De kwestie: sinds ruim een week heb ik een paard, een IJslander van bijna tien. De afgelopen vier jaar is hij als boshobbel gebruikt, waardoor hij nu ernstig uit elkaar dondert en gauw heel zwaar wordt op de voorhand. Hij is netjes ingereden en -getölt, de knopjes zitten er op maar ze zijn nogal roestig
Het ontbreekt mijn ros aan balans en bespiering. Eén van de dingen die ik graag aan wil pakken met 'm is zijn achterhand, die zwabbert een stukje achter hem aan en zijn reet moet er nu weer onder
Het hulpmiddel dat ik wilde gebruiken om dat te bereiken is de pessoateugel, alleen:- daar heb ik geen ervaring mee, hoe weet ik of ik alles goed afstel?
- vrijlopen gaat goed, de hulpen zijn nog wat grof omdat er kennelijk weinig grondwerk/longeerwerk met hem is gedaan maar hij leert supersnel en heeft het al aardig door. Met een longelijn werken lukt me niet, ik raak in de knoop met zo'n ding, hoe vaak ik het ook probeer. Als ik hem laat vrijlopen gebruikt hij zijn rug al best goed, snoetje gaat ook mooi omlaag en hij loopt ontspannen
Ik vind het een prettige manier van werken, roep ik niet alleen maar spanning op met een pessoa?- vandaag sprak ik een stalgenootje over mijn voornemen en zij is niet zo weg van een pessoa als hulpmiddel bij de training van een rijpaard. Haar argumenten waren onder andere dat het paard constant druk heeft aan de achterkant en dat hij recht loopt op de volte, dus zonder stelling.
Nou is mijn vraag: doe ik er wel goed aan om hem in zo'n pessoa te hijsen? Het vrijlopen gaat zo goed dat ik daar in ieder geval ook mee verder wil maar er moet echt wat gebeuren aan de achterkant.

Maar dan eerst laag instellen. Probleem: gaat hij dan niet vreselijk hangen?
Klopt wat je zegt ja, bij deze een rectificatie van mijn eerdere post over spierpijn: hij zal spierpijn krijgen maar aangezien ik maar huiguit een kwartier per keer met hem werk zal ik goed opletten of hij niet té veel spierpijn krijgt 
) Het lijkt me een beetje eng om hem te laten galopperen met al die touwen om hem heen, ook al is het "trek"effect misschien kleiner omdat het natuurlijk geen grote warmbloed is