Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Mellanii schreef:Ik heb ook het probleem gehad.
Telkens als ze geen zin had of niet wou ging ze recht overeind.
Ik trok altijd aan een teugel flink!! en echt Flink!!
En toen schopte ik haar.

Mellanii schreef:Goed dat het nu beter gaat!
En als jij er altijd optijd bij bent en zorgt dat het niet meer leuk word voor je paard zul je zien dat het snel afneemt
Succes!
garny95 schreef:Mellanii schreef:Goed dat het nu beter gaat!
En als jij er altijd optijd bij bent en zorgt dat het niet meer leuk word voor je paard zul je zien dat het snel afneemt
Succes!
een stugge mond is ook een stugge rug, steigeren is een vorm van verzet, laat je paard nakijken dooreen fysio of osteopaat en ook je zadel en hoofdstel, best mogelijk dat deze lichamelijke problemen nog voorkomen uit de peesblessure of een slecht passend zadel. Een 5 jarig paard hoort soepel te zijn en niet stijf er is dus serieus wat aan de hand.
En hij doet het niet om je te pesten en slofgebruik forceert aleen nog maar meer.
Veel succes met je paard,ikhoopdat er snel wat aan gedaan kan worden.
) 
Candymarilyn schreef:Citaat van jou: Het gebeurde steeds wanneer ik de teugels wat oppakte en wat kneede met mijn handen.
Kan het zijn dat je paard vast in de mond is omdat je hem op de verkeerde manier rond probeert te zetten?
Aangezien je gaat 'kneden' met je handen. Dat het dus verzet is tegen je hand en je paard geen andere uitweg ziet dan te steigeren?
Joolien schreef:ik vind een andere instructeur geen oplossing en ik vind het onzin dat een slof niet goed zou zijn.
Het is een agressieve vorm van staken tenzij het echt niet lichamelijk is.
Ik heb een paar oplossingen, sommige klinken misschien bizar, maar helpen soms wel.
- Zakje water meenemen en zodra hij steigerd, dit op zijn hoofd stuk laten gaan. Dit voelt voor het paard alsof hij zijn hoofd heeft gestoten en dat het bloed.
Let wel, het paard kan hiervan in paniek raken.
- Zodra je voelt dat het paard steigerd, trek je aan 1 teugel. Zo breng je het paard uit balans en voorkom je dat hij echt hoog omhoog gaat.
- De meest discussieve manier, het slaan op het hoofd. Dit kun je doen met je hand of het handvat van de zweep. Dit doet geen pijn, maar laat het paard denken dat hij zn hoofd stoot.
Verder moet je proberen, en ik weet dat dat lastig is, er verder geen aandacht aan te schenken want zo ga je je teveel richten op het probleem steigeren.
Dus zodra hij steigerd, straf je hem, maar daarna weer meteen verder rijden en hem goed aan de gang houden.
Succes!
midgie schreef:Mijn eerste gedachten is neem een andere instructeur, zeker ook omdat hij je met slof laat rijden.
Hij hoort jou te leren je paard te rijden op een juiste manier.
Het paard loop in zijn lichaam tegen verschillende dingen op , ga lekker rechtrichten vanaf de grond, veel los en grondwerk doen, zodat het paard vertrouwen in je krijgt,
Steigeren doen ze niet zomaar,zeker als dat voorheen nooit gebeurde, het paard maakt iets duidelijk, dat hoort jou instructeur te weten en jou daar bij te helpen om dat op te lossen, ga lekker gymmen en werk aan de basis , het paard zit vast in zijn spieren, begin eerst te werken van voren, leer het paard wijken voor druk zodat hij niet door jou heen loopt,zolang hij stug en hard in zijn mond is zal hij nooit gaan ontspannen in zijn hals, rug enz enz.
Werk aan stelling en buiging, maar bedenk wel dat er tijd voor nodig is en wat er gebeurd met de spieren, heup, achterbeen , maar dat zou je instructeur ook moeten kunnen vertellen.
Ik zou zeker de instructeru er niet op laten , want denk dat dat iemand is die wel even wil laten zien wat hij kan, maar denk ook dat dat niet de juiste manier voor jou paardje is, werk met zachte hand en heel veel geduld en zoek iemand die jou kan leren je paard te helpen om soepel en buigzaam te worden en zacht voor jou hulpen.
Joolien schreef:midgie schreef:Mijn eerste gedachten is neem een andere instructeur, zeker ook omdat hij je met slof laat rijden.
Hij hoort jou te leren je paard te rijden op een juiste manier.
Het paard loop in zijn lichaam tegen verschillende dingen op , ga lekker rechtrichten vanaf de grond, veel los en grondwerk doen, zodat het paard vertrouwen in je krijgt,
Steigeren doen ze niet zomaar,zeker als dat voorheen nooit gebeurde, het paard maakt iets duidelijk, dat hoort jou instructeur te weten en jou daar bij te helpen om dat op te lossen, ga lekker gymmen en werk aan de basis , het paard zit vast in zijn spieren, begin eerst te werken van voren, leer het paard wijken voor druk zodat hij niet door jou heen loopt,zolang hij stug en hard in zijn mond is zal hij nooit gaan ontspannen in zijn hals, rug enz enz.
Werk aan stelling en buiging, maar bedenk wel dat er tijd voor nodig is en wat er gebeurd met de spieren, heup, achterbeen , maar dat zou je instructeur ook moeten kunnen vertellen.
Ik zou zeker de instructeru er niet op laten , want denk dat dat iemand is die wel even wil laten zien wat hij kan, maar denk ook dat dat niet de juiste manier voor jou paardje is, werk met zachte hand en heel veel geduld en zoek iemand die jou kan leren je paard te helpen om soepel en buigzaam te worden en zacht voor jou hulpen.
Ik bedoel dit

ladyenpippi schreef:Nou ik ben weer terug, heb in het begin met een wat lange teugel gestapt, daarna wat opgepakt maar niet teveel gevraagd. Want mijn instructeur was nog even bezig met de vorige klanten.
Hij probeerde het nog wel een paar keer vooral als hij er even geen zin meer aan had, hij deed het elke keer in stap, dus dit hebben we een beetje vermeden door kleine stukjes te stappen en dan gelijk weer aandraven.
Ook wanneer hij omhoog kwam gelijk de andere kant opsturen. Moet wel zeggen dat dit goed helpte.
Hij deed het steeds op de linkerhand en op de rechterhand wou hij steeds aangaloperen, in het begin vooruit laten galopperen en daarna geprobeerd gelijk terug te nemen.
Het hielp echt super. Heb weinig aan de voorkant gezeten om het probleem niet op te zoeken.
Wel zei mijn instructeur dat ik hem gewoon bezig moest houden en hem niet constand confronteren met zijn moeilijke problemen zoals inbuigen en voor mijn been opzij.
Heb telkens kleine stukjes gevraagd en het gewoon op de vriendelijke manier zonder slaan geprobeerd, hij kwam wel een paar keer omhoog maar door dan gelijk de andere kant op te gaan en overgangen te maken werd dit steeds beter.
Instructeur zei dat ik hem gewoon elke avond zo moest rijden, en als het dan niet meer wil dan wou hij er op. Maar moest het zelf oplossen waar ik wel een voorstander van ben.
De slof hangt in de kast en komt er ook niet meer uit.
Ik hoop dat ik het op deze manier heb oppelost maar denk dat hij het nog wel een keer gaat proberen.
Iedereen bedankt voor jullie reacties!!