Stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frekeuh

Stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:58

Een buurmeisje van mij heeft net een nieuwe pony. Nu zijn we steeds aan het trainen om haar soepel te maken, maar ze is zo stijf. Voltes rijden is eigenlijk al een probleem.

Nu was mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik vind dit altijd het moeilijkste, want ik kan haar niet aan de slof of want dan ook zetten want dan wordt ze helemaal panisch!!
Is er iemand die tips voor me heeft hoe ik dit het beste kan aanpakken??

Alvast bedankt!!

Anoniem

Re: Stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:50

Ik zou eerst de reden van die extreme stijfheid willen weten eigenlijk, voor ik je tips kan geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:12

Een paard klakkeloos een slof omhangen zonder te weten wat de achtergrond is vindt ik een erg slecht idee..

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:30

troi schreef:
Een paard klakkeloos een slof omhangen zonder te weten wat de achtergrond is vindt ik een erg slecht idee..

Mee eens.
Heeft de pony lang niks gedaan, of heeft hij een blessure gehad ofzo? Of is hij niet goed gereden?
Ik zou zeggen, gewoon soepel maken. Veel buigen, rechtrichten, gewoon bij het begin beginnen. Veel gymnastieken, dan wordt de pony vanzelf soepeler. Tenzij er natuurlijk iets medisch is, anders zou je een dierenarts eens moeten laten kijken.
En er zelf ook op letten dat je de pony niet tegenwerkt in de bewegingen, bijvoorbeeld bij het draaien. Dus zelf ook ontspannen, rechtop zitten en meegaan met de bewegingen.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:37

Veel buigen, daarna rechte lijnen rijden. Tempowisselingen en gewoon ontspannen. ;)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:45

Mijn paard heeft atrose en die krijg ik lekker los door veel te galopperen. Een mooi galopje, voorwaarts neerwaarts op de volte. Het is niet de bedoeling dat de pony zijn kop in de lucht gooit, rug wegdrukt en weg rent want dan krijg je juis het tegenovergestelde.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:47

Sluit me aan met aHorseDream en dus nog wel meer...

frekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:56

Bedankt voor de reacties,,

Nou de stijfheid komt door het lang stil staan.
Medisch is er niks mis, de DA heeft haar helemaal na gekeken.

Ik Heb de slof niet gebruikt maar ze is heel angstig en ik denk dat als ik m zou gaan gebruiken het helemaal mis gaat.
Verder zijn we nu bezig met veel voltes en figuren bezig. Maar ik dacht misschien hebben jullie wat tips hoe je dit het beste kunt aanpakken of hoe jullie het doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:58

Heb je 'r al eens licht bijgezet gelongeerd en bv een bodywrap gebruikt?

frekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 16:02

Nee, dat hebben we niet gedaan. Het longeren is namelijk een probleem. Ze wordt helemaal wild als ik haar aan het touw doe, vliegt ze alle kanten op. Nou zijn we daar wel mee bezig tijdens het rijden, maar los dat wil nog niet echt lukken.

Het is net of heeft ze iets mee gemaakt tijdens het longeren. Volgens mij zit de oude eigenaar van deze pony hier ook op bokt...

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:04

Vrijheidsdressuur? Misschien helpt dat om hem wat soepeler te maken?

frekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 16:06

Daar heb ik geen ervaring mee. Heb je misschien wat oefeningen voor me??

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:12