Hengstigheid, niet voorwaarts, tegen mn spoor in..bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hengstigheid, niet voorwaarts, tegen mn spoor in..bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:08

Ik zit met een probleem, nouja meer een vraag.
Mijn merrie, is op de rechterhand heel erg tegen mn binnenbeen..komt ook doordat ik veel met mijn hak ipv mijn kuit drijf. (heeft zo zn redenen ;))
Als ik dan met mn binnenbeen in kom, gooit ze dr kont naar binnen en gaat ze 'omhoog' springen ipv vooruit..
In de periode dat ze hengstig is, hoef ik echt niet mee sporen te gaan rijden..want dan gaat ze staken.
Maar ze is nogal lui aangelegd :+ Dus zonder sporen krijg ik ze niet voorwaarts, iig niet lekker aan het lopen dat ze echt de benen optilt, ze sloft meer.
Ik wil nu zonder sporen gaan rijden in die hengstige periodes, maar dan niet constant been te geven..en ik kan dr wel een flinke schop geven..maar daar reageert ze amper op!
Gister had ik wedstrijd en op de coupons stont voornamelijk "valt stil", "reageert onvoldoende op het been" "sprongverlies" ect..
Dus nu zit wil ik dr bij gaan voeren, ze krijgt al 2 kg basisbrok..maar wil er iets energierijkers bijvoeren.
Moet/zal ik haver bij gaan voeren?! Tips?!

FriesWytske

Re: Hengstigheid, niet voorwaarts, tegen mn spoor in..bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:12

Mijn ene merrie is altijd humeurig tijdens haar hengstigheid. Die geef ik nu als ik wedstrijd heb Regumate. Hier moet je vrijstelling voor vragen bij de KNHS. Maar dan is ze veel rustiger en kan ik normaal met haar op wedstrijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:12

zorgen dat je eerst werkt aan onvoorwaardelijk reactie op je been, en daarvoor zijn hier al heel wat tips gegeven.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:13

Dit probleem heb ik ook. Ik ben daar nu echt hard op aan het oefenen. Geen reactie is gelijk een tik met de zweep. En vooral consequent blijven, dus ook in de hoeken actief blijven en niet terug laten vallen in tempo. Je zult merken dat het elke dag beter gaat zolang je het ook elke dag vol blijft houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:15

FriesWytske schreef:
Mijn ene merrie is altijd humeurig tijdens haar hengstigheid. Die geef ik nu als ik wedstrijd heb Regumate. Hier moet je vrijstelling voor vragen bij de KNHS. Maar dan is ze veel rustiger en kan ik normaal met haar op wedstrijd.

Ze moet juist MEER pit krijgen, ze is echt een sulletje nu!
puma schreef:
Dit probleem heb ik ook. Ik ben daar nu echt hard op aan het oefenen. Geen reactie is gelijk een tik met de zweep. En vooral consequent blijven, dus ook in de hoeken actief blijven en niet terug laten vallen in tempo. Je zult merken dat het elke dag beter gaat zolang je het ook elke dag vol blijft houden.

Daar ben ik ook al lange tijd mee bezig, veel overgangen en schijnovergangen rijden..maar ze heeft gewoon iets extra's nodig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:16

even gezocht voor je:
lielle schreef:
heel veel overgangen en consequent zijn erin. BV met aandraven: eerst een kleine hulp geven, dan opbouwen naar een grotere, en als dat nog niet voldoende is een echt duidelijke hulp (kan met been, spoor of zweep zijn zijn) zodat hij iig draaft. Terug naar stap en weer met die kleine hulp beginnen. Pas tevreden zijn als hij op die kleine hulp heeft aangedraafd.
En verder ook op de grond heel consequent zijn en op jouw eerste vraag al reactie willen hebben.

wat extra voeren kan ook, maar je moet ze vooral in het hoofd vlugger maken.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:22

VSM heeft een homeopathische kuur voor merrie die overdreven 'merrie' zijn, helemaal bij hengstigheid. Heb er al veel goede verhalen overgehoord.
Extra voeren kan wel --> moet je ook extra gaan rijden vaak omdat ie anders te vet wordt.... Voer worden ze vaak niet heter van, niet alle paarden iig.

Met zweep rijden mss? Als ze niet reageerd, 2 x hulp geven en dan een tik (wel een waar ie op reageerd, kan eerste keer soms best een harde zijn...)
Hele korte overgangen willen ook vaak wel wat helpen. 4 stappen stappen, drie draven en weer terug en weer in draf. Veel paarden worden er heel heet van... maar lijkt me voor die van jou niet heel verkeerd.