Ik heb een vraag over mijn bijrijdpaard. Zelf weet ik eigenlijk vrij veel op te lossen, maar nu merk ik gewoon dat hetgeen wat ik doe niet werkt...
Probleem:
Het paard is van nature al scheef, althans zo kreeg ik hem onder mijn kont. Hij buigt minder fijn in naar links en rechts is hij teveel gesteld.
Nu was ik aardig opweg met het loswerken en rechtrichten. Hij is ook wel losser aan het worden, maar nu hij merkt dat hij minder over de rechterschouder weg kan lopen(linksom) en kan verkantelen op de volte, gooit hij zijn kont naar binnen toe als we op de hoefslag lopen, dit is gewoon verergerd sinds hij zijn schouder rechter moet houden en hij niet mag verkantelen.
Dit doet hij het ergste als we rechtsom rijden.
Ik heb het idee dat hij gewoon de buiging door zijn lijf ontloopt.
Het is echt heel erg vervelend, ook als ik bijv de teugels in stap op moet nemen(vooral rechtsom), dan gooit hij zijn kont er vreselijk veel uit en loopt hij een soort van travèr. Buitenkant begrenzen helpt niet, daar lijkt het alleen maar erger van te worden, ook binnenhand begrenzen helpt niet geweldig. En van het evenveel contact houden op bijde kanten doe hij ook niet veel anders.
Waar ik mee bezig ben:
Ja zoals ik al zij was ik begonnen met rechtrijden. En hem te begrenzen op zijn schouder. Ik heb hierdoor continue iets meer druk op de linkerkant (de kant waar hij dus minder buigt). Iig als ik op de volte rijd.
Het spelen met druk op verschillende kanten lijkt ook niet te werken.
Als ik mijn been naar achteren leg gaat hij er alleen maar meer tegenin.
Nu lijkt het extra druk geven met de kuit het meeste te helpen, maar evengoed blijft hij niet recht.
Waneer hij zijn kont eruit gooit, zet ik hem wel schoudervoor, dus doe ik in feite het tegenover gestelde van wat hìj wil. Is dit slim? En heeft hij gewoon tijd nodig voor hij snapt dat ik niet wil dat hij zijn bibs eruit gooit als ik hem corrigeer?Of ligt het aan het feit dat ik hem te weinig om het binnenbeen en de buitenteugel heb?
Het paard word regelmatig nagekeken door peut, osteo, etc, dus daar ligt het niet aan. En ik voel echt dat dit rijtechnisch op te lossen is!
Wat is jullie oplossing, idee?
Ik weet het even niet
Ja idd ik zag het later ook, was weer wat te snel met mijn antwoord