Te "zachte" hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_angel

Te "zachte" hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 10:01

Donderdag heeft mijn zoon (12) voor het eerst op ons paardje gereden.
Ik had Niops gereden en toen het tijd was om uit te stappen mocht hij.

Het was voor het eerst in tijden dat ik naast hem liep terwijl hij reed en kon ik eindelijk zien wat zijn probleem is. Zijn teugels zijn altijd te lang. Als ik normaal zie dat zijn teugels te lang zijn dat zeg ik dat en neemt hij de teugels weer op, maar een half rondje later zijn ze weer lang. Nu ik er naast liep zag ik dus dat zijn handen direct weer open gaan, bovendien draagt hij ze niet maar liggen ze voor het zadel op het paard.
Ik heb speciale teugels voor hem gekocht, maar zou liever zien dat hij die uiteindelijk niet meer nodig heeft. Het is meer een tussen oplossing.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe los ik dit op? Zijn er oefeningen die ik met hem kan doen? Heeft iemand dit al eens mee gemaakt en hoe heb je dit opgelost?

O ja hij rijd nu zo'n 2.5 jaar. Maakt een leuk sprongetje en geniet met volle teugen. Maar ja op deze manier komen wij niet verder dan stappen op Niops want in draf gaat nu niet. En het is uiteindelijk de bedoeling dat hij wedstrijden met Niops gaat rijden.

Martina

Armani1985

Re: Te "zachte" hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:10

bij springteugel op het blokje waar hij vast moet houden stickertje plakken of iets anders om het te markeren??

je kunt ook knoop in de teugels maken zodat hij niet langer kan geven omdat daar de knoop zit??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:12

je hebt van die leuke gekleurde teugels.. zijn wel wat dikker, ik vind ze vervelend. maar wellicht een oplossing voor jullie?

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:19

Bedankt voor de reactie! De pony's die hij rijd hebben allemaal van die gekleurde teugels en dat werkt bij hem dus niet. Ik heb nu een teugel gekocht die een soort lussen heeft waar hij zijn handen in kan steken en dan kunnen ze dus niet meer door zijn handen glijden.
Maar ik ben echt opzoek naar een oplossing dat hij ook met een kleuren teugel kan rijden. Zodat hij altijd kan rijden als hij dat wil, ook als hij die teugel niet bij zich heeft.

Martina

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:22

Het lijkt mij juist goed dat een kind leert rijden met een wat lossere teugel. Zo leren ze dat het rijden vanuit je zit en benen moet komen en niet vanuit je handen.
Waarom zou hij zo niet kunnen draven? Ik zie het probleem niet eigenlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:24

Hmm de teugels die je nu hebt als oplossing lijken mij levensgevaarlijk!
Ik denk dat herhalen de beste optie is, als hij ze handen weer laat zakken er direct wat van zeggen.
Anders evt. een beloning ervoor geven als hij bijvoorbeeld 3 rondjes zijn handen hoger heeft gehouden en de teugels op de juiste maat, dat hij dan een klein kadootje of iets krijgt.
Zo heeft hij iets om het voor te doen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:25

Heel veel kinderen rijden met waslijnen en als je zegt ze op te pakken duurt dat maar een half rondje. Het enige wat ik kan bedenken is erop blijven hameren, doe ik wel altijd in de lessen. Het helpt ook om actief met ze bezig te wijn, als ze veel moeten sturen en doen werkt dat niet met te lange teugels en moet je ze wel op maat blijven pakken en zeggen dat ze de handen voor zich moeten dragen.
Heeft hij wel genoeg kracht in zn handen? Je kunt zo'n rubberen balletje kopen om de handspieren te trainen, elke dag een paar minuten in elke hand scheelt al een hoop.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:32

Het is niet een lossere teugel er is absoluut geen contact met de mond. De pony('s) gaan dan ook geheel hun eigen gang.
Op dit moment snapt Niops nog niks van op de zit rijden. Als ik de teugel er niet bij heb dan rent hij letterlijk de bak rond. En echt ik probeer hem op mijn zit te rijden maar moet er steeds weer een ophouding bij maken voor dat het bij hem binnen komt. Ik wil dus nog niet dat mijn zoon gaat draven want ik wil geen ongelukken.

x_Marr die teugels woorden in de gehandicapte sport veel gebruikt. Ik denk niet dat ze gevaarlijk zijn.
Dat van die beloning ga ik zeker proberen.

Naranga Ja hij heeft genoeg kracht in zijn handen. Maar die balletjes kan ik sowieso wel eens proberen misschien word hij zich dan wat bewuster van zijn handen. Er worden heel veel figuren gereden in de les en thuis met zijn pony laat ik hem ook de hele tijd van richting veranderen en voltes rijden ed.
Tot op heden is het nog niet gelukt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:35

DJB schreef:
Het lijkt mij juist goed dat een kind leert rijden met een wat lossere teugel. Zo leren ze dat het rijden vanuit je zit en benen moet komen en niet vanuit je handen.
Waarom zou hij zo niet kunnen draven? Ik zie het probleem niet eigenlijk.

Lijkt mij ook. Ik zou hem juist leren met zachte hand te rijden! Vindt het paard ook vast wel prettig.
Teugels met lussen om de handen door te steken lijken mij niet zo veilig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:37

Mijn dochter doet het ook en ik heb al van alles geprobeerd,vanwege katrol moeten we juist op de teugel rijden.Ben benieuwd of ik hier een tip kan vinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:38

een doorhangende teugel is zeker niet hetzelfde als een zachte hand ;) (voor sflj en djb).

Zo'n jachtteugel (met die lussen) vind ik persoonlijk niet prettig omdat ze dan juist nog meer met een open hand gaan rijden, en niet de teugels vast houden. het probleem is vaak dat de pony wat sterk is (omdat ze achter te weinig actief zijn) en daardoor de teugel uit zijn handen trekt. Dus idd op zit en been gaan rijden, en vooral daarop hameren, die teugel wordt een gevolg.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:46

Het is niet dat je zoontje met lange teugels rijdt... Dat hij dan een zachte hand heeft... Met een lange teugel kan je namelijk ook hard inkomen...

Ik snap niet waarom je zoontje nu al perfect contact moet leren houden... Er zijn andere dingen die op dit moment belangrijker zijn zoals: een correcte en onafhankelijke zit, goed met been en zit leren rijden, spelletjes spelen op het paard etc...

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:19

x_Marr schreef:
Hmm de teugels die je nu hebt als oplossing lijken mij levensgevaarlijk!
Ik denk dat herhalen de beste optie is, als hij ze handen weer laat zakken er direct wat van zeggen.
Anders evt. een beloning ervoor geven als hij bijvoorbeeld 3 rondjes zijn handen hoger heeft gehouden en de teugels op de juiste maat, dat hij dan een klein kadootje of iets krijgt.
Zo heeft hij iets om het voor te doen.

Inderdaad, Ik denk dat je kinderen meer gemotiveerd krijgt door ze te belonen. Het hoeft maar een kleinigheidje te zijn (meestal is een zakje snoep al genoeg ;) ) Bouw het langzaam af van bijvoorbeeld 3 rondjes naar 6 rondjes en zo net zolang totdat hij de hele les met teugels op maat rijdt.
Succes :)

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 15:38

@marleen_usar ik hoop dat wij beide oplossingen vinden!!!

@Lielle je hebt gelijk ik wist geen duidelijkere titel.

Hmmm daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik zal het heel erg in de gaten houden.

Kun je mij vertellen hoe ik dat het "beste" duidelijk maak aan een kind ... Maar dan nog als je de achterhand er bij rijd kun je nog niet sturen, ik zou dus graag willen dat hij met de teugels licht contact met de mond heeft zodat hij kan sturen.

@lindake Daar heb je gelijk in en van mij hoeft hij geen perfect contact te hebben maar graag wel iets contact zodat hij bepaald waar zij heen gaan en niet de pony.

@KimmK Ik ga dat ook zeer zeker proberen en bedankt!!!

PS Er word heel erg op gelet dat er niet aan de teugels getrokken word en als een kind zijn evenwicht nog niet zo goed kan bewaren MOET hij/zij de manen vast houden zodat er niet in de mond getrokken kan worden. Het gekke is dat als hij de manen vast heeft hij de teugels ook op maat weet te houden.

randasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:55

Het wil nog wel eens helpen om ze te leren de duimen op de teugels te zetten.
En steeds aandacht besteden aan een lichaamsonderdeel. Dus bijvoorbeeld 2 rondjes letten op wat doen mijn onderbenen, dan bijvoorbeeld voel je de botjes waar je op zit, en dan weer de handen, waar zijn ze, wat doen ze etc.
En de ouderwetse gym oefeningen te paard blijven ook altijd leuk ter afwisseling.
En natuurlijk voel je het paard bewegen, wat beweegt er, weet je welk been nu beweegt.
Hierdoor worden ze zich wat meer bewust van zichzelf en het dier, kan je prima doen in stap en tussen de oefeningen door kom je steeds weer even bij zijn handen.
Stuuroefeningen met pilonen, zweepjes op de grond, maakt niet uit. Veel slalommen maakt ook dat hij de teugels wel vast blijft houden anders lukt het niet.
En prijzen, prijs hem de hemel in als het goed gaat, maak een grapje als hij ze weer heeft losgelaten.
Het komt wel goed, het is inderdaad een probleem wat veel kinderen hebben, maar houdt het wel leuk voor hem!
Veel plezier samen !!

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 17:21

@randasangel
Ontzettend bedankt!!! Hier heb ik vast heel veel aan, ik ga met hem aan de slag op deze manier. Ik print het uit en hou het bij mij als geheugen steuntje. Merci! Plezier is het belangrijkste daarom rijdt hij paard.
Ik wil hem graag helpen maar wel op een leuke manier!

edit: aanvulling

randasangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:12

Geen dank, het is jammer dat je zo gruwelijk ver weg woont, anders was ik graag langsgekomen om je verder te helpen :j . Als je nog meer inspiratie nodig hebt dan hoor ik het wel :PB .

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:08

my_angel schreef:
@lindake Daar heb je gelijk in en van mij hoeft hij geen perfect contact te hebben maar graag wel iets contact zodat hij bepaald waar zij heen gaan en niet de pony.

Dat moet toch uiteindelijk gebeuren op zit, been en gewichtshulpen?

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:56

Ik liet mijn leskindjes bij dergelijk problem vaak rijden met knoop in de teugels, ridt vervelend een beetje maar als ze heel erg hun best deden, mocht ie er laatste kwartier uit. Zo motiveer je ze heel erg, want zonder knoop geef je ze het gevoel dat ze t juist heel erg goed doen = beloning.
Kunt pony ook aan de longe nemen, kan ie ook leren draven zonder dat pony vreemde dingen gaat doen. Mss is het dan makkelijker om te leren, ook voor hem. Alleen maar teugels vast houden en verder nog even nergens om hoeven denken.