Ik snap er niks van...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Ik snap er niks van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:10

Alvast mijn excuses voor als het verkeerd staat of zeikerig overkomt ;)

Ik snap er ff helemaal niks van en wordt zo langzamerhand alleen maar gefrustreerder.
Ik heb mijn pony zelf ingereden (houd de basis gangen in en sturen, nog wel aant werken om op druk te wijken) maar de laatste tijd lukt het voor geen meter.
Niet vooruit te krijgen en gewoon zwaar schi*t aan me hebben.
Ik probeer het op allerlei manieren van lief en rustig tot goed kwaad worden... ze geeft er niks om.
Kennisje gaat erop, roept een keer, en hup mevrouw gaat, ze is het er niet mee eens maar ze luisterd wel...
Mijn beurt, gaat ff goed en dan ist weer bagger :S
Ik zie niet echt dingen die ik heel anders als zei doet en (misschien wel te simpel van mij hoor) mijn gedachte gang is, k heb haar die hulpen geleerd die ze overigens wel in een goede bui doet, dus dan zou ze toch moeten luisteren???
Voor de rest ist een schat, loopt los mee, staat los met opzadelen enzo.
Maar met rijden.... ben der een keer vanaf gevallen (eigenijk mijn eigen schuld, 2e keer erop moet je niet teveel vragen, hoe lief ze ook is :P) maar ook aantal keer bijven zitten (flink naar de hond bokken en een paar kleintjes om te laten merken dat ze het ergens niet mee eens was maar niet gemeen)
Ik weet dat ik geen ster ruiter ben, ik heb ook zo mijn fouten, maar ik wordt er nu wel een beetje gefrustreerd en onzeker van, en de twijfel om een paard te kopen of te ruilen waar wel alle knopjes en al op zit komt ook steeds langs.
Donderdag weer les en zal het daar ook voorleggen, het kan ook zeer zeker gewoon aan mij liggen (maar dan komt die gedachte gang weer naar boven...)
Hoe dan ook, ik heb voorlopig geen id :P
Misschien mensen met hetzelfde probleem of gehad, en wat heb jij gedaan?
De pony is trouwens 3,5 en uitproberen doet ze wel een beetje, ik geef dan ook niet op.

Mijn welgemeende excuses voor het lange verhaal, maar vriendlief ist een beetje zat om het aan te horen dus vandaar hier maar :+ :P

Brittol

Re: Ik snap er niks van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:19

Dit is zo'n herkenbaar verhaal voor mij.
Ik had vroeger ook een merrie, had ik zelf ook veel geleerd, maar op een gegeven moment wilde ze gewoon echt niet meer naar me luisteren. Ik kon alles doen wat ik wilde, maar ze deed precies het tegenover gestelde van wat ik wilde.

Toen ging een vriendin van mij erop en ze deed meteen alles normaal en liep gewoon goed. Daarna ging ik erop; ging het heel even goed, maar daarna ook niet meer.

Op een gegeven moment was er zoveel ruzie tussen ons 2 dat ik haar heb verkocht. Ik had totaal geen zin meer om te rijden en volgensmij zat zij ook niet echt naar mij uit te kijken.

Een paar mensen zeiden dat het aan haar lag, dat zij niet naar mij wilde luisteren omdat ze wist dat ik haar eigenaar was en dat ik haar altijd reed. En als ik niet meer op haar wilde rijden, dat ze dan niet meer hoefde.
Ook was zij echt een typische merrie. Kattig, eigenzinnig en ongeloofelijk koppig (en dan heb ik het nog niet eens over de hengstigheid). Bovendien was de klik er gewoon niet tussen ons en ik denk dat daardoor ook de meeste problemen zijn gekomen (plus dat zij ook erg dominant was en ik op dat moment er niet boven uit kon)
Nou,ja.. Ik zat op dat moment ook niet echt lekker in m'n vel en ik werd alleen maar onzekerder van die merrie. Ook had ik gedoe met school, dus heb ik haar maar de deur uit gedaan.

Ik weet niet echt hoe ik je verder kan helpen, mischien moet je hulp en raad vragen van je instructeur en je moet even nagaan of je haar kwijt wil of niet. Maar zoals je al zegt, het is nog maar een jonge pony, begint nu met puberen, denk dat je er dan wat geduld bij moet hebben.
Je zou ook met iemand af kunnen wisselen die haar een keer goed weet aan te pakken, mischien help het?

Succes ermee!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 08:41

Dank je voor je reactie, wast gister echt even helemaal zat. Het is alleen maar met rijden dat ze zo doet, voor de rest luisterd ze goed en weet ze tot hier en niet verder. Dat vind ik nog het meest frustrerender eraan dat wel en dit niet :S
Ik ga in ieder geval tot de zomer door en dan meer grondwerk enzo, ook vanwege de leeftijd en het puberen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:52

PP > RT-P

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:11

Grondwerk lijkt me inderdaad ook wel goed, zo krijg je ook meer een band met haar (denk ik). :j

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:18

hoe vaak rij je haar?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:30

Hoe zit het met les?

Ik heb nog nooit een paard mee gemaakt die niet wou werken. Nu kan dat best aan mijn ervaring liggen (al heb ik er aardig wat onder mijn kont gehad), maar ik zou je toch aanraden om het niet bij het paard te zoeken...
Zeker jonge paarden werken over het algemeen makkelijk en graag. In de pubertijd zijn ze vaak meer afgeleid en voelen ze zich vaak wat sterker en zoeken de grens op. Echter kun je die energie vaak om zetten in iets positiefs voor jezelf. Als het paard het leuk vind (veel beloning tijdens het rijden) en uitdaging krijgt in het rijden, zal hij je niet snel tegen werken of afgeleid zijn.

Als leider zijnde, moet jij het leuk maken. Wat ik veel heb gezien is dat ruiters onbewust tegenstrijdige signalen geven, waardoor een paard op den duur het zat wordt.
Zéker omdat hij bij bij je vriendin wel netjes liep, denk ik toch dat jij iets niet goed doet.

succes!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 11:03

Op zich loopt ze ook niet echt blij of energiek weg bij een ander.
En als je wat doet wat ze leuk vind of energie heeft is er niks aan de hand.
Dat het voor het groots gedeelte ondertussen aan mij ligt dat is ook zo, op een gegeven moment dan ben ik half zat en half niet willen opgeven dus dan tegenstrijdig, daar werk ik al aan en dat gaat beter.
Ik zou bij haar ook niet echt weten wat ze nou leuk vind om te doen, balkjes lopen is een strijd zowel naast als op, springen kan je vergeten buiten heb ik wel het idee dat ze het leuk vind, ze let dan welbeter op waar ze loopt.
Maar ik ben veel te benauwd om alleen te gaan oefenen :+ komt binnenkort nog iemand op stal die al meerdere paarden heeft ingereden en verkeersmak gemaakt heeft en die wou ook graag helpen. (hier buiten bedoel ik nu nog op eigen terein langs het weiland, mocht ze ervandoor gaan zou ze naar stal gaan en waren met zijn 3)
Het stomme is dat het me wel lukt bij een ander paard als die wat loopt te klooien maar bij mijn eigen niet :+ ...

Ik rij haar trouwens een paar keer in de week, ligt aan de tijd die ik heb, ong om de dag.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:11

Ik denk dat je haar wat minder moet rijden,en meer andere leuke dingen met haar moet doen.Ze is nog erg jong....Ga ipv rijden eens een eind met haar lopen,of fietsen.Zorg dat ze het rijden weer leuk gaat vinden door het iets minder vaak te doen.Denk aan haar leeftijd...komt vast wel weer goed. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:09

marcha1987 schreef:
Op zich loopt ze ook niet echt blij of energiek weg bij een ander.
En als je wat doet wat ze leuk vind of energie heeft is er niks aan de hand.
Dat het voor het groots gedeelte ondertussen aan mij ligt dat is ook zo, op een gegeven moment dan ben ik half zat en half niet willen opgeven dus dan tegenstrijdig, daar werk ik al aan en dat gaat beter.
Ik zou bij haar ook niet echt weten wat ze nou leuk vind om te doen, balkjes lopen is een strijd zowel naast als op, springen kan je vergeten buiten heb ik wel het idee dat ze het leuk vind, ze let dan welbeter op waar ze loopt.
Maar ik ben veel te benauwd om alleen te gaan oefenen :+ komt binnenkort nog iemand op stal die al meerdere paarden heeft ingereden en verkeersmak gemaakt heeft en die wou ook graag helpen. (hier buiten bedoel ik nu nog op eigen terein langs het weiland, mocht ze ervandoor gaan zou ze naar stal gaan en waren met zijn 3)
Het stomme is dat het me wel lukt bij een ander paard als die wat loopt te klooien maar bij mijn eigen niet :+ ...

Ik rij haar trouwens een paar keer in de week, ligt aan de tijd die ik heb, ong om de dag.

Je heb nu dus geen begeleiding?
Leuke dingen, hoeft niet altijd 'iets anders' te zijn. Maar het leuk houden is ook zorgen voor afwisseling in de dressuur. Te vaak zie je mensen lang op dezelfde hand lopen en te weinig variatie in de oefeningen.
Als jij (kleine) tegenstrijdige hulpen geeft,zoals tegen zitten, te laat onstspannen, te vaak been geven etc etc, wat je niet weet als je geen les heb. Zal het paard zeker niet graag voor je willen werken en heeft afwisseling ook geen zin...

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:16

Ik heb les, maar dat is dus niet iedere dag.
Afwisseling probeer ik ook voor te zorgen, tempo wisselingen, vaak van hand veranderen, figuurtjes, balkjes (waar ze vandaag zonder moeite wel overheen ging :+) zo af en toe zet ik palen neer en oefenen we om erdoorheen te lopen.
Mijn grootste punt is voor mij het zelf ontspannen nadat ze loopt te klooien, dit gaat me nu veel beter af als eerst.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:59

probeer haar eens een maandje op rust te zetten, ik lees heel vaak dat paarden na het inrijden gaan staken en na een tijd rust weer een stuk beter zijn. Is de harde schijf even vol (ofzo). Zo'n dier moet ook alles kunnen verwerken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:25

idd, dan zou ik haar ook even een maandje vrij geven om bij te komen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:07

Okej, dan zal ik dat eens proberen. :D