impuls verlies.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

impuls verlies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:52

Hallo mede bokkers...

K heb vaker hier een topic geplaats en het gaat nu eindelijk goed!
Na 2 nieuwe instucteurs en veel tranen en diepe dalen, Gaat het nu beter dan ik ooit had durven hopen.
Maar, Als ze eenmaal heerlijk ontspannen loopt, loopt ze zo ontspannen dat ze even alles vergeet.
En vergeet ze dr achterhand dr onder te houden, Mn instructeur zegt dat ik dit maar voor lief moet nemen maar aangezien ik zondag voor het eerst weer ga starten vroeg ik me af of jullie hier misschien tips voor hebben.

En ik merk ook dan zodra ik een wending inzet dat ze dan ook heel erg terug komt in dr tempo.
Paard is verder goed aan mn been , En schijn overgangen en veel schakelen doen we ook maar werkt niet , Werkt alleen op dat moment maar niet meer als ik dan een arbeidsdraf aan neem en een wending in zet, Dan kak ze weer helemaal in.

Als iemand handige tips heeft, Zijn welkom!

Sjonniej

Re: impuls verlies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:53

Wat ben je aan het trainen? Je moet namelijk niet voor een wedstrijd ineens je hele training omgooien. Je bent namelijk aan het trainen om je paard te verbeteren, toch? Dan heeft het niet zoveel zin om op wedstrijd ineens heel anders te gaan rijden. Daar zal je paard alleen maar van in paniek raken.

In het algemeen voor een betere impuls; Houd het paard actief en alert. Rijd veel overgangen en vereis een snelle reactie. Rijd progressief/opbouwend (Kuitdruk, meer kuitdruk, zweepje). Blokker niet van de voorkant. Houd het werk voor het paard leuk, een enthousiast paard is actiever. Rijd veel naar voren.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 13:21

Nee ik train niet ineens anders omdat ik zondag wedstrijd heb, K oefen alleen meer op me middendraf.
Het impuls verlies heeft ze altijd al gehad maar ik kon dr nooit aan werken omdat ze altijd in protest kwam tijdens het rijden, Zie daarvoor mn andere topic, Is wel al een tijd geleden.

Sinds dat het protest over is ben ik pas weer lekker aan het rijden en kan ik nu de puntjes op de i zetten en daar zit voornamelijk het impuls verlies in.
Zoals jij zegt met die overgangen enzo doe ik al, En dan reageert ze echt goed maar zodra ik dan bijvoorbeeld een grote volte inzet , kakt ze helemaal in elkaar en dan krijg ik dr pas weer goed op dr achterhand als ik weer die overgangen enzo ga maken, Meestal duurt dat ook weer 3 rondjes doe ik dan weer een volte moet ik weer opnieuw beginnen, Snap je ?

K leg het een beetje warrig uit, Maar snap niet hoe ik het beter uit kan leggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:58

Probeer te ontdekken waarom je die opgewekte impuls kwijt raakt:
Houd je teveel tegen van voren
Heb je juist te weinig aanleuning
Drijf je niet voldoende bij om de impuls te onderhouden
Blokkeer je in je houding, waardoor je je paard haar rug blokkeert

Blijkbaar kun je dus wel de impuls opwekken, maar ben je hem snel kwijt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:24

Een paard wat in een wending heel erg terug komt is niet aan je been, dat is gewoon niet mogelijk volgens mij. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je instructeur zegt dat je onvoldoende gebruik van de achterhand maar voor lief moet nemen. Als je de achterhand onvoldoende geactiveerd hebt en houdt kun je ook geen impuls houden. Die wek je namelijk van achter op. Een paard wat lekker ontspannen loopt kan ook goed achterhand en ruggebruik hebben, en daarbij impuls bewaren. Dan moet jij als ruiter er wel voor zorgen dat hij goed aan je hulpen staat! Een goed achterhandgebruik en behoud van impuls is gewoon de basis van het rijden, dit moet altijd in orde zijn.

Ik heb zelf ook een paard die ik geregeld even bij de les moet houden, door veel te blijven schakelen en continu te blijven controleren of hij vooruit gaat op mijn kuitdruk. Ook hij heeft de neiging terug te vallen in een wending. Wat helpt is voor de wending gewoon iets meer druk te geven zodat hij een paar pasjes wat harder moet lopen, gewoon continu je been eraan en desnoods een paar tikjes met de zweep om hem erbij te houden. Hij mag niet langzamer gaan lopen omdat je afwendt. Verder maak ik m'n paard "wakker" door vooral in galop een paar keer goed naar voren te rijden op de lange zijdes, en halt te houden, en meteen weer weg te laten draven. Daarbij moet hij echt scherp reageren op m'n been. Geen reactie op been is een tik, meestal hoef ik daarna maar een hele kleine hulp te geven. En daarnaast is van hand veranderen in middendraf ook een hele goede, je moet dan al extra been gaan geven in de hoek voor je afwendt.

Verder zijn de tips van Sjonniej erg goed om bij jezelf na te gaan waar het mis gaat.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:17

Citaat:
Verder zijn de tips van Sjonniej erg goed om bij jezelf na te gaan waar het mis gaat

:j Mee eens!

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:13

gewoon rijden zoals je altijd rijd!
heb lol en verwcht niet teveel van je paard, dan valt het altijd mee en heb jij gewoon lol op wedstrijd! die puntjes komen vanzelf de juri wil gewoon graag zien dat jou paardje ontspannen loopt en dat jij lol hebt!!
Sjonniej schreef:
Wat ben je aan het trainen? Je moet namelijk niet voor een wedstrijd ineens je hele training omgooien. Je bent namelijk aan het trainen om je paard te verbeteren, toch? Dan heeft het niet zoveel zin om op wedstrijd ineens heel anders te gaan rijden. Daar zal je paard alleen maar van in paniek raken.

In het algemeen voor een betere impuls; Houd het paard actief en alert. Rijd veel overgangen en vereis een snelle reactie. Rijd progressief/opbouwend (Kuitdruk, meer kuitdruk, zweepje). Blokker niet van de voorkant. Houd het werk voor het paard leuk, een enthousiast paard is actiever. Rijd veel naar voren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:25

Als het "mis" gaat op de grote volte dan moet je misschien proberen te schakelen op grote voltes, dan activeer je het binnenachterbeen meer, of dat is althans de bedoeling.
Ik heb een paar keer les gehad van iemand die zei dat je eigenlijk max 5 passen in hetelfde tempo mocht rijden, MAAR dat je het schakelen zo moet kunnen verfijnen dat het voor de toeschouwer zo goed als niet meer zichtbaar is, maar jij nog wel de reactie van je paard voelt. En steeds moet werken vanuit de ontspanning van het paard. Want je dringt niet zo diep door bij een opgespannen paard.
Om de 5 passen vond ik wat veel, was dan meer aan het denken aan het schakelen dan aan ontspannen en de rest. Maar het is ook een manier om de aandacht van je paard bij jou te houden, want de ene keer vraag je om licht te verzamelen/verruimen en de volgende keer juist veel. Dus het moet paard moet goed bij de les zijn om op tijd te kunnen reageren op jou hulpen.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:32

Veel schakelen. Voor een wending net dat beetje meer. Ga in je training vlak voor dat je afwend eerst paar pasjes naar voren.
bijvoorbeeld je moet bij A afwenden zorg dat je dan voor je de hoek ik rijd even paar pasjes naar voor gaat. In ieder geval dat jij het gevoel hebt dat ze erop reageert. hoeft niet super veel verschil te zijn, maar net genoeg dat jij wel verschil voelt. voordat je de wending rijd geef je nog een keertje wat extra hulp. Ik zou gewoon van alles gaan proberen. Lekker in hoeken pasje schakelen, in wendingen gelijk naar voor, voltes naar voor, gebroken lijn naar voor enz.. en rijd ook eens pasje terug

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:48

impuls is geen puntje op de "i" maar meer de "i" zelf, ik zou lekker even door trainen en jezelf niet vastpinnen op een wedstrijd. Geef jezelf en je paard de tijd om sterker te worden...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:28

SamSter schreef:
Maar, Als ze eenmaal heerlijk ontspannen loopt, loopt ze zo ontspannen dat ze even alles vergeet.

Of misschien vergeet jij dan te rijden?

SamSter schreef:
En ik merk ook dan zodra ik een wending inzet dat ze dan ook heel erg terug komt in dr tempo.
Paard is verder goed aan mn been , en schijn overgangen en veel schakelen doen we ook maar werkt niet , Werkt alleen op dat moment maar niet meer als ik dan een arbeidsdraf aan neem en een wending in zet, Dan kak ze weer helemaal in.

Als jou paard terug komt in een wending dan is je paard dus NIET aan je been, of je houdt hem teveel tegen in de wending, of jij vergeet been te geven op het moment dat dat nodig is (of alle drie tegelijk)

Als jouw paard goed aan je been is moet je hem ten alle rijden met voldoende impuls kunnen laten gaan. Ook in de wendingen, ook in de overgangen. Verder: ik vind een wedstrijd die in het verschiet ligt geen reden om maar niets te doen aan het feit dat je paard niet aan je been is. Dan ga je een compromis sluiten om maar (matig) door je proefje heen te komen. Zulke compromissen gaan ten koste van een goede training en van een goed wedstrijdresultaat.