Hoe je paard goed nagevelijk en verzameld te houden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

surcas_amber

Hoe je paard goed nagevelijk en verzameld te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 12:43

Hallo allemaal,
ik heb een paar vragen.
Nu ben ik erg bezig met de nagevelijkheid en de verzameling,
ik weet dat je dan oo een actief paard moet hebben die direct weggaat als je been geeft zeg maar, ook moet die ontspannen en recht etc zijn, maar nu vraag ik me af, soms dan heb ik hem een moment heel fijn, hij hangtdan niet, draagt zich zelf, is goed aanhet been en ik kan dan goed ontspannen, maar op het andere moment houd die zich vast en trekt hij erg in mijn hand. Hoe los ik dit op? ik weet van mezelf dat wanneer hij trekt ik ook de neiging heb om terug te trekken, ik weet dat dit niet goed is, maar vind het super moeilijk om af te leren. Ik heb ook les alleen vroeg ik me af hoe jullie dit zouden oplossen. Dus hoe hou je je paard actief, zonder continu overgangen te moeten rijden, bedoel in een proef moet je ook langere stukken hetzelfde tempo aanhouden en dan moet je toch die verzameling aan kunnen houden. Dit lukt me nog niet zo goed, sommige momenten krijg ik het adn goed voor elkaar, maar nooit erg lang zeg maar..

Tips zijn super welkom!

Groetjes Sabine

Anoniem

Re: Hoe je paard goed nagevelijk en verzameld te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:39

Je kunt van je paard (en jezelf) niet verwachten dat 'ie een zwaarder werkje in 1x heel lang volhoudt. Is echt kwestie van steeds sterker maken en rustig uitbouwen. Gerichte oefeningen doen, lekker schakelen, en dan worden je goede stukjes steeds langer.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:24

surcas_amber schreef:
maar op het andere moment houd die zich vast en trekt hij erg in mijn hand. Hoe los ik dit op? ik weet van mezelf dat wanneer hij trekt ik ook de neiging heb om terug te trekken, ik weet dat dit niet goed is, maar vind het super moeilijk om af te leren

Je geeft je probleem zelf al aan :o probeer daar eerst aan te werken, succes ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:47

als je paardje aan je hand trekt, is hij niet nageeflijk op het bit ( heeft niks te maken met aan de teugel hé )
daar moet je dus eerst aan werken en pas als dat goed lukt een beetje verzameling gaan vragen, als je die dingen door elkaar gaat vragen kom je gewoon nergens.
Uiteraard moet je de dingen simpel houden en bouw steeds verder op het reeds gekende, regelmatig zal je ook een terugval tegen komen, dan moet je even terug naar de basis, en weer opbouwen, tracht dit steeds met de glimlach te doen, zo kom je er uiteindelijk veel vlugger, dan wanneer je stug doorblijft vragen, want dat werkt uiteindelijk tegen jou in.
Tracht bv nooit echt aan de teugel te gaan rijden, want dit is gewoon het gevolg van goed rijden na genoeg trappen doorlopen te hebben, en dus na voldoende opleiding, als je dit als een een spontaan iets ervaart ben je goed bezig, als je er specifiek om moet vragen onafgezien of het je uiteindelijk lukt of niet, ben je verkeerd bezig.
Nageeflijk en aan de teugel zijn gewoon verschillende dingen die wel een relatie met elkaar hebben maar verder totaal niks met elkaar te maken hebben.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:23

ik ben nu idd mijn paard ook sinds 1 week actief bovenin aan het rijden, maar dat is geoon laag beginnen, aanleuning en actieviteit goed, dan gaat ie naar boven en als ie gewwon een goede aanleuning heeft en aktief is, blijft hij goed bovenin, maar ik train dit 15 min en dan vloei ik weer af en zo bouw ik dit steeds uit.
Als hij aan je hand trekt is ie er achter niet bij, of hij is idd niet sterk genoeg of je aanleuning is niet zo goed als je denkt..

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:08

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:26

Een ding is zeker , hoe meer je paard op de achterhand/kont gebouwd is hoe minder last je hebt van deze storingen !!
Ja veel afwisseling zorgen dat ie goed los door z'n lijf loopt cavaletties rijden eventueel hoger leggen als je paard het kan natuurlijk. Schakelen in stap draf en galop.En wanneer jij tracht jouw hand vast te zetten aai hem dan maar over zijn nek met die hand,raar gevoel maar werkt wel. Paard flink laten inbuigen diep laag en rond en boven erin hetzelfde alwel hij dit heel moeilijk zal vinden...