze van ;) )
beloon haar uitbundig en vertel hoe knap en lief ze wel niet is ( hoor jij ook graag toch? )
heb je dit vaak genoeg gedaan,
dan ga je twee staanders pakken,balkje dr tussen ( op de grond ) en ga je dit herhalen tot vertrouwds aan toe..

gaat dit allemaal goed,dan leg je de balk op het eerste gaat ( 20 cm uit me hoofd?! )
een drafbalk aan de zijkant plaatsen heeft relatief weinig zin,zo dwing je haar om te springe,mischien wel met angst...het springen moet vertrouwd worden,gaat ze dr langs? laat dr duidelijk merken dat dit NIET de bedoeling is,maar ga niet boos worden of schreeuwen ofwattan ook,dit werkt avrechts...

probeer een aantal hindernissen naast elkaar te zetten,in de bak als ze los loopt,zoveel dat ze dr maar aan 1 kant langs kan,en aan die kant sta jij uiteraard...zorg dat er iemand is die dr naar de hindernissen begeleid,ze zou dr dan toch echt eentje moeten kiezen

zo heb ik het opgelost met 2 paardjes en springen nu beide blind 1.40

succes!

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:27

balkjes stappen en draven doen we altijd van te voren en dat doet ze heel braaf

@ desty: misschien is dat een oplossing ja, zal eens vragen of dit mag op onze stal

Nog meer tips?

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:30

@rockferry: ja t balkjes draven gaat heel goed, en tussen 2 staanders de drafbalkjes ook, en k moet idd wat desty ook al zei het vrij springen maar eens proberen, want ik merk wel dat ze het heel leuk vind om te springen, maar ze vind het gewoon heel moeilijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:26

10 cm en een balkje draven is nauwelijks verschil. Zet eens een kruisje aan het eind van een rijtje balkjes.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:30

Mijn fjord heeft hier ook last van :j

Heb je een grondbalk tegen de hindernis aanliggen? Sinds wij dat hebben springt hij een stuk beter en vindt hij het zelfs leuk! Ik denk dat de hindernis dan duidelijker is ofzo..

Succes!

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:59

lekker vrij springen om het vertouwen op te bouwen zonder dat iemand op zijn rug zit die hem eigenlijk in onbelans brengt

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:58

Laat hem eerst maar eens een tijdje vanuit draf komen, vanuit draf kunnen ze veel beter corrigeren om goed uit te komen dan vanuit de galop. Met jonge paarden kun je beter ook eerst beginnen met springen vanuit draf, die van jou kun je ook als jong paard beschouwen, eerst vertrouwen zien te krijgen en als hij dat eenmaal heeft kun je een keer iets vanuit de galop gaan doen. Dan eerst beginnen met een balkje en dat uitbouwen tot een sprongetje, vooral niet overdrijven qua hoogte in het begin.

Succes!

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:17

dankjulliewel voor de adviezen, ik ga maar eens vragen of er een grondbalkje bij mag bij het kruisje, ik ga morgen weer springen in de les dus ;)

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:28

Ik zal morgen wel even verslag uitbrengen over hoe het is gegaan in de les

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:31

Laat haar idd eens losspringen en ben benieuwd hoe het is gegaan vandaag met een grondbalkje d'r bij! :)

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 23:22

we gingen vandaag niet springen, hopelijk volgende week!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:03

et gewoon opbouwen, idd losspringen laten wennen , zo heb ik mijn verzorgpony t ook aan geleert die deed het onder het zadel ook niet en wat ik toen zag met loosgooien, ik geloofde mijn ogen neit !:d met rijden: als ze weigert, gelijk van op nieuw aanrijden en weer proberen, doorzetten!! benen er aan en soms een tikje. goed aan moedigen.