Paard stopt zonder kuithulp / gebruik van klicker ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equistretch

Paard stopt zonder kuithulp / gebruik van klicker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 00:33

Hallo allemaal !!

Ons paardje is aangeleerd te stoppen met lopen zodra hij geen kuithulpen (sporen) krijgt.
Hij stopt meteen.
Is het zinvol een klicker te gebruiken ipv een zweepje??

Wie heeft er ervaring met dit probleem en heeft een goede tip?

Alvast bedankt

anneliesdj

Re: Paard stopt zonder kuithulp / gebruik van klicker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 03:09

Ik begrijp dat je er vanaf wilt?
Het gebruik van een klicker onder het zadel heeft imo geen zin omdat je niet beide handen aan de teugel kunt houden en tegelijk ook nog klickeren.

Stopt hij zodra je je been afsteekt of stopt hij als jij ophoud met hem actief voorwaarts te drijven?
Als hij wel goed reageert op stem zou je dat kunnen gebruiken, dus minder/niet aandrijven maar actief met je stem hem voorwaarts houden, gaat hij langzamer dan kun je dat ondersteunen met een korte (corrigerende) kuithulp.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 03:22

Je kunt ook 'yes' of een andere marker gebruiken natuurlijk, dan heb je je handen vrij. Of een fluitje aan een ketting zoals dolfijn trainers hebben. Je zweepje is een aandrijvende hulp, dat staat haaks op het stoppen natuurlijk.

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:48

Hoi bedankt voor de tip!!
Hij stopt al als ik mijn been afsteek!! valt meteen op de voorhand.
anneliesdj schreef:
Ik begrijp dat je er vanaf wilt?
Het gebruik van een klicker onder het zadel heeft imo geen zin omdat je niet beide handen aan de teugel kunt houden en tegelijk ook nog klickeren.

Stopt hij zodra je je been afsteekt of stopt hij als jij ophoud met hem actief voorwaarts te drijven?
Als hij wel goed reageert op stem zou je dat kunnen gebruiken, dus minder/niet aandrijven maar actief met je stem hem voorwaarts houden, gaat hij langzamer dan kun je dat ondersteunen met een korte (corrigerende) kuithulp.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:51

Dan loopt hij dus nog wel als je je been er licht aan houd maar niet actief drijft?
Dan kun je hem eerst leren om op kleinere hulpen voorwaarst te blijven, dus ook actief blijven als jij je been stil hebt (en dus niet actief drijft). Dat kun je ondersteunen met stemhulpen, ik neem aan dat hij wel geleerd heeft om op stem voorwaarts te gaan? (met longeren bv)

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:39

Ja hij blijft lopen op lichte kuitdruk,maar zodra ik mijn been laat hangen staat hij op de rem!... hij is pas 5 jaar dus heb goede hoop dat het wel goed komt.
Bedankt

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:43

probeer overgangen, zo leert hij op steeds kleinere hulpen te reageren, en gaat dit misschien wel over. :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:01

Je paard snapt dan duidelijk de hulpen nog niet. Heel belangrijk daarbij is nu dus consequent zijn.

Nu is het natuurlijk nooit de bedoeling dat je je benen af steekt. Ze horen steeds contact te houden, maar dan rustig stilliggend.

Ik zou toch meteen ophouden met constant drijven, dat is echt niet duidelijk voor een paard en hij wordt er zelfs lui van, gezien hij zelf dus niet na hoeft te denken over het tempo. Hij moet zelf blijven lopen. In het begin wordt dit wel hard werken, maar gezien de leeftijd pakt hij het vast snel op. Gewoon de hulp voor de gang aangeven en dan je benen met een rustig contact laten. Iedere keer als je paard vertraagd, geef je weer kuit en meteen daarna weer los contact. Je paard gaat zo leren dat hij alleen kuit krijgt als jij vindt dat hij door moet lopen, en dus niet constant bij iedere stap.
Op die kuit moet hij dan wel meteen reageren, gebeurt dat niet dan wordt het kuit-tikje zweep en dan weer rustig contact.

In het begin zal dit vaak herhaalt moeten worden, maar hij snapt het na even echt wel. Op de momenten dat hij door blijft lopen kan je dat extra belonen door braaf te zeggen of even in de manen te kriebelen. Hij moet leren dat hij een standaard tempo moet gaan hebben en dat als hij daar in blijft lopen het braaf is.

Om eerlijk te zijn zou ik niet aan de gang gaan met allerlei hulpmiddeltjes als fluiten, klikkers of wat dan ook. Dan leer je weer een andere manier aan om voorwaarts te blijven en blijft hij het dus nog niet op je gewone hulpen.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:21

Ik ben het helemaal eens met PriscaZ. Duidelijker zou ik het ook niet kunnen zeggen ;)
Met de uitleg van PriscaZ moet je toch wel wat kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:19

PriscaZ schreef:
Je paard snapt dan duidelijk de hulpen nog niet. Heel belangrijk daarbij is nu dus consequent zijn.

Nu is het natuurlijk nooit de bedoeling dat je je benen af steekt. Ze horen steeds contact te houden, maar dan rustig stilliggend.

Ik zou toch meteen ophouden met constant drijven, dat is echt niet duidelijk voor een paard en hij wordt er zelfs lui van, gezien hij zelf dus niet na hoeft te denken over het tempo. Hij moet zelf blijven lopen. In het begin wordt dit wel hard werken, maar gezien de leeftijd pakt hij het vast snel op. Gewoon de hulp voor de gang aangeven en dan je benen met een rustig contact laten. Iedere keer als je paard vertraagd, geef je weer kuit en meteen daarna weer los contact. Je paard gaat zo leren dat hij alleen kuit krijgt als jij vindt dat hij door moet lopen, en dus niet constant bij iedere stap.
Op die kuit moet hij dan wel meteen reageren, gebeurt dat niet dan wordt het kuit-tikje zweep en dan weer rustig contact.

In het begin zal dit vaak herhaalt moeten worden, maar hij snapt het na even echt wel. Op de momenten dat hij door blijft lopen kan je dat extra belonen door braaf te zeggen of even in de manen te kriebelen. Hij moet leren dat hij een standaard tempo moet gaan hebben en dat als hij daar in blijft lopen het braaf is.

Om eerlijk te zijn zou ik niet aan de gang gaan met allerlei hulpmiddeltjes als fluiten, klikkers of wat dan ook. Dan leer je weer een andere manier aan om voorwaarts te blijven en blijft hij het dus nog niet op je gewone hulpen.

Dat is allemaal niet van toepassing als het paard geleerd heeft halt te houden zodra de kuithulp stopt zoals TS toch aangeeft.
Wat jij zegt geldt voor paarden die gewoon niet goed zijn doorgereden en voor zover ik heb begrepen is dat hier niet aan de orde.

Je verdere aanpak is wel goed behalve dat je hierbij wel geduld moet hebben, je bent het paard namelijk aan het omscholen ipv gewoon scholen. Je moet hem overtuigen dat wat hij vroeger geleerd heeft te laten varen en het nu op jouw manier te doen, dat kan voor veel verwarring zorgen bij je paard.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:08

Een paard dat denkt dat hij mag gaan stil staan als er geen constante beenhulpen zijn, is verkeerd ingereden en moet inderdaad omgeschoold worden. Het is hier dus wel aan de orde. Dit is geen probleem wat in een half uurtje opgelost is, hier moet veel tijd ingestoken worden en vraagt erg consequent gedrag van de ts. Als jij iets steeds op precies dezelfde manier vraagt is dat al snel niet meer verwarrend voor een paard, dit wordt dan de gewone gang van zaken.

En tja... als je een paard iets wilt leren of anders wilt leren kost dat altijd veel tijd. Dat is met alles in het paardrijden.

Ife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:13

Lijkt mij inderdaad ook verkeerd ingereden. Misschien even iemand erbij halen die er meer verstand van heeft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:27

PriscaZ schreef:
Een paard dat denkt dat hij mag gaan stil staan als er geen constante beenhulpen zijn, is verkeerd ingereden en moet inderdaad omgeschoold worden. Het is hier dus wel aan de orde. Dit is geen probleem wat in een half uurtje opgelost is, hier moet veel tijd ingestoken worden en vraagt erg consequent gedrag van de ts. Als jij iets steeds op precies dezelfde manier vraagt is dat al snel niet meer verwarrend voor een paard, dit wordt dan de gewone gang van zaken.

En tja... als je een paard iets wilt leren of anders wilt leren kost dat altijd veel tijd. Dat is met alles in het paardrijden.

Een paard wat niet goed is doorgereden heeft nooit geleerd correct te reageren op een kuithulp, die 'weet niet beter'.
Een paard wat omgeschoold moet worden heeft het anders geleerd waardoor je hem dat eerste af moet leren en wat nieuws aan moet leren.
TS heeft duidelijk aangegeven dat dit paard geleerd heeft stil te staan zodra er geen kuithulp meer is, paard heeft het dus wel 'goed' geleerd maar niet op de manier die TS (en wij) graag zien.
De manier van aanpak is vrijwel hetzelfde maar er zijn subtiele verschillen die ik hierboven ook aangeef.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 02:08

opnieuw beleren wat kuithulpen betekenen.
je kan lessen nemen
of anders eerst tijdje met zweep te rijden als ondersteuning van je kuithulpen,( kuithulp tesamen met tikje) dat hij gaat reageren op je kuithulp dat hij voorwaarts moet. wanneer hij hierop goed reageert kun je de zweep achterweg laten

gr marielle