Pony kan niet achteruit lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Pony kan niet achteruit lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 21:02

Hallo! :D
Ik heb nu sinds een maandje een ander verzorgpaardje. Ik rijd hem dressuurmatig, maar het probleem is.. dat ik hem niet achteruit krijg.
Dan ga ik bijv. halthouden, benen naar achter en druk geven, achterover zitten, druk op de teugels etc. etc.
Ook met wat meer druk, of als er iemand voor gaat staan die hem naar achter duwt, doet hij het niet.. héél soms één stapje, maar dan ook superscheef..
Als ik hem aan het poetsen ben, en als ik hem dan op zijn hals duw gaat hij wel naar achter.
Ligt het nou echt aan mij?? of.. dat er gewoon iemand op hem zit??
Op mijn andere verzorgpaardje/manegepaardjes etc. kan ik ze wel allemaal netjes achteruit krijgen.
Hoe kan ik dit trainen/oefenen?
Groetjes!

Ohja, hier nog een foto van het binky, is altijd leuk, toch? :D
Afbeelding

troi

Re: Pony kan niet achteruit lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:29

Wat gebeurt er als je op je paard zit en er staat iemand naast die dezelfde hulp geeft als jij als je je paard op de poetsplaats naar achteren wilt hebben? Negeert hij het dan nog steeds??

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 21:31

troi schreef:
Wat gebeurt er als je op je paard zit en er staat iemand naast die dezelfde hulp geeft als jij als je je paard op de poetsplaats naar achteren wilt hebben? Negeert hij het dan nog steeds??

Als ik er gewoon naast sta, om te poesten doet hij het wel
Als ik er op zit, doet hij het niet
En als ik erop zit, en iemand staat er naast, doet hij het niet (in de bak dan) :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:10

Aangezien het een verzorgpaardje is en geen eigen paardje: kan de eigenaar je er niet even mee helpen?
In principe kun je het een paard op elk commando of op elke hulp die je maar wilt leren, dus misschien heeft de eigenaar een ietwat onorthodoxe manier aangeleerd ;)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 22:11

Sonja schreef:
Aangezien het een verzorgpaardje is en geen eigen paardje: kan de eigenaar je er niet even mee helpen?
In principe kun je het een paard op elk commando of op elke hulp die je maar wilt leren, dus misschien heeft de eigenaar een ietwat onorthodoxe manier aangeleerd ;)

Tsjah, misschien is dat wel zo x]
Ik zal het wel met de eigenaar erover hebben! :D
maar iniedergeval, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:16

Toen wij Leonardo kochten kregen we 'm met geen mogelijkheid in galop. Beenhulpen op alle manieren, stemhulpen erbij, klikgeluidjes, de hele mikmak. 't Arme beest snapte er geen bal van. Bleek alleen een soort kusgeluidje te kennen als commando om aan te galopperen :=

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 22:19

Sonja schreef:
Toen wij Leonardo kochten kregen we 'm met geen mogelijkheid in galop. Beenhulpen op alle manieren, stemhulpen erbij, klikgeluidjes, de hele mikmak. 't Arme beest snapte er geen bal van. Bleek alleen een soort kusgeluidje te kennen als commando om aan te galopperen :=

HUH! hihihi, dat meeeeen je niet! x]
Dus, nu maak je een kusgeluidje, en hij springt aan in galop? :):)
hmm.. misschien moet ik wel op m'n kop staan, of.. fluiten? misschien herkent hij het dan XDD
maarja, wel grappig dat jullie er toch achter zijn gekomen! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:42

Ik lees even mee, ik heb een paard staan die het ook niet gaat kunnen want die kan het aan de hand al niet (en dan bedoel ik: wel proberen maar echt letterlijk niet kunnen, de eigen benen niet meer kunnen/durven besturen).

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:45

Het is natuurlijk makkelijk gezegt , maar oefening baart kunst, je moet niet verwachten dat het beestje het binnen een maand kan ;)

IK had ook een pony die het gewoon niet wou snappen,(ook dat is goedgekomen en in de Z gekomen :P haha dus het is mogelijk ) dus gewoon samen met mijn instructrice geoefend, zij duwen, ik de hulpen, en ook al deed hij maar 1 pas achteruit, dan moet jij gelijk ontspannen en belonen, en je zegt ook dat hij scheef gaat, dat maakt niet uit, zorg maar eerst dat hij naar achteren gaat, en daarna kan je wel oefenen om recht achteruit te gaan, het is gewoon oefenen en oefenen, de een pakt het ook sneller op dan de ander .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:52

Het eerste waar ik altijd aan de denk met paarden die niet achteruit willen is een rugprobleem. Om achterwaarts te gaan moeten ze het bekken kantelen en de rug opbollen sommige paarden kunnen dit zonder het gewicht van de ruiter prima en maar met de ruiter op hebben ze moeite.
Vooral omdat je zegt dat hij heel scheef gaat als hij 1 pasje achteruit zet vermoed ik dat hij er fysiek moeite mee heeft.

iiris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:13

je verzorgpaard is dominant :P

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:22

Oké, heel erg bedankt allemaal!

@Lalunmayo; Ja, ik ga zeker oefenen :D
En ik had eigenlijk wel gedacht dat hij het na één maand kon, want hij is al 14 x] en hij heeft daarvoor meerdere bijrijdster gehad, en is gewoon normaal bereden ;p
@Katja; Oh dat wist ik niet.. ik zal het er wel met de eigenaar over hebben
@iiris_; hahaha, dominant! _O-

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:31

Ik zou het eerst naast je paard oefenen op stem commando. Zorg dat hij dit goed kent (dus eerst met tikjes op zijn borst evt. aandrukken, daarna met alleen stemcommando). Daarna ga je erop zitten en zorg je dat er iemand voor je paard st aat die hetzelfde commando geeft als jij doet. Evt. aandrukken of tikjes tegen de borst aangeven. Dit doe je enkele keren en dan ga jij er ook nog eens een commando bij geven zoals lichte druk op de teugels en lichte kuitdruk. Dit ga je afbouwen (evt. met stemhulp) en je paard gaat naar achter. Gegarandeerd ;-) Kost tijd, maar dan heb je wel wat.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:34

N_fotografie schreef:
Ik zou het eerst naast je paard oefenen op stem commando. Zorg dat hij dit goed kent (dus eerst met tikjes op zijn borst evt. aandrukken, daarna met alleen stemcommando). Daarna ga je erop zitten en zorg je dat er iemand voor je paard st aat die hetzelfde commando geeft als jij doet. Evt. aandrukken of tikjes tegen de borst aangeven. Dit doe je enkele keren en dan ga jij er ook nog eens een commando bij geven zoals lichte druk op de teugels en lichte kuitdruk. Dit ga je afbouwen (evt. met stemhulp) en je paard gaat naar achter. Gegarandeerd ;-) Kost tijd, maar dan heb je wel wat.

Okee ik ga het zeker weten proberen, bedankt voor je reactie!
hier heb ik echt wat aan! :D