Goede springhouden-->foto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Goede springhouden-->foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:44

Hoi,
Ik vind het erg moeilijk om voor mezelf een goede inschatting te maken hoe mijn springhouding is.
Zelf heb ik wel foto's van mezelf, en aan de hand daarvan zie ik wel wat fout is, maar vind het moeilijk om op het moment zelf goed te zitten.
Of in elk geval, te voelen wat ik fout doe.
Bij dressuur voel ik dat weer wel.
Dus heeft iemand van mij een soort richtlijn? qwa beenligging en de verlichte zit.
Het liefst met een foto.

ik weet niet of het hier goed staat

Liefs,
Roos

Aurora3

Re: Goede springhouden-->foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:50

Ik ben zelf niet heel erg met springen bezig, maar ik denk dat ik wel wat algemene tips kan geven.

Het allerbelangrijkste is dat je zelf in evenwicht bent, onafhankelijk van je paard. Dat je dus niet aan de teugels moet hangen of op de hals van je paard moet steunen om in evenwicht te blijven.

Wat bijvoorbeeld je beenligging betreft, als je benen te ver naar achteren liggen zal je bovenlichaam naar voren kiepen. Als je benen te ver naar voren liggen kun je je bovenlichaam niet naar voren brengen boven de sprong. Dit voel je dus eigenlijk vanzelf.

Verder is het belangrijk dat je je knieen goed aan je zadel houdt omdat je dan stabieler zit. Je moet dus echt in de verlichte zit gaan vanuit je knieen en niet al je gewicht op je beugels brengen.

Om het goed gevoel te krijgen bij het springen zou ik denk ik iemand vragen om mee te kijken. Iemand vanaf de grond kan jou fouten makkelijker zien dan jij zelf en dan kun jij leren hoe het voelt als het goed is en welk gevoel hoort bij welke fout.

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:43

heb je les? misschien kun je het eens aan je instructeur vragen, die helpt je vast wel verder. :P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:15

Deze foto had ik nog van een ander topic waar deze vraag kwam.
Hier kan je heel goed zien wat goed en wat fout is.
De bovenste foto laat zien hoe iemand mooi met scharnierende knieën zit en de billen boven het zadel houd. Duidelijk is ook te zien hoe de amazone de handen mooi meegeeft.
De onderste foto laat iemand ziet die met het schaambeen naar voor toe komt, haar handen trekt ze naar zich toe ipv naar voor met de mond mee te geven.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Storm op 19-03-09 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

PLUKdeDAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:15

Verlichte zit is niet echt staan in je beugels, meer de druk in het zadel ontlasten en daardoor iets omhoog komen. Zoals je op de foto`s hierboven ziet. Een springruiter heeft enorm veel druk op de beugels en met zijn onderbenen, dus juist niet met de knieen. Liever dat die los van het zadel komen, als dat je daar mee klemt.
Een goede zitoefening van een dressuurruiter is teugels in een knoop en doorzittend met je armen naar achter zwaaien. Bij een springruiter is dat juist andersom, teugels in een knoop, een beetje verlicht zitten en je armen naar voren zwaaien. Dan vind je automatisch je balans. Bij een braaf paard kun je dit ook op een sprong oefenen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:19

dank jullie wel!
Nu heb ik een beetje een beeld voor mezelf om naar toe te werken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:37

Ik ben het helemaal eens met Plukdedag, je ziet dat veel springruiters juist klemmen met hun knieën, en dat terwijl je dat juist niet moet doen.
Beter kan je je tenen iets verder in de beugel doen een heel klein beetje naar buiten draaien, daardoor komen je knieën wat verder uit de kniewrongen en kan je beter in de verlichte zit komen. Je moet veel druk houden op de stijgbeugels en je billen een beetje naar achter toe duwen. Ook moet je lekkere korte beugels hebben, dat zit veel beter dan te lange beugels. En een springzadel doet ook wonderen, zit veel beter en steviger dan een veelzijdigheidszadel.
Zelf heb ik springlessen gehad van nationale springruiters en die hebben me dat zo aangeleerd. Vooral als je het verschil zelf gaat voelen, voel je dat het een stuk steviger zit.

PLUKdeDAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:40

Dat zei ik toch ook storm? :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:42

Klopt, maar ik had nog wat toevoegingen :D

PLUKdeDAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:45

Sorry, ik las het verkeerd, ik las: ik ben het niet helemaal eens met... en kon de andere mening niet vinden
blond :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:48

Ik ben het dus wel helemaal eens met je :)
Maar ik had nog een paar extra dingetjes erbij gezet waar de TS hopelijk iets aan heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:07

idd, juist wel zorgen dat je steunt in je beugels en dat begint al in het aanrijden. Echt het gevoel hebben dat je al je gewicht op je voeten hebt, en niet te zwaar zitten in je zadel, maar juist wat licht blijven.