paard die de ring/wedstrijdbak niet in wil!(staking)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisy_tanja

paard die de ring/wedstrijdbak niet in wil!(staking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:55

Hallo,

aangezien ik dacht dat iemand nog wel bruikbare tips heeft, of hier een trukje voor heeft, plaats ik dit..

Ik heb een bijna 6 jarige pony, die het heel eng vind, om van een inrij bak( op wedstrijd) alleen een springpiste in te moeten, of een dressuurbak.. Hij gaat in staak rondjes draaien, bokken steigeren etc. Gelukkig lukt het mij meestal altijd om hem erdoor heen te rijden, maar aangezien dit al ruim een jaar speelt op wedstrijd( met tussenpozes hoor!) vraag ik jullie op raad!

Wij hebben al verschillende dingen geprobeerd, dus in galop de baan/piste in te gaan, gewoon rustig instap, iemand ervoor laten lopen, een pony ervoor etc etc.

Lichamelijk is er niks met hem aan de hand, en is dit ook uitgelsoten. Helaas met instructeur die er dan bij is, gebeurd dit ook. Het zit waarschijnelijk gewoon echt tussen ze "oren". Voor de liefhebbers kan ik evt. een filmpje van afg. zondag laten zien hoe hij begint...
Bednakt alvast ;)

Heeft iemand hier nog een bruikbare tip voor?

Specials

Re: paard die de ring/wedstrijdbak niet in wil!(staking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:46

Oee ik blijf deze even volgens heb het zelfde, Heb jij ok dat als iemand anders je paard mee neemt de ring in en die laat los en de deur of het hekje gaat dicht dat ze dan ineens begint met staken?

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:51

ja ook,

alleen dit keer liep iemand er een meter of 3 voor, en toen kon hem er toch bij haar weg rijden( was met springe)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:13

Ik werkte op een stal, hadden we ook zo'n paard.
2 combinaties van te voren klikte ik r aan een touwtje en liep gewoon wat met r rond, met ruiter er op. Zo wandelden we wat rond buiten of iets en vanaf daar gelijk de bak in. Vaak ging dat goed. Als ik niet hoefde te werken of ruiter keer aleen op concours ging, vroeg ie toestemming aan de jury om in de ring op te stappen. Dan liep ie met pony aan de hand de ring in, dan ging het vaak wel. Soms achteruitlopend, maar ging wel...

Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:02

Okee, aan dat laatste heb ik wel wat! Dat zou ik kunnen uitproberen!
Hij is geukkig altijd van te voren heel ontspannen en dan zou je ook niet zeggen dat hij zo te keer gaat!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:40

Hij vindt het dus blijkbaar heel eng en wil jou dit op allerlei manieren duidelijk maken.
Rij je ook wel eens buiten? Kom je dan geen dingen tegen waar hij écht niet langs wilt? (Mijn paard heeft hetzelfde gedrag gehad bij koeien: Bokken, omdraaien en weg willen rennen, achteruitlopen etc.)
Het is natuurlijk altijd lastig om dat het een wedstrijd is, maar ik zou het toch zo oplossen als dat je het buiten zou doen. Ik ben de eerste paar keer er zelf afgestapt, opgegeven moment kon ik er op blijven zitten, gingen we weliswaar in snoeiharde galop, maar toch. En nu kan ze er (wel gespannen) langs stappen.

Het kan je misschien de eerste paar wedstrijden punten kosten, of dat je helemaal niet mee mag doen, maar dat zou ik op de 2e plaats zetten. Dus gewoon doen alsof het buiten is, en er geen tijds- / prestatiedruk achter zit.

Opgegeven moment issie er wel aan gewend.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:42

laat is dat filmpje zien ;)