Vast op rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Vast op rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:27

Armando is sinds november onder het zadel.
Sinds het begin zit zijn rechtergalop echt vast.
Heb van mijn instructeur advies gekregen om eerst met longeren zijn linkerkant goed te doen en daarna rechts. En dit gewoon veel herhalen. Het is een jong dier dus moet nog allemaal soepel worden.
Maar hij blijft (zoveel maanden later) nog steeds vast zitten in de rechter galop. (draf en stap gaat al goed aan de rechterkant, hier is hij wel soepel in)

Links aanspringen gaat gewoon super. Rechts aanspringen gaat bijna niet.
- Of hij gaat heel hard rennen
- Of als ik hem help met me zweep gooit hij flink zijn kont omhoog en galopeerd daarna wel maar hou ik hem daar heel moeilijk in.

Heeft iemand advies?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:28

Is de fysio al eens geweest?
Soms willen paarden wel maar kán het simpelweg niet ivm met (soms maar een kleine) blokkade.

Heb het probleem zelf ook eens gehad, niet extreem maar de linkergalop wilde niet lekker. Hij bleek gewoon een beetje vast te zitten..
1 keer fysio naar gekeken en de rest kon ik zelf oplossen.

_Sanne

Re: Vast op rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:32

Ja er is laatst een osteopaat op stal geweest voor een paard. Had gevraagd of hij die middag ook mijn paard even kon doen want had het idee dat er wat vast zat in zijn rug omdat hij eerst om de haverklap bokte.

Helemaal niks aan de hand.. Er zit nergens een blokkade ofzo.. Dat was dus gewoon jongsigheid/niet snappen. Maar of dit nou ook bij de galop is?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:42

Heb je ook al geprobeerd die galop te trainen aan de longe? Ik longeer mijn jonge paard met touwtjes, die snapte de rechtergalop ook niet zo in het begin onder het zadel en het leek of ze in de rechtergalop niet door durfde te lopen. Aan de longe met touwtjes gaat het goed, dan zit er ook niemand op d'r rug die haar uit balans kan halen wanneer ze "niet zo lekker aanspringt". Laat ook even je zadel nakijken, kan een wereld van verschil maken weet ik uit ervaring. ;)

Laat anders die galop met rijden in de bak even achterwege, galoppeer alleen op lange rechte (bos)paden. Dat doet zo'n jong dier echt goed.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:21

Aan de longe met een aantal balkjes, gevolg door een klein sprongetje, wil ook wel eens helpen om het aanspringen in galop rustig aan te leren *D succes!

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:26

Mijn paard heeft dit ook gehad, maar zat toen gewoon vast in zijn lendenen...even laten kraken... probleem was gelijk weg bij mij ( Geen blokkade, maar zijn wervels vast)

Rockferry

Re: Vast op rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:36

heel veel oefenen aan de longe! en dan continue die overgang maken van draf naar galop en weer terug etc etc
grondwerk heeft er vaak erg veel baat bij!