Probleem met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:37

Ik heb een hele lieve pony, Maar met buiten rijden wilt ze gewoon te hard. In ieder geval harder dan ik wil. Als ik in de bak rij of als ik haar longeer luistert ze perfect dan gaat ze ook zachter als ik wil. Maar buiten is ze niet te houden. Hoe kan ik haar nu goed leren dat ze buiten niet te hard moet en op mijn tempo moet gaan.

Ze was wat ingevallen dus moest ik haar wat meer voer geven, als we zo het gras op gaan dan zal ik dat weer verminderen.

Jessica

twinducklin

Re: Probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:41

Ingevallen paard meer voer geven? Voer is puur energie, ik zou dan eerder wat meer goed hooi/kuilvoer geven. Wat krijgt je pony eigenlijk aan voer en hoe groot is hij/zij? Misschien dat daar het probleem al zit.

Verder zijn alle paarden anders buiten als in de bak, ze hebben immers veel meer ruimte. Maar ze moeten naar jou gehoorzamen en als dat in de bak goed gaat, want doe je dan anders buiten? Rijd anders eens gewoon zoals je in de bak rijd op een open veld, is hij dan wel te houden?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:59

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:43

Ik doe buiten niks anders dan dat ik in een binnenbak doe. Zodra ik been geef om aan te draven gaat ze al harder. Ikzelf heb rugproblemen dus wil wel graag dat ze wat rustiger draaft. Gister gereden maar toen wilde ze in draf dus ook hard, toen ben ik weer terug naar stap gegaan.

Ze krijgt niet teveel voer. En voldoende hooi

Jessica

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:48

In een BIT van een een paar maandjes geleden denk ik stond een artikel over paarden die heet worden met buiten rijden, volgens mij geschreven door de trainer van Tim Lips. Mijn paard is ook niet de makkelijkste en ik heb er wel wat aan gehad, weet niet meer echt wat erin stond, heb je 't BIT? Of ken je iemand die een abonnement heeft? Kan je 't misschien ook even lezen:)

margo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:55

Hoi Jessica,

Als je een ingevallen paard weer op gewicht moet krijgen is het misschien ook idee om dit te doen via het gegven van "extra's" i.p.v. meer voer. Hierbij kun je denken aan musli, maismeel (werk goed weet ik uit ervaring), slobber, geplet mais ect. Dit soort voer bevat vaak weinig energie maar wel voldoende voedingsmiddelen om je paard weer op gewicht te krijgen. Bij mijn paard heeft maismeel, geplet mais en slobber zeer goed gewerkt.

Ook mijn paard was altijd veel sneller in het bos dan in de bak. In het begin ging ik dan ook vaak met een slof of een tiedeman buiten rijden. Hierdoor kun je extra 'grip' krijgen op je paard. Wanneer mijn paard zijn eigen tempo begon te lopen zetten ik hem terug in stap. Hierdoor kreeg hij niet zijn zin. Hij laat immers gedrag zien wat je niet goed vind, en hiervoor moet je hem naar mijn mening 'straffen'. Mijn straffen was dan het terug zetten van mijn paard naar de stap. Het heeft wel wat tijd gekost, maar nu kunnen wij lekker relaxed op mijn tempo door het bos draven en galopperen.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn adviezen!! En veel plezier met het rijden!

Margo

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:47

Heel erg bedankt voor de tips. Heb wel samen met iemand de bit. Zal nog even kijken of ik het terug kan vinden.

Jessica

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:15

Volgens mij kan je in het begin beter hele buitenritten in stap rijden. En daarna af en toe een paar meters in arbeidsdraf...

Zodat er rust in het hoofdje van je pony komt :).

In ieder geval succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:33

Het is natuurlijk wel logisch dat je pony zo enthousiast reageert op zoveel vrijheid.
Het kan ook helpen wanneer je samen met een ervaren begeleider/ruiter (bij voorkeur met paard/pony)de eerste ritjes maakt. Dat geeft jou en je pony wat steun.
Om eerst alleen te gaan stappen is niet zo'n slechte oplossing. Bouw het rustig op.
Maak in het begin niet te lange ritten; dat maakt de kans op succes groter. Dan krijgen jij en je pony meer vertrouwen en wordt de pony wat minder hecktisch.
Een goed passende hulpteugel (martigaal) kan natuurlijk geen kwaad in dit geval.

succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:20

Verplaatst van OPG naar RT-P