Spring problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurentii

Spring problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:16

heey
ik zou heel graag binnenkort mijn B-brevet behalen
maar hiervoor moet je 70-90cm kunnen springen
ik heb dit al eerder gesprongen maar dat ging nooit echt supervlotjes
ik weet al de punten waar ik op moet letten en langzamer gaat dit al wat
beter, maar nu heb ik een ander probleem ...

de pony waar ik het mee ga doen, mijn verzorgponytje
is altijd super hevig bij het springen, hij doet het zo graag, dat hij altijd
racend erheen gaat, heeft er iemand tips om hem rustiger te laten springen?
want omdat hij sneller gaat ben ik altijd zo druk bezig met tegenhouden
dat ik niet mee ben, ook omdat hij te snel gaat, springt hij soms te vroeg

we hebben al gedaan:
- balkjes draven tot hij rustig is en dan rustig opbouwen
- telkens voltes draaien als hij te snel eropaf ging

ik zal proberen er nog een filmpjes te plaatsen zodat jullie het eens kunnen zien
als iemand al tips heeft, altijd welkom ;)
gr. liesbet

sammie18

Re: Spring problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:29

Er zijn volgens mij wel wat forum over dit onderwerp, dan moet je even zoeken.
Zelf zou ik zowel voor als achter de sprong een afzet bak leggen, deze moet voor een paard op volgens mij 2 meter van de sprong. Dus voor een pony moet hij misschien iets dichter bij, 1.80 meter. Rustig aanrijden, bij voorkeur beginnen in draf en doorzittend, maar ook in de galop zwaar in het zadel zitten. Pas in de verlichten zit/ meegaan met de sprong als je pony springt, niet drukken voor de sprong of de afzet willen bepalen. Laat de afzet aan je pony over. Na het sprongetje rechtdoor niet direct een wending in en als het paard heel heftig is na de sprong een paar keer stilzetten, wel netjes, niet maarzo wat trekken.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:31

Overigens kan een pony deze hoogte makkelijk springen dus je kan de pony ook eens een stuk voor de sprong stilzetten. Zolang je maar een paar meter overhoud voor de sprong om op gang te komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:52

Probeer niet teveel gefocussed op het springen te zijn. Ga gewoon dressuren met die sprong in de bak, en dat die sprong "toevallig" in een figuur voorkomt.
Je kan ook aanstappen ipv draven, en dat met lage sprongetjes, paar keer drafstapjes ertussen etc.

Succes ermee!

Rockferry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:33

vanuit stap aankomen rijden.en pas enkele meters van te voren aandraven
zo bouw je dit op door steeds minder te stappen en verderaf van de hindernis al aan te gaan draven

succes!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:36

Grondbalk voor de hindernis. Veel in-uitjes oevenen. Heb je les? Al een martingaal geprobeerd? Blijf altijd zelf ontspannen!

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:38

gebruikde zoeker functie. daar staan ook veel antwoorden.

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:58

ik zou zeggen neem les

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:16

Rockferry schreef:
vanuit stap aankomen rijden.en pas enkele meters van te voren aandraven
zo bouw je dit op door steeds minder te stappen en verderaf van de hindernis al aan te gaan draven

succes!

Als ik op een druk paard of een paard wat er steeds razendsnel langsrent rijdt gebruik ik dit ook. Rij in stap recht op de hinders aan en draaf net voor de hindernis aan. Hij moet natuurlijk wel genoeg ruimte hebben om ervoor te zorgen dat hij goed uitkomt, maar het werkt fantastich! (:

Nitrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:21

Ik ga ook akkoord met de tip van in stap je hindernis aan te rijden. Enkele meters voor de hindernis, rustig aandraven en het tempo zal al heel wat lager liggen! Na de sprong kan je dan een volte rijden tot wanneer hij terug rustig is.
Ook tijdens het inrijden enzo, steeds proberen rust te creeëren..
Wat je ook wel eens kan proberen is hem stilleggen voor de sprong..
Maar best ook wat begeleiding nemen! Want ik vind dat ze bij de proeven van de B-brevet redelijk streng zijn.. En ik vrees het ergste als je pony door het parcours 'racet'..
Maar alvast veel succes!!!

Groetjes, Inge.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:29

De voltes draaien als hij te snel gaat vind ik altijd erg fout, hiermee leer je je pony eigenlijk ook dat effe wegpiepen voor de sprong ook kan.
Wegdraaien voor de sprong zou ik alleen doen als je echt niet uit komt.
Je moet rustig en ontspannen rijden met de pony ook gewoon dresuur en tussendoor eens een sprongetje maken.
Als dat goed gaat kun je eens een lijntje opzetten en ook hier stuur je hem correct dressuurmatig doorheen.
Je kunt ook een lijntje maken van balken op de grond en dan ga je steeds rustig ietsje hoger.
Je pony moet controleerbaar zijn in een parcour zeker als je hoger wil gaan springen.

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:09

matigaal (of hoe je het ook schrijft :o ), misschien werkt dat?! en als je er eerst in stap op af gaat, en een par meter ervoor pas aandraaft? gewoon rustig zitten, achterover, teugels kort en tegen houden (kan wel voor wat verzet zorgen) misschien doe je dat ook al wel, maar dat weet ik niet.

nouja, in elk geval suc6 en met je brevet ook!
:(:) :D ;)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:07

Proberen rustig naar de hindernis toe te galopperen, bijvoorbeeld door vanaf een kleine volte aan te springen in galop. Zodra je voelt dat hij gaat versnellen stopzetten en een pasje achterwaarts gaan, dan weer doorrijden (over de hindernis). Hierdoor leert hij op jou te wachten. Dit net zo lang volhouden tot je het gevoel hebt dat hij echt op jou reageerd. Alleen NIET voor de hindernis wegtrekken als hij te hard gaat, daar los je het probleem niet mee op.
Je kunt dit ook eerst zonder hindernis proberen zodat hij snapt wat de bedoeling is.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:39

Alle boven genoemde oefeningen kunnen helpen. In ieder geval moet je nog veel oefen zodat de rust er goed in zit als je aan je brevet begint want dan ben je zelf waarschijnlijk ook al zenuwachtig. Probeer vanuit figuren aan te rijden op de hindernis zodat je paard minder kans krijgt om te trekken, en als hij stelling heeft ben je ook veel sterker als dat hij zijn nek recht heeft. Probeer je pony voor te zijn, heeft hij een bepaald moment dat hij meestal begint met racen? voel je dat aan dan geef je hem vlak voor dat moment een ophouding, als hij eenmaal aan het racen is heb je waarschijnlijk niet zoveel meer te zeggen maar als je hem voor bent is er een kans dat ie wel luisterd. al doet het daarna toch nog, op dat ene moment ben je hem te slim af geweest en dat weet hij, hoe vaker je het paard dat idee geeft hoe minder hij het zal gaan proberen maar hier gaat wel een tijd overheen en je moet goed aan kunnen voelen wanneer hij het wil doen (iets wat je als je er mee bezig bent ook beter ontwikkeld).
Concentreer je ook vooral op wat je tussen de sprongen door doet, probeer normaal te dressuren, veel figuren rijden als hij niet rustig word ga dan lekker stappen, laat hem vooral niet bezig zijn met het feit dat hij dalijk weer mag springen eerst ontspannen laten lopen en dan pas weer een volgende hindernis nemen. Weet hij dat ie rustig moet doen voordat hij weer mag springen zal hij dit ook eerder gaan doen.
Ik weet niet wanneer je je brevet wil halen maar sta er wel bij stil dat dit racen over het algemeen geen probleem is dat je snel opgelost hebt.

maaikelhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 07:52

gewoon dressuren tot 3 galops of draaf stappen, en dan iets versnellen, en dan springt i alshetgoed is normaal.