paard op de zit terug naar stap... lukt niet!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

paard op de zit terug naar stap... lukt niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 18:28

hej hej,,

ik probeer de laatste tijd elke keer mijn paard op mijn zit terug te krijgen,
in de galop naar de draf lukt meestal wel (ook niet altijd)
maar van de draf naar de stap krijg ik hem echt niet met mijn zit..
ik weeg dan ook niet veel, slechts 48 kilo.. en mijn paard is een grote draver van ik schat 1,65 - 1,70
ik probeer me dan wel zwaar te maken, maarja met die paar kilo van mij heeft dat niet erg veel nut..
heeft iemand nog tips hoe ik hem op mijn zit terug kan krijgen?

Lielle

Re: paard op de zit terug naar stap... lukt niet!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:06

niet zwaar maken, langzamer gaan lichtrijden, dus onder zijn ritme.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:12

Je gewicht maakt niet zo superveel uit, het paard voelt hoe dan ook wel dat jij je verplaatst. Zorg dat er een duidelijk verschil zit tussen gewoon doorzitten en 'ga stappen'-doorzitten (of lichtrijden, net hoe je het doet). En gewoon consequent zijn. Eerst zwaarder gaan zitten, dan stem erbij, dan teugeldruk steeds meer opvoeren. En bij reactie onmiddelijk belonen natuurlijk, en zodra hij terugvalt in stap ga je weer normaal zitten.

Dat werkte voor mij wel iig. :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:45

Je hoeft een paard niet alleen op de zit te leren terug te komen. Het gaat om de combinatie van zit, been en hand.
Zwaar zitten is zelfs niet goed, je drukt daar bij de rug naar beneden en dus het hoofd omhoog.

Het is de bedoeling dat je eerst je kruis aantrekt (ofterwijl bekken kantelen en billen samenknijpen). Dan je been aansluiten en dan het voorwaartse met je hand begrensen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:53

oke bedankt.. ik zal het eens gaan proberen.. meer tips zijn welkom.. doormiddel van steeds langzamer licht rijden wil het soms nog wel eens lukken maar gewoon blijven zitten en dan terug in stap krijgen lukt me nooit.. dat is het probleem

Rockferry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:30

dat is lastig...
blijf geduld houden
wat al genoemd word,langzamer lichtrijden,steeds langzamer,uiteraard in combinatie met ophoudingen,niet 1 keer,niet 2 keer,nee continue achter elkaar..vaak wil het ook wel helpen om je teugels wat lager en breder uit elkaar te houden,breng ze maar eens richting je knieén...zorg er wel voor dat je dit alleen de eerste paar keren doet,paard moet wel weten hoe echt te stoppe op de juiste commando's...
daarna breng je je hande steeds minder hoog en minder ver uit elkaar en zal die die link vanzelf gaan leggen...succes!!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:32

dankjewel, ik rijd nou eenmaal graag met losse teugels, dat is opzich wel te doen met hem, want hij is wel braaf, maar ik moet altijd de teugels weer oppakken als ik hem terug wil krijgen in draf/stap.. dat vind ik wel irritant.. daarom wil ik hem graag gewoon op mijn zit terug kunnen rijden

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:47

Tijdens het rijden met je teugels op maat neem je in principe je paard terug op zit, been en hand hulp.
Maar ik rij ook wel eens met een lekker lang teugeltje en neem dan ook mijn paard puur en alleen terug op de zit. Dit heb ik hem aangeleerd door het eerst zonder zadel aan te leren met extra steun van de stemhulp.

Van het longeren uit is langzamer gaan altijd 'hoooo' geweest.
Dus zonder zadel kantel ik mijn bekken en verplaats daar mee mijn gewicht dus alsware iets naar achteren. Ik zit in draf daardoor in mindere mate mee in zijn bewegingen. (Ik kan het moeilijk uitleggen, maar het is een soort van 'zwaar zitten' denk ik.)
Daarbij zei ik in het beginstadium nog 'Hooo' als stemhulp.
Dit werd al snel begrepen en toen werkte het ook zonder stemhulp.
Vervolgens met zadel hetzelfde principe.

Wat wel grappig is, is dat hij dus met de teugels op maat niet op zithulp alleen terug komt. Dan heeft hij de hand en beenhulp er wel bij nodig. Maar als ik met lange teugels rij is hij binnen een seconde terug op puur en alleen zit.
Slim paard! ;)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:55

Ik heb geleerd om bij een paard wat moeilijk langzamer gaat eerst diep in te ademen, daarna langzaam uitblazen. Dan ga je ontspannen zitten en maak je jezelf 'zwaar'.
Daarbij kan je ook je handen omhoog doen (daarvoor hoef je geen strakke teugel te hebben). Net zo hoog totdat je paard langzamer gaat (dat kan dus heel hoog zijn!). Dan gaat vrijwel elk paard langzamer...Daarna kan je dat steeds meer afbouwen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:35

DJB schreef:
Ik heb geleerd om bij een paard wat moeilijk langzamer gaat eerst diep in te ademen, daarna langzaam uitblazen. Dan ga je ontspannen zitten en maak je jezelf 'zwaar'.
Daarbij kan je ook je handen omhoog doen (daarvoor hoef je geen strakke teugel te hebben). Net zo hoog totdat je paard langzamer gaat (dat kan dus heel hoog zijn!). Dan gaat vrijwel elk paard langzamer...Daarna kan je dat steeds meer afbouwen.

Idd de teugels niet echt aantrekken maar wel iets omhoog.
Zwaarder zitten, kruis aantrekken, en je stem gebruiken ( eeeaaasssssyyyyy )
Wanneer je paardje dan niet echt vertraagt, zet hem dan gewoon weer aan het werk, maar met werk bedoel ik echt werken, ga in gallop en laat hem een paar keer de piste rond gaan, of in een stevige draf en tegelijkertijd hier en daar wat wijken voor het been in draf , dan probeer je terug door middel van je zit en je teugels een beetje hoger , en je stem te vertragen, vertraagt hij , ruim en heel duidelijk belonen, en rust geven, vertraagt hij weer niet, ok dan weer opnieuw echt aan het werk, en blijf consequent al moet je dit 10x doen maar hij zal het echt wel snappen hoor, en geef hem nadien dan echt rust braaf paardje terug op stal of in de weide maar zeker niet verder gaan trainen.
De volgende keer je gaat rijden probeer je dat opnieuw, en heel mssn moet je hem nog wel eens terug aan het werk zetten maar dat zal dan hooguit 1 à 2 keer zijn , weer belonen en terug op stal of weide, je zal zien de volgende keer doet hij het bijna vanzelf.
Dit is idd iets nieuw voor joiuw paardje en dit moet je dan echt appart trainen, dus niet nog eens wat voltes en wat achteruit en nog een beetje dit of dat; hou het simpel , en vooral overzichtelijk voor je paard.
Je mag me steeds een pb sturen hoor.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 10:52

bedankt voor de goeie informatie, hier kan ik echt wat mee.. ik zal mijn best eens gaan doen en de tips gaan toepassen, kijken of het lukt.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:42

eh op je zit toch proberen en kneden aan de teugel. benen van zijn lijf af

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:45

hmm.. kan best zijn dat ik dat juist fout doe,, dat ik mijn benen te strak langs zijn lijf heb zitten.

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:31

DJB schreef:

Sluit ik me bij aan! Blijf ook goed rechtop zitten, veel mensen gaan achterover hangen als ze langzamer willen, maar hiermee druk je je paard juist naar voren al het ware.. Met het uitademen moet het zeker lukken! ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:43

Ik knijp mn knieen aan en leg mn onderbenen aan en maak ze langer

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:48

benen neit van hem af. Benen moeten er aan blijven brokjesss, anders kan je nooit een goede overgang rijden. :n Been houd het motor'tje achter draaiende, en dat moet ook in stap draaien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:50

Wat ik doe is doorzitten en zwaar maken, geen reactie is teugeldruk opvoeren.
Direct als er reactie komt haal ik die druk weg.
Dat hebben ze heel snel door is mijn ervaring hier.

Alleen de zit ging hier in het begin ook echt niét. Dat is inmiddels geen probleem meer.
Nu hoef ik alleen maar een kleine ophouding te geven als seintje voor de komende overgang de rest met zit.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:11

Om het makkelijker te maken kun je beginnen om het zwaar maken enzo te doen terwijl je de volte verkleint, hij daalt dan zowieso in tempo. Als hij het doet zou ik hem goed belonen en weer even wat anders gaan doen en het vervolgens weer proberen. Veel succes.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:46

_Lieneke schreef:
DJB schreef:

Sluit ik me bij aan! Blijf ook goed rechtop zitten, veel mensen gaan achterover hangen als ze langzamer willen, maar hiermee druk je je paard juist naar voren al het ware.. Met het uitademen moet het zeker lukken! ;)

dat kan ook nog wel eens mijn fout zijn, dat ik teveel achterover ga hangen, ik zal eens proberen meer rechtop te blijven zitten. Eens kijken of dat werkt. Ook zal ik eens met de teugeldruk gaan spelen en kijken wat dat voor effect heeft.