Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:22

Ik heb mijn paardje net een maand, en alles gaat echt super goed. Hij staat op een lekkere stal met een soort van binnenbak en een buitenbak, een aparte paddock en super uitrij mogelijkheden. Alleen nu heeft Toet heel veel moeite met zijn balans, hij kan niet normaal galloperen (dan gaat hij racen), en het opstappen vind hij ook nog moeilijk (zodra je je been over hem heen slingert begint ie te wandel met gevolg, dat jij ook je evenwicht kwijt bent.

Ik heb over twee weken les, maar ik vroeg me toch even af;

In draf begint hij ineens harder te lopen, ik haal hem terug door soort van trekjes aan de teugels te geven, ook oefen ik aan de longeerlijn voor de galop.

Hoe lossen jullie dit op? (het harder gaan wandelen en het niet kunnen galloperen)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:32

Hoe oud is je paardje, klinkt als een groen dier dat zijn balans met ruiter nog moet vinden.
Dat komt vanzelf goed. Wel zorgen dat hij op jouw tempo loopt, desnoods een overgang terug naar stap als je de controle echt even kwijt bent. En hou de oefeningen kort, als je merkt dat hij bv 1 rondje netjes kan draven en dan lastig wordt moet je hem voor zijn en al terug naar stap gaan of een volte of wat dan ook.
Als de balans in draf beter wordt komt de galop vanzelf, niet teveel daarop willen focussen als ie dat nog echt moeilijk vind, dat levert alleen maar spanning op bij jullie allebei.

Opstappen kun je eventueel ook doen met een krukje, maar hij moet wel stil bijven staan, een been verzetten om zijn balans te houden is prima, maar weg lopen is gewoon onopgevoed...

Ik neem aan dat je met 'soort van trekjes' ophoudingen bedoeld? Dat soort opmerkingen geven mij helaas niet veel vertrouwen over je ervaring met paarden, no offense...
Als hij te hard gaat draven, maak jezelf dan zwaar, ga langzamer lichtrijden, als het goed is past je paard zich dan aan aan jouw ritme en maak rustig een ophouding..

Het onder je uit rennen kan ook komen omdat je paard wat fris is, krijgt hij genoeg beweging in verhouding tot het voer?

flugeltjeJarig

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:37

2e hoefslag rijden en veel schakelen en zelf heel steady worden in het zadel..in het beging werkt een rijbroek met leren kont goed om je balans te houden

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:46

@ naranga; Ik heb altijd moeten leren dat ik niet te lang in zijn mond mag vast houden, omdat hij er anders ongevoelig voor raakt (?) Het gaat steeds beter met het opstappen en ik probeer er veel rust in te houden, hij is makkelijk terug te nemen, dat is het probleem ook niet. Ook ga ik echt (echt niet normaal) kriskras door de bak, van links naar recht en weer terug een volte, een grote volte ene kleintje etc.) En hij krijg veel kuilgras en 1 tot 1 1/2 kilo brok per dag. Hij kreeg daar (bij vorige eigenaar) 1 1/2 kilo, toen hij net aankwam was hij erg druk, nu vind ik dat het opzich meevalt.

Vind jij het raadzaam om al meteen les te nemen? Ikzelf heb namelijk het gevoel dat ik eerst zijn conditie en zijn spieren wat moet opbouwen (hij heeft bij de vorige eigenaar weinig gedaan)

@flugeltje; Ik zit zelf als erg stevig in het zadel, en ben er niet makkelijk ''uit te krijgen'', 2e hoefslag vind hij behoorlijk moeilijk. Hij zwiept wat heen en weer, maar gaat wel steeds beter op eigen benen lopen

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:24

ch_ntii123 schreef:
@ naranga; Ik heb altijd moeten leren dat ik niet te lang in zijn mond mag vast houden, omdat hij er anders ongevoelig voor raakt (?) Het gaat steeds beter met het opstappen en ik probeer er veel rust in te houden, hij is makkelijk terug te nemen, dat is het probleem ook niet. Ook ga ik echt (echt niet normaal) kriskras door de bak, van links naar recht en weer terug een volte, een grote volte ene kleintje etc.) En hij krijg veel kuilgras en 1 tot 1 1/2 kilo brok per dag. Hij kreeg daar (bij vorige eigenaar) 1 1/2 kilo, toen hij net aankwam was hij erg druk, nu vind ik dat het opzich meevalt.

Vind jij het raadzaam om al meteen les te nemen? Ikzelf heb namelijk het gevoel dat ik eerst zijn conditie en zijn spieren wat moet opbouwen (hij heeft bij de vorige eigenaar weinig gedaan)

@flugeltje; Ik zit zelf als erg stevig in het zadel, en ben er niet makkelijk ''uit te krijgen'', 2e hoefslag vind hij behoorlijk moeilijk. Hij zwiept wat heen en weer, maar gaat wel steeds beter op eigen benen lopen

het gaat niet om je uit het zadel te krijgen, maar als hij zijn balans verliest verlies jij het ook en dat blijft zo heen en weer gaan, met leren kniestukken en of kont kun je je balans beter houden en help je hem...en juist die 2e hoefslag vind hij zo moeilijk omdat hij geen balans heeft, daarom is dat juist zo goed

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:18

dat bedoelde ik eigelijk ook ik zit best wel stevig, maar je heb gelijk als hij inderdaad een stevige rare beweging maakt ben ik mijn balans ook kwijt..

Is het niet slecht voor mijn eigen zit? dat ik geen onafhankelijke zit krijg

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:22

het is meer even een huplje, mijn paard heeft ook veel balansprobleem en heeft best een tijdje geduurd eerdat ik die balans had, ik heb in het begin even leer gebruikt tot je je balans vind en dan weer naar een gewone broek.
Ik ben nooit zo van de broeken met een leren kont, die verpest je zit, maar ik heb die broeken met leren kniestukken, kan je je heerlijk mee opvangen

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:35

Ik zou wel gewoon les nemen, een goede instructeur houdt er wel rekening mee dat je paardje niet veel gewend is en je kunt gewoon op het niveau van je paardje gaan rijden.
Maar het is wel fijn als iemand je wat tips en ideeën geeft. Je kunt ook 1x in de twee weken les nemen in het begin en dan rustig het niveau opbouwen, spieropbouw en balans hebben tijd nodig, maar dat wil niet zeggen dat je niks kunt doen

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:13

Zo, aan je verhaal te horen is het zeker verstandig om direct instructie te nemen.
Ook is het misschien een optie om je zadel na te laten kijken (misschien dat die ook niet helemaal lekker ligt) dat kan ook allerlei vervelende reacties geven!! ;)