Pony niet te houden, werkt alleen maar tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Pony niet te houden, werkt alleen maar tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 23:43

Ik heb sinds een paar weken paar problemen met mijn pony. het is wel een hengst (graag hier geen commantaar op het is niet echt mijn pony als het aan mij lag was hij zijn balletjes allang kwijt.)
maar hier is het probleem
door de 'strenge' winter heb ik geen tijd of kans gehad hem te rijden aangezien hij op de wei staat.. en de grond te hard blablabla. veel te koud en noem maar op. heb wel met hem gewandeld enzo.
maar daardoor heb ik niet kunnen rijden.. toen ik weer ging rijden was hij heel druk (natuurlijk wel te begrijpen maar normaal maakt het hem niks uit) maar dan gooide hij me eraf enzo. en toen was alles weer goed na paar keer vallen en opstaan.
toen maar nog ff in de wei gebleven (heb geen bak om in te rijden dus moet in de wei en een bak is half uur rijden van de wei af. en heb geen vervoer. maar nu kan ik niet mee rin de wei rijden omdat hij in een kleinere wei staat en die is modderig.
dus normaal zou ik zo naar buiten gaan. lekker buiten op een veld rijden ofzo.

maar nu doet hij het volgende:
als ik op het eerste pad kom (de wei ligt in het veld dus geen last van echt drukke wegen) daar gaat het nog goed fijn opgewekt stapt hij dan. maar dan kom ik op het volgende pad dan moet hij gewoon naar rechts en dan word hij heel druk en gaat 'aan de teugel lopen' zich groot maken. kracht zetten. en heel langzaam draven als ik hem dan terug vraag niet trekken enzo gaat hij gewoon steeds harder lopen en mini bokjes geven en op het laatst krijg ik hem gewoon amper terug dan moet ik hem gewoon in een keer dwars op het pad trekken of tegen een boom zetten.
of hij heeft gewoon een tik dan doet hij zijn kop omlaag en draait zich gewoon met een ruk om en gaat rennen en bokken. maar in de wei doet hij gewoon heel rustig, gewoon wat ik vraag.
alleen buiten is hij gewoon zo opgewekt dat ik moeite heb met hem te houden en als ik hem niet hou moet ik hem heel snel stil zetten.

hopelijk hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan oplossen. of hoe ik zijn energie het beste eruit krijg buiten zonder dat ik 'gevaar loop'

als ik iemand mee naar buiten neem op de fiets dan is hij gewoon braaf doet hij amper iets. en gewoon draven buiten vlot tempo gaat hij steeds harder.

verder rij ik beauty 2/3 keer in de week ivm tijdgebrek.
hoop dat jullie kunnen helpen.

anneliesdj

Re: Pony niet te houden, werkt alleen maar tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:32

Misschien kun je hem eens longeren voor je naar buiten gaat?

Heb je op dat stuk soms ooit eens wat meegemaakt? Hij vind het blijkbaar spannend om daar langs te gaan, misschien is hij daar een keer geschrokken?
Misschien kun je een keer via de andere kant rijden zodat je vanaf de andere kant langs die plek komt? Misschien reageert hij dan anders?

Probeer iig niet te gaan trekken aan de teugels, dat werkt blijkbaar niet, probeer daar dus zoveel mogelijk vanaf te blijven. Als hij zich groot maakt, maak jij je zwaar, ga ontspannen en diep in het zadel zitten en adem heel rustig. Ga niet voorover of in verlichte zit en laat je niet uit het zadel trekken, je gewicht is jouw voordeel en met je kont uit het zadel kun je er geen gebruik van maken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:43

Goede tip!
Idd proberen te longeren, of eerst in de wei gaan rijden.
En 2 tot 3 keer is mischien te weinig voor 'm?
Kun je niet iemand zoeken die 'm op de andere dagen wil rijden?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:48

Probeer hem eerst eens te longeren, zodat ie zijn ei kwijt kan. Laat hem maar lekker gek doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:23

In heel je verhaal hoor je telkens dat wanneer hij een beetje lastig doet, jij je teugels aantrekt en hem doet stoppen.
Los zoiets nooit op door te stoppen, zet hem net iets meer aan het werk, doe zijgangen of iets anders maar zeker nooit stoppen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:29

aeolusnr1 schreef:
In heel je verhaal hoor je telkens dat wanneer hij een beetje lastig doet, jij je teugels aantrekt en hem doet stoppen.
Los zoiets nooit op door te stoppen, zet hem net iets meer aan het werk, doe zijgangen of iets anders maar zeker nooit stoppen.

Dat is inderdaad ook een goede, houd 'm bezig.
Kijk op het strand zou je nog kunnen zeggen, oké, jij wil hard? Dan doet we dat. En dan gewoon door blijven gaan totdat 'ie dolgraag wil stoppen. Maar denk dat zoiets hier niet gaat, dus dan komt de bovenstaande oplossing waarschijnlijk goed van pas.

ariana24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:35

hou hem bezig door oefeningen te doen ook al loop je buiten de wei miss word hij hier door afgeleid en voor dat ie zelf in de gaten heeft ben je op je "bestemming"

en idd eerst ff goed aan de longe laat em ff goed gek doen enz enz dan is hij al een heel eind "koeler"als je erop stapt

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:46

Ik denk dat 3x voor hem gewoon eenmaal te weinig is, Hengsten hebben nu eenmaal super veel energie en als ze die niet genoeg kwijtkunnen dan gaan ze hevig zijn tijdens je uitrit.
Longeren zou ik in dit geval ook doen , laat hem maar eventjes zijn energie aan de longe eruit gooien , dat is leuk voor hem en niet gevaarlijk voor jou . Nou gaat dat wel moeilijk zijn in die kleine modderige weide,, kan je hem mischien op dat weiland waar je rijd longeren?
En zorg gewoon dat je hem niet porbeert te stoppen , dat heeft op dit paardje precies een omgekeerd effect. Hoe harde jij wil stoppen , hoe harder hij wil rennen lijkt me zo !
Als je dit al eens probeert ga je wel een verschil merken geloof ik .
Succes! x

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:05

Longeren zou wel eens een optie zijn maar hij loopt de hele dag op de wei samen met een ruin dus die leven zich ongeveer elke dag uitk, dus het rijden 3x is wel genoeg voor hem als ik kan rijden ga ik ook rijden maar het minimale is 2/3 keer.
aan de longe vind hij het zo saai hij is niet vooruit te branden en als hij gene zin meer heef dan rent hij gewoon met mij er achter aan weg.
hij schrikt over al wel eens op die plaats eigenlijk nooit. maar daar komt hij eigenlijk praktisch elke keer langs. dat is eigenlijk de enigste weg richting de bos ofzo.

iemand anders laten rijden wil die eigenaar niet omdat beauty redelijk eenkennig is nouja met rijden dan want je moet weten hoe hij doet anders kan hij knap lastig worden en heel gemeen gaan bokken en ik weet hoe hij bokt dus heel snel krijgt hij me er niet af.

als hij weg wil gaan rennen laat ik hem wel gaan. in het begin maar op een gegeven moment krijg ik hem gewoon echt niet meer terug. dan moet ik hem gewono stoppen en bezig houden word hij ook al lastig want met aansporen schiet hij vorouit en tegenhouden gaat hij harder :7

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:25

Toch lijkt het me dat je verkeerd bezig bent.
Ik heb nooit gezegt laat hem maar gaan als hij vertrekt, nee ik heb gezegt hou hem bezig, en dit met iets dat lastiger is dan wat hij daarvoor deed, bv korte wendingen of wijken of ....... tot hij weer even ietsje braver is dan weer toegeven en gewoon rijden en ontspannen, doet hij weer iets dadelijk reageren en hem weer extra aan het werk zetten.
En je zegt dat bij het longeren het helemaal niet goed lukt, dat hij niet vooruit wil, en dat hij je soms ineens meetrekt, ( dit is een bewijs, voor geen respect, het niet juist willen wijken voor druk, verzet dus en dit mag jij niet aanvaarden als leider) als je dit in orde kan krijgen zal hij al helemaal anders gaan lopen hoor.

AniiQue schreef:
Longeren zou wel eens een optie zijn maar hij loopt de hele dag op de wei samen met een ruin dus die leven zich ongeveer elke dag uitk, dus het rijden 3x is wel genoeg voor hem als ik kan rijden ga ik ook rijden maar het minimale is 2/3 keer.
aan de longe vind hij het zo saai hij is niet vooruit te branden en als hij gene zin meer heef dan rent hij gewoon met mij er achter aan weg.
hij schrikt over al wel eens op die plaats eigenlijk nooit. maar daar komt hij eigenlijk praktisch elke keer langs. dat is eigenlijk de enigste weg richting de bos ofzo.

iemand anders laten rijden wil die eigenaar niet omdat beauty redelijk eenkennig is nouja met rijden dan want je moet weten hoe hij doet anders kan hij knap lastig worden en heel gemeen gaan bokken en ik weet hoe hij bokt dus heel snel krijgt hij me er niet af.

als hij weg wil gaan rennen laat ik hem wel gaan. in het begin maar op een gegeven moment krijg ik hem gewoon echt niet meer terug. dan moet ik hem gewono stoppen en bezig houden word hij ook al lastig want met aansporen schiet hij vorouit en tegenhouden gaat hij harder :7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:22

Als hem met longeren er vandoor gaat heb je idd een probleem, lijkt me slim om dat op te lossen.

Misschien kun je op die plek schouderbuitenwaarst rijden als hij iets eng vind? Of wijken?

Ik gebruik zelf vaak schouderbuitenwaarts als mijn paard iets eng vind en er niet langs wil, lekker actief voorwaarts in draf, hoofd naar buiten hebben ze geen kans om te kijken en als ze er voorbij is denken ze; was dat alles?

Zo ook als ze te fris zijn; ik wijk dan zigzaggend over het pad in draf of galop, moeten ze even goed aan het werk en alle aandacht bij jou hebben zodat ze geen tijd hebben om fratsen uit te halen.

Maar dan moet je paard natuurlijk wel goed kunnen wijken en schouderbuiten/binnenwaarts anders heeft het ook geen zin.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:29

het is niet dat hij die plaats echt eng vind. meer eigenlijk van dat hij juist op dat punt druk word en echt gewoon voorwaarts wil op zijn manier.

het bezig houden is idd een optie. dan komt hij niet echt vooruit heb ik zojuist gemerkt. maar dan heb ik gewoon nog dat hij soort van bokjes geeft. of achter heel langzaam loopt en als ik hem dan een tikje geef gooit hij zijn achterhand pardoes de lucht in.

schouder buitenwaarts kent hij wel een beetje. maar hij zit ook beetje vast op rechts daar ben ik hem veel mee aant laten buigen.

met het respect hij heeft het wel maar hij toont het niet want ja kan zeggen hij leeft in zijn eigen wereldje.
longeren kent hij ook maar hij vind er geen zak aan en het is alleen helemaal in het begin vaak gedaan. toen hij ingereden werd. ik doe het eigenlijk meer als ik geen tijd/zin heb om te rijden of dat ik niet kan rijden met mijn knie (door een ongeluk krijg ik vaker last van me knie.)
maar als de eigenaar hem longeerd is hij net zo vervelend hij vind er gewoon geen zak aan om steeds zon kleine rondjes te moeten lopen.

maar ik ga wel hem eens flink longeren voordat ik naar buiten met hem ga, alleen waar heb ik die longeerzweep nu neer gelegd :n

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:37

Er is een verschi tussen :
- respect voor je als je bij hem bent , naast hem bij poetsen en dergelijke ..
- en respect voor je als je erop zit .

Mij lijkt het dat hij gewoon met je voeten speelt en dat op dit moment het respect voor jou als RUITER een beejt zoek is ..
Als hij dat vroeger op die plek niet deed , en nu plots wel zonder enige aanleiding ..
Ik denk dat je de eerste keer niet echt goed gereaeert hebt en dat hij het jou gewoon vanaf toen elke keer flikt !

Weglopen tijdens longeren is ook niet echt respectvol.

Mijn advies : Laat hem eens goed werken en laat je vooral niet doen ! (niet onnodig slaan ofz he) maar hij moet eventjes weten wie er de 'leider' is .

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 19:46

Kan goed zijn dat het ff zoek is.
want ja heb hem toch 8 weken niet kunne rijden door blessure van mezelf en dat irritante koude weer.
sinds toen doet hij dat eigenlijk
maar hij moet gewoon rustig langs die plaats kunnen gaan
maar hij gaat gewoon uit zichzelf harder lopen en echt gewoon niet luisteren.

(onnodig slaan kan ik niet :$ ik kan hem niet slaan. nouja kan wel maar daar geeft hij niks om een schop geven daar schiet hij van uit zijn vel maar ik schop en sla niet want vind dat niet kunnen . respect moet je tonen en ook terug krijgen zoiets.)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:41

Ah zo , je zegt het daar al ... eventjes niet gereden .
Hij probeert nu hoever hij kan gaan .
Het uiteindelijke doel is om er rustig voorbij te kunnen gaan , klopt maar de manier luidt : hem rijden zoals hierboven reeds enkele malen beschreven staat.
Hij moet leren inzien dat hij niet zo hoeft te doen op die plek (en nergens) door hem bezig te houden ,door hem aan het werk te zetten , leert hij om zijn gedachten niet te focussen op 'details' uit de omgeving. En leert hij vooral dat JIJ bepaalt wat er wel en niet gebeurt. Uiteindelijk kan je er met hem gewoon rustig langs wandelen.