Handen stil houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:33

Ik beweeg teveel met mijn handen, hoe kan ik ze goed stil houden?
Ik let er zelf wel op en af en toe denk ik ook even, handen stil houden, dan hou ik ze op dat moment wel even stil maar als het paard dan weer omhoog komt met zijn hoofd dan begin ik vaak weer. Mijn instructrice let er ook op en dat gaat ook wel goed maar ik wil het ook kunnen (en vooral blíjven vólhouden) als ik alleen rij dus wie heeft er tips?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:05

Handen niet stil kunnen houden komt vaak voort uit een nog niet onafhankelijke zit, probeer daar eerst aan te gaan werken en controleer ook steeds dat je jezelf vanuit je schouder niet vast gaat zetten :D ;)

Melia

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:33

Volgens mij heb ik daar geen last van hoor, rij ook vaak zonder beugels en af en toe zonder zadel en heb er ook niemand over gehoord dat ik scheef zit. Dat ik mijn handen/armen/schouder wel een vast zou zetten dat kan ik me wel voorstellen dat gebeurd vast wel eens.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:39

Khaliq schreef:
Handen niet stil kunnen houden komt vaak voort uit een nog niet onafhankelijke zit, probeer daar eerst aan te gaan werken en controleer ook steeds dat je jezelf vanuit je schouder niet vast gaat zetten :D ;)

Hier ga ik in mee. de kans is groot dat je handhouding voortkomt uit een niet-onafhankelijke zit. De meeste instructeurs hebben daar geen kaas van gegeten en kunnen vaak niet zien of iemand werkelijk z'n bekken goed gebruikt. No offense, maar dat niemand je erop gewezen heeft hoeft dus niet automatisch te betekenen dat het allemaal wel in orde is.

Zonder een foto of filmpje kan ik je verder geen tips geven over hoe je je handhouding kunt verbeteren, dat is namelijk geheel afhankelijk van wat er gebeurt in je lijf.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:52

:j mee eens!

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:32

doe een bokbeugelje aan je zadel en lus daar je duimen omheen, kan niet missen, vaak zo oefen en komt het goed

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:19

Tipje van Flugeltje is inderdaad een handige, als je een over het algemeen betrouwbaar paard hebt. Zo heb ik het ook wel eens geoefend, en het hielp.

Wat ook werkt, is je door iemand op je paard laten longeren en dan de teugels opknopen (weghalen durfde ik niet, misschien jij wel?). Doe dan alsof je rijdt met teugels in de handen, of laat de teugels los in je handen liggen zónder ermee te werken. Dat hoeft toch niet, want je paard wordt onder controle gehouden door degene die het longeert. Als je dat zo'n 3x doet, helpt het echt. Het persoon wat longeert kan namelijk ook tips geven over hoe hoog je je handen moet houden. Je kunt dan ook je handen hoger houden, dan leer je ze 'zelf dragen'.

Ben benieuwd :)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:36

Henrieke schreef:
Volgens mij heb ik daar geen last van hoor, rij ook vaak zonder beugels en af en toe zonder zadel en heb er ook niemand over gehoord dat ik scheef zit. Dat ik mijn handen/armen/schouder wel een vast zou zetten dat kan ik me wel voorstellen dat gebeurd vast wel eens.

scheef of rechtop zitten heeft idd te maken met het onafhankelijk zitten, maar wil niet zeggen dat je onafhankelijk zit.

kan het niet zijn dat je je armen/polsen/schouders onder spanning zet? Probeer idd maar eens gewoon de teugels op te knopen en dan te kijken of het dan wel lukt. :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:55

doe alsof je vastgehouden word aan je hander

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:36

Veel mensen spannen zich helemaal als ze hun handen proberen stil te houden. Alles stil....maar dat werkt natuurlijk niet. Een stille hand is namelijk ook een volgende hand. Je moet vanuit ontspannen schouders-ellebogen-polsen-hand leren rijden.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:57

Ik zit ook niet stil met mijn handen als ik ga draven op mijn pony. Ik heb wel een bokriempje en daar 'haak' ik dan wel eens mijn duimen achter.

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:15

Sowieso niet je handen vastklemmen. Je moet ze wel meenemen met het lichtrijden..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:25

Kendra schreef:
Veel mensen spannen zich helemaal als ze hun handen proberen stil te houden. Alles stil....maar dat werkt natuurlijk niet. Een stille hand is namelijk ook een volgende hand. Je moet vanuit ontspannen schouders-ellebogen-polsen-hand leren rijden.

Dat weet ik maar hóé dan :+ ik kan ook niet mijn handen stil houden maar het komt idd doordat ik mijn schouders veel te veel aanspan, maar ik heb echt géén idee hoe ik ze moet ontspannen. Dat lukt me om de een of andere manier niet, ik ben sowieso moeilijk met ontspannen want als ik stres heb zet ik dat vast in mijn lichaam, en het meest in mijn nek/schouders.
Dus is er niet dé tip om te ontspannen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 15:05

Ik kan ze verder wel stil houden maar alleen als het paard bijvoorbeeld met zijn hoofd in de lucht loopt en ik het paard aan de teugel moet rijden dan hou ik ze niet zo netjes stil bij elkaar (helemaal stil kan natuurlijk ook niet anders kan ik hem/haar niet laten nageven).

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:22

ik heb hetzelfde probleem, krijg erg goed les nu.
ik ben er eerder nooit in gecorigeert en neem ze gewoon mee met het lichtrijden.
nu ik les heb herrineren ze mij er steeds aan en dan kost het me verder ook weinig moeite maar ik vergeet er gewoon op te letten.

zo klikt het bij jou ook een beetje.
als ik alleen rij probeer ik steeds te denken handen stil!
maarja dan vergeet je het toch steeds weer, bij mij gaat het nu iig een stuk beter
succes ermee want het is erg lastig soms

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:56

Wellicht een bokriempje aan je zadel zetten. Daar kan je je dan aan vasthouden?

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:32

Ik krijg vaak de opdracht van mijn instructrice dat ik me voor moet stellen dat ik een dienblad met hete koffie vast heb; ik wil natuurlijk niet dat dat (denkbeeldig) over mijn paard gaat, en dat werkt bij mij echt!