Paard loopt met de achterhand naar binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Paard loopt met de achterhand naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:09

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag over mijn bijrijdpaard. Zelf weet ik eigenlijk vrij veel op te lossen, maar nu merk ik gewoon dat hetgeen wat ik doe niet werkt...

Probleem:
Het paard is van nature al scheef, althans zo kreeg ik hem onder mijn kont. Hij buigt minder fijn in naar links en rechts is hij teveel gesteld.
Nu was ik aardig opweg met het loswerken en rechtrichten. Hij is ook wel losser aan het worden, maar nu hij merkt dat hij minder over de rechterschouder weg kan lopen(linksom) en kan verkantelen op de volte, gooit hij zijn kont naar binnen toe als we op de hoefslag lopen, dit is gewoon verergerd sinds hij zijn schouder rechter moet houden en hij niet mag verkantelen.
Dit doet hij het ergste als we rechtsom rijden.
Ik heb het idee dat hij gewoon de buiging door zijn lijf ontloopt.

Het is echt heel erg vervelend, ook als ik bijv de teugels in stap op moet nemen(vooral rechtsom), dan gooit hij zijn kont er vreselijk veel uit en loopt hij een soort van travèr. Buitenkant begrenzen helpt niet, daar lijkt het alleen maar erger van te worden, ook binnenhand begrenzen helpt niet geweldig. En van het evenveel contact houden op bijde kanten doe hij ook niet veel anders.

Waar ik mee bezig ben:
Ja zoals ik al zij was ik begonnen met rechtrijden. En hem te begrenzen op zijn schouder. Ik heb hierdoor continue iets meer druk op de linkerkant (de kant waar hij dus minder buigt). Iig als ik op de volte rijd.
Het spelen met druk op verschillende kanten lijkt ook niet te werken.
Als ik mijn been naar achteren leg gaat hij er alleen maar meer tegenin.
Nu lijkt het extra druk geven met de kuit het meeste te helpen, maar evengoed blijft hij niet recht.

Waneer hij zijn kont eruit gooit, zet ik hem wel schoudervoor, dus doe ik in feite het tegenover gestelde van wat hìj wil. Is dit slim? En heeft hij gewoon tijd nodig voor hij snapt dat ik niet wil dat hij zijn bibs eruit gooit als ik hem corrigeer?Of ligt het aan het feit dat ik hem te weinig om het binnenbeen en de buitenteugel heb?

Het paard word regelmatig nagekeken door peut, osteo, etc, dus daar ligt het niet aan. En ik voel echt dat dit rijtechnisch op te lossen is!

Wat is jullie oplossing, idee?

Ik weet het even niet :=

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:06

Ik denk dat zoals jij bezig bent prima is, ik vermoed dat het paard waarschijnlijk zelf een blokkade in het lijf heeft en dat dat problemen geeft, misschien is het een optie om er eens een goede Fisio naar te laten kijken en vandaar uit zal je ongetwijfeld meer te weten komen en dan kan je ook voor jezelf diverse dingen uitsluiten ;)

Silly1972

Re: Paard loopt met de achterhand naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:09

Ik heb het ook, maar dan alleen in de galop, en dan nog beide kanten ook

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:21

Ik volg dit topic ook, zelfde probleem met paard waar ik op rij op de manege.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:28

Inderdaad rechtrichten. Opzich ben je op de goede weg door hem schoudervoor te zetten als hij z'n kont naar binnen gooit.
Ik zou ook op de 2e hoefslag gaan rijden. Dan maak je het net even wat makkelijker om het voelen en te corrigeren. Tenminste vind ik dan.
Wat ik zelf ook vaak meeneem is stelling naar buiten op de kant dat de kont naar binnen komt. En heel veel vierkantjes rijden, dan heb je ze zowieso tussen 2 teugels en heel veel van hand veranderen. Op de makkelijke hand niet naar binnen stellen maar juist iets naar buiten.

Dit is iets wat je natuurlijk niet binnen 2 dagen eruit gereden hebt. Rechtrichten is iets wat je ten alle tijden in je rijden mee moet/kunt nemen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:42

khaliq, zoals ik in mijn topic vermeld heb staat hij onder regelmatige behandeling van fisio, osteo!!

Ladygiroc, fijne tips, en toch ook fijn te horen dat ik aardig op weg ben! Ik ga die vierkantjes eens proberen :j

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:45

:o? Ja idd ik zag het later ook, was weer wat te snel met mijn antwoord :=

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:03

Citaat:
Waar ik mee bezig ben:
Ja zoals ik al zij was ik begonnen met rechtrijden. En hem te begrenzen op zijn schouder. Ik heb hierdoor continue iets meer druk op de linkerkant (de kant waar hij dus minder buigt). Iig als ik op de volte rijd.
Het spelen met druk op verschillende kanten lijkt ook niet te werken.
Als ik mijn been naar achteren leg gaat hij er alleen maar meer tegenin.
Nu lijkt het extra druk geven met de kuit het meeste te helpen, maar evengoed blijft hij niet recht.

Dit is geen rechtrichten hoor, rechtrichten doe je met gelijke teugeldruk, als die druk ongelijk is word ie alleen maar schever.
Rechtrichten : 2e hoefslag rijden tussen 2 handen en 2 benen, met niet veel druk, hij moet leren op eigen benen te lopen. Waar hij zijn kont naar binnen zet, zet jij zijn voorhand naar binnen..schoudervoor. De andere kant waar hij teveel inbuigt hou je hem zo recht mogelijk. Op een volte waar hij minder inbuigt vraag je hem door, tot hij loslaat en ontspan je gelijk weer en zo herhaal je dat, maar nooit continu druk houden op die teugel, zo ontduikt ie de buiging.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:05

Ik volg dit even, ik heb hetzelfde probleem met mijn paard.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:07

Citaat:
Het is echt heel erg vervelend, ook als ik bijv de teugels in stap op moet nemen(vooral rechtsom), dan gooit hij zijn kont er vreselijk veel uit en loopt hij een soort van travèr. Buitenkant begrenzen helpt niet, daar lijkt het alleen maar erger van te worden, ook binnenhand begrenzen helpt niet geweldig. En van het evenveel contact houden op bijde kanten doe hij ook niet veel anders

Schouder naar binnen zetten ( ook op de volte ) dus voor je gevoel steeds als je die kont om voel gaan een stukje schoudervoor rijden, rechtzetten, als de kont weer komt schoudervoor en het belangrijkste dat je dit ook moet doen in een volte en ook in alle gangen..
Loswerken met je binnenhand, maar zodra hij ontspan gelijk loslaten en ABSOLUUT niet vasthouden.
Maar vooral die 2e hoefslag is erg belanrijk.

Veel 8 jes rijden waarbij je continu om moet stellen

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:11

Gebit al nagekeken door goede paardentandats? Zadel nagekeken door goede zadelmaker? Rechtrichten inderdaad door tussen twee teugels en twee benen de schouder mee te nemen (dus zonder de buiging). Achtjes rijden die steeds iets verkleinen helpt ook om rechter en gelijke druk op twee handen te krijgen...

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:14

Citaat:
Waneer hij zijn kont eruit gooit, zet ik hem wel schoudervoor, dus doe ik in feite het tegenover gestelde van wat hìj wil. Is dit slim? En heeft hij gewoon tijd nodig voor hij snapt dat ik niet wil dat hij zijn bibs eruit gooit als ik hem corrigeer?Of ligt het aan het feit dat ik hem te weinig om het binnenbeen en de buitenteugel heb

zo moet het juist..

Je hebt hem idd niet om je binnenbeen, maar dat gaat je ook niet lukken totdat ie recht is.. maar gewoon schoudervoor, 2e hoefslag en de andere kant met weinig buiging rijden, dan komt het goed.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 08:21

Bedankt tot dus ver!
Ik houd hem wel tussen twee teugels hoor, maar op de volte houd ik hem iig in zijn hals recht, door af en toe meer druk te hebben op de ene teugel ipv op beide. (hij verkanteld namelijk teveel). Maar waar ik continue schreef, moet eigenlijk staan dat ik hem daar aleen naartoe vraag waneer hij teveel vatshoud.

BKS, lezen is ook een vak.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:51

oke..super dan..klein misverstandje :D

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:20

Nee ik had het gewoon beetje banketstaaf opgeschreven :=

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:02

ik lees even mee, heb ook dit probleem en zie hier handige tips in staan

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:30

Norway_girl schreef:
Bedankt tot dus ver!
Ik houd hem wel tussen twee teugels hoor, maar op de volte houd ik hem iig in zijn hals recht, door af en toe meer druk te hebben op de ene teugel ipv op beide. (hij verkanteld namelijk teveel). Maar waar ik continue schreef, moet eigenlijk staan dat ik hem daar aleen naartoe vraag waneer hij teveel vatshoud.

Dat is een teken dat je hem niet goed tussen 2 teugels hebt. Op de volte je binnenhand van de hals (opzij en niet naar je heup ;) ) en buitenteugel tegen de hals. Binnenbeen op de singel en buitenbeen iets achter de singel..

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 05:48

Hij verkanteld "anders" namelijk teveel, jeez schrijf ik het zò k*t op? :+
Af en toe moet ik hem gewoon op ongelijke druk houden omdat hij "anders" verkanteld. Voor de rest heb ik hem "gewoon" tussen twee teugels.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:58

Misschien eena een tijdje aan de hand gaan trainen.
Op zich los je het netjes op door schouder voor te gaan rijden, maar probeer dan wat meer ruimte in de buiten teugel te geven en zorg ook dat je in de buiging wat meer naar binnen gaat zitten, zodat het paard ook de kans krijgt om te buigen , dus geef ruimte.
Het voordeel van ernaast rechtrichten is dat je leert waar je paard zijn benen zet en dat kan heel verfrissend werken, misschien als je op de hoefslag loopt en hij neet traver aan , dat je alleen wat meer stelling hoeft te vragen en wat meer ruimte geven in de hele buiten lijn, het kantelen geeft ook al aan dat het paard het moeilijk en zich dus ergens vast zet.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl is een super fijne manier om je paard te gymmen.
Ook is het heel belangrijk dat je zelf bewust ben wat er in je eigen lichaam gebeurd als je paard zijn eigen houding kiest, misschien blokeer jij ergens en dan kan je paard niet anders dan daar op reageren, jij geeft iets door wat je niet wil, maar het paard vangt dat zo op, de fout ligt bij jou, jij moet leren je paard juist te trainen, is niet banketstaaf bedoelt, maar wel waar.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 08:03

Oh maar dat is met alles zo, dat de fout bij de ruiter ligt, actie is reactie, ben ik me heel erg bewust van :D

Paard is gewoon scheef, maar ik ga die site eens bekijken.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 08:13

Die website is wel heel erg informatief, kan ik wel wat mee :j