Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 10:23

Ik vind het leuk om buiten te rijden, maar mijn pony is nogal druk buiten. Hij is nogal voorwaarts. In de binnenbak is niets aan de hand, zolang je veel figuren e.d. rijdt, anders merk je al dat zijn aandacht afdwaalt... maar op het moment dat ik in de buitenbak kom (nouja, niet een precies mooi omheind stukje maar een buiten'tuin' zegmaar, echt een ruim stuk), begint hij vreselijk te kijken en loopt hij al half te dribbelen. Als ik rustig wil gaan draven en hij houdt het niet meer, geeft hij gewoon wat bokken van gekkigheid. Ik krijg hem maar niet in een rustige draf, het is of hij gewoon telkens op het punt staat weg te schieten. Hij draagt zijn hoofd ook niet aan de teugel maar meer omhoog, het is of hij gewoon geen concentratie heeft.
Ook zijn er dan bepaalde stukken waar hij om 1 of andere reden niet langs wil (?) waar ik hem dus continu aan moet pakken, en ook aan de zijkant waar je de bak kunt verlaten schiet hij gewoon telkens met een koppige bok ofzo weg. Hij probeert echt steeds. Vooral als er andere paarden buiten zijn. Ik was eens helemaal alleen daar op een sombere dag, toen heb ik écht geprobeerd hem er tussen te houden en op een gegeven moment liep hij zo mak als een lammetje. Het is ook alsof hij echt de lentekriebels heeft de laatste tijd met dat zonnetje... Hij is normaal gezien helemaal niet schrikachtig, maar als hij het 'te pakken' heeft buiten schiet hij van gekkigheid nog voor een blaadje de halve buitenbak door, gewoon omdat hij te pittig is op dat moment. Dan kun je maar beter gaan longeren..

Daarom dat ik ook nog niet echt het bos in durf, ik heb het een paar keer gedaan maar hij is echt kijkerig. Hij zal niet schrikken, maar als hij eenmaal aan het draven of galopperen is krijg je hem echt niet stil. Vind ik nogal een enge gedachte.

Enige gedachten? :)

fancylover

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:32

ik kan eigenlijk alleen maar zeggen doen! dan zal het vanzelf allemaal minder worden want hij is het nu gewoon niet gewend.
Ik snap het dat het eng is om alleen met hem op pad te gaan, misschien kan iemand met je mee?

vollen03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:36

Hoi,
Dat lijkt me zeker eng en ook gevaarlijk als je je paard buiten niet meer terug kunt krijgen. Heb je al eens geprobeerd om met een ander paard naar buiten te gaan? Misschien blijft jouw paard dan bij het andere paard. Wat ik zelf deed met mijn pony was ook buiten veel overgangen rijden en als er ruimte was ook figuren rijden. Dan hield hij meer zijn aandacht bij mij. Na een aantal weken was hij er aan gewend om buiten te rijden en bleef hij ook rustiger. Succes

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:48

Het buitenrijden opbouwen helpt ook..
Dus eerst gewoon alleen na het rijden even een klein stukje stappen, en dat steeds verder uitbreiden als het goed gaat. Tot je uiteindelijk gewoon lekker ontspannen met je paard buiten kan rijden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:11

Klinkt als een jolig, energiek, alert beestje^^ Ik zou eerst maar eens gewoon beginnen met na het rijden, aan de hand een klein rondje buiten lopen (blijft ie goed achter je etc.?) Opgegeven moment kent ie dat rondje dan en blijft er iig wat minder over om van te schrikken. Als dat allemaal goed gaat gewoon eens lekker een half uurtje ofzo buiten rondwandelen aan de hand en na het rijden dat kleine rondje met jou erop. En zo kun je dat steeds uitbouwen, tot je een echte buitenrit hebt:)

Verder zou ik ook een beetje grondwerken, want hij hoeft niet persé rustig te draven, als ie maar wel stopt wanneer jij het zegt (voor de weg zal die toch ook rustig moeten wachten tot alle auto's voorbij zijn, ook al issie dan net geschrokken van een konijn).

En probeer zelf natuurlijk ook ontspannen in je lichaam te blijven (moeilijk!) terwijl hij daar loopt te hupsen.

Succes ermee!

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:03

Gewoon rustig opbouwen en iedere keer een stukje verder.
Het kan ook helpen om iemand anders met een rustig paard mee te laten gaan, dan blijft die misschien bij dat andere paard.