paard rijdt enkel op teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

craiester

paard rijdt enkel op teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:31

eerst effe geschiedenis
ik en mijn stiefzus hebben een paard gekregen eerst blij natuurlijk en 2 jaar rondgehobbelt buitentochtjes enzo niet sirieus gereden,
alleen nu rijd ik er al 1.5 jaar alleen op mijn stiefzus heeft een ander paard nu is hij zo goed gekl**t de 2 jaar dat hij niet echt meer kan rijden ik ben hem nu aan het oppakken en aan de longe oefeningen aan het doen maar hij wilt nauwelijks ontspannen en als hij goed rijdt wilt hij niet op de zit rijden ik kan niet sturen door mijn zit en moet ieders keer om mijn teugels werken,
de ontspanning is langzaam gekomen maar hij reageert niet op mijn been ik kan hem wel naar voren drijven maar als ik mijn buitenbeen iets naar achter leg paniekeert hij en is het kopje weer omhoog, ik kan niet tegoei doorzitten dan om dat hij zijn rug wegduwt dan,
ik vind het erg vervelend ik mag geen les nemen en denk er dus ook aan om te stoppen met paardrijden maar het is gewoon mijn passie (de rede voor dat ik geen lessen mag nemen is omdat mijn pa vindt dat het mooier is als een paard rondhobbelt op buitentocht dan netjes wordt gereden zeg maar) mijn stiefzus mag wel les nemen van haar ma maar die wilt niet die wilt eerder rondhobbelen.
ik ben echt in de war en vind het eigenlijk ook gevaarlijk
hij staakt ook vaak,niet omdat hij pijn heeft(is nagekeken) maar gewoon hij heeft die jaren niks moeten doen en nu ineens wel weer logisch toch,ik ben lang bezig geweest terug met de basis maar ik zie niet wat ik fout doe dus hier ben ik niks mee
iemand tips
of zou ik beter stoppen (want ik heb het gevoel dat ik mijn paard verkl**t en zonder les gaat het niet beteren en rijd ik mijn paard naar de verdoemenis)

sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat het goed staat maar ik wou iemands mening hierover en niemand die mij begrijpt hiermee..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:55

Tja, ik ben bang dat het probleem meer zit in je omgeving dan dat het rijtechnisch is.. Als je geen les mag nemen wordt het idd heel moeilijk. Misschien helpt het als je je vader uitlegt dat dressuurles niet alleen maar is om een paard kunstjes te leren en er een mak schoothondje van te maken (a la Anky), maar dat een paard voor zijn eigen gezondheid moet leren om zijn rug goed te gebruiken. Paarden zijn immers niet gebouwd op het dragen van zware lasten zoals mensen en bij ons moeten ze dat toch doen. Wil je graag dat een paard daarbij oud wordt en daarbij gezond en pijnvrij blijft dan moet hij goed leren lopen en dat kun je nu juist goed leren op dressuurles.

Ik hoop dat dit helpt!

Veel succes

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:01

troi schreef:
Tja, ik ben bang dat het probleem meer zit in je omgeving dan dat het rijtechnisch is.. Als je geen les mag nemen wordt het idd heel moeilijk. Misschien helpt het als je je vader uitlegt dat dressuurles niet alleen maar is om een paard kunstjes te leren en er een mak schoothondje van te maken (a la Anky), maar dat een paard voor zijn eigen gezondheid moet leren om zijn rug goed te gebruiken. Paarden zijn immers niet gebouwd op het dragen van zware lasten zoals mensen en bij ons moeten ze dat toch doen. Wil je graag dat een paard daarbij oud wordt en daarbij gezond en pijnvrij blijft dan moet hij goed leren lopen en dat kun je nu juist goed leren op dressuurles.

Ik hoop dat dit helpt!

Veel succes

dank u maar mijn pa is niet te overtuigen en als ik hem vraag mag ik les zegt hij altijd we zullen zien .. dat betekent dus nee
mijn ma wilt mij wel laten lessen maar ja ouders die gescheiden zijn ;( en allerlei problemen tja
ik hoop dat mensen mij op bokt tips kunnen geven zodat ik een conclusie kan trekken.
ik doe wel meer dingen dan rijden maar het rijden lokt mij zo fel aan en enkel en alleen die andere dingen mennen kan ik niet met hem ik heb geen koets en lange lijnen daar snapt hij niks van en raakt hij erg van in de war dus dat doe ik liever niet dan,
vd doe ik wel met hem hij is geen genie maar ja ik wil niet teveel op een ding concentreren

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:34

troi schreef:
Paarden zijn immers niet gebouwd op het dragen van zware lasten zoals mensen en bij ons moeten ze dat toch doen. Wil je graag dat een paard daarbij oud wordt en daarbij gezond en pijnvrij blijft dan moet hij goed leren lopen en dat kun je nu juist goed leren op dressuurles.

:j Mee eens

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:25

Misschien een tip ivm je pa: Misschien wilt ie het wel overwegen dat je les krijgt van iemand die Natural Horsemanship beoefend? Dat zijn namelijk niet van die Anky-trucjes mensen in zijn ogen misschien.
Je zou ook nog les kunnen nemen met buitenrijden, want je kan buiten namelijk ook je paard dressuren.
Misschien een soort van compromis?

En verder... je hebt 2 jaar buitengereden, dus het zal ook wel ff duren voordat ie iets anders leert.
Wat verder ook zou kunnen helpen is te doen alsof het een groen paard is die je nog in moet rijden (als je hier enig idee van hebt hoe dat moet tenminste).

Op die manier kun je niet teveel van hem verwachten, en is het normaal als ie schrikt van je been die naar achter gaat.

Desensibiliseren is natuurlijk ook heel handig! Hier kun je op internet genoeg over vinden^^

Als ie uiteindelijk niet meer schrikt van been naar achter en een draaiend lichaam, kun je werken aan het feit dat ie alleen op teugels te sturen is. (Overdreven je lichaam draaien als je een wending wilt maken, en de teugel steeds iets verder naar binnen tot ie de wending echt maakt, opgegeven moment hoef je steeds minder teugel te gebruiken en snapt ie het op je zit:) )

Succes ermee!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:04

dank u voor de tips ik ga er iets mee proberen...
marij heeft mij ook vele tips gegeven en na twee weken merk ik een klein verschil ik ben nu ook zonder beugels aan het rijden zo'n 5 minuten voor ik echt ga rijden zodat ik mijn feeling terugkrijg hij is iets fijner om te rijden maar we zitten nog vast.
verleden week heb ik ook grote ruzie gemaakt met mijn stiefzus over de paarden maar nu heeft mijn pa een beetje het licht gezien hij wilt mij meer dingen geven voor mijn paard en meer met mij en mijn paard bezig zijn (klinkt wel een beetje verwend :o ) maar ik vind het fijn van de tips bedankt ;)