Springen benen optillen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Springen benen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:08

Ik ben géén springer, mijn hart ligt bij de dressuur. Maar ik vind het eerlijker tegenover mijn paard als ik hem wat afwisseling kan bezorgen.

Mijn paard is een haflinger van 1m53 groot en best lang in de rug. Hij is ook nog een ouder model van haflinger (niet erg oud, meer tussen het modern en oud model in).

Ik heb eerder wel gesprongen en heb een parcours van 80cm afgelegd met vorige haflinger om mijn B ruiterbrevet te behalen, maar deze haflinger sprong van nature juist.

Woest daar in tegen is daar erg onhandig in, ik ben reeds hard gevallen wat mijn liefde voor springen nog wat minder maakt, maar ik wil toch af en toe met woest kunnen springen. Vrijspringen kan hij tot 90cm hoogte (heb ik al geprobeerd) Maar onder de man raken we niet boven 50 cm, hij tilt zijn voorbenen slecht op, of zijn achterbenen (hij springt lang zal maar zeggen ipv zijn voor en achterbenen onder zich te trekken)

Hoe kan ik hem dit leren, en dan bedoel ik op normale manier (niet tegen de voorbenen slaan ofzo) niet dat iemand dit hier zou aanraden maar ik heb er al van gehoord...

Vandaag nog met hem gesprongen en hij raakt twee keer de balk aan, en de derde keer springt hij wel "goed".
Zie hieronder:

Afbeelding

maar de keer erop raakt hij ze met zijn achterbenen.
Om de balk meteen hoog te zetten zodat hij moeite moet doen zie ik niet echt zitten, als hij zich misrekend en zich pijn doet zal hij in de toekomst nog onzekerder gaan springen, (en ik ook)

MIJN BEUGELS MOETEN KORTER ik weet het!! maar ik ben onzeker, en zit dus graag diep! Ik zit hem met mijn teugels ook niet in de weg dus daar ligt het niet aan, hij gaat netjes naar de hindernis toe, dus hij wil wel springen.

Verder wil ik springen als afwisseling onder zadel, omdat longeren en vrijheidsdressuur al tot ons programma behoord :D

Het is geen absolute nood, maar dacht, kan net zo goed tips verzamelen :D

enniee

Re: Springen benen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:20

ik ben ook niet echt thuis in het springen, maar helpt het niet als je er heel voorwaarts op af rijd??

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:37

nee is reeds geprobeerd, dan gaat hij niet meer "uitzoeken" wanneer hij moet springen en springt vaak er vroeg of juist te laat, wat altijd tot resultaat heeft dat hij de balken afgooit.

PS: balken draven enzo doen we ook, = geen probleem

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:07

Leg een balkje op 2,5 meter voor en 3 meter achter de hindernis. dan moet ie wat meer opletten waar hij zijn benen neer zet en wat vlugger worden op de sprong.
En je moet idd echt je beugels korter doen, je raakt nu een beetje uit balans op de sprong en ploft in de landing in het zadel. Als je beugels korter zijn, kun je jezelf wat makkelijker opvangen.
Verder lijkt je haflinger op het filmpje hier boven nog niet eens zo slecht te springen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:13

ja dat weet ik maar dat is de enige goede sprong!
ik zal morgen een slechte sprong laten zien

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:22

sommige hebben er gewoon weg het talent niet voor,of hij vind er niks aan,je doet het er geen plezier mee om te gaan springen,ook vind ik dat je hem ontzettend stoort op de sprong,je beugels zijn veel te lang en je gaat niet mee op de sprong,het aan rijden gaat al mis,je houd hem tegen,en hij doet zijn hoofd in de luch,op het laatste moment(afzet)gooi je de teugels los,maar komt niet met been niks!zo van hier zoek het maar uit!,dus hij gooit zich er maar over heen,en in de landing plof je op zijn rug.
hij springt daar netjes,ik denk dat je de fout eerst bij jezelf moet zoeken,zodat je hem wat meer begleid met springen,hij moet nu maar zien hoe hij naar de overkant komt.
succes!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:30

De harde waarheid... daar zocht ik achter! thx :D