Overgang terug, hoe te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Overgang terug, hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:24

Hai,
Ik zit met een probleempje. Telkens als ik een overgang terug wil rijden (voornamelijk draf naar stap) komt mijn paard met zijn hoofd mhoog. Ook reageert hij niet meteen op mijn ophouding. Hoe rijden jullie de overgang naar bv. stap? En hoe kan ik dit voorkomen?

Groetjes,
Nelleke

Jets1712

Re: Overgang terug, hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:45

Hoi,

Ik ken dit probleem.
Van mijn instructrice moet ik mijn handen sluiten en iets naar voren brengen.
Dan de overgang naar stap maken.
houdt hij ze hoofd laag moet ik hem helemaal dood knuffelen , gooit hij ze hoofd omhoog dan been geven en door draven.
En daarna weer proberen.
Oefening baart kunst.

Groetjes

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:47

Ik heb geleerd om langzaam terug te rijden. Zodra mijn haf haar hoofd weer omhoog deed weer wat voorwaarts. Zo door blijven gaan todat je bij stap uitkomt. :-)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:07

In de overgang goed je been erbij houden! Handen wel ietsjes sluiten, om de aanleuning te houden, maar niet terugwerken, de overgang gewoon op je zit rijden. Veel oefenen en even belonen met je stem als hij constant blijft in de overgang. Het belangrijkste is dat je je been erbij houdt, anders valt hij in de overgang uitelkaar.
Succes! :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:13

Inderdaad wel been er bij houden, soms zelf wat extra been en van voor opvangen. Dat je paard zijn hoofd er uit werkt komt mede doordat hij dan van achter niet actief genoeg is.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:41

Bednakt voor de reacties! MAar ik heb nog een vraagje
->Is dat niet tegenstrijdig: je been eraan en een ophouding maken dat hij terug moet komen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:44

je paard blijft rond door been, niet door hand. dus vandaar dat je in een overgang altijd je been eraan moet houden. ook moet een paard actief blijven in een overgang en dat lukt je ook niet zonder been ;)

ik zet ze eerst iets terug met mijn zit terwijl ik blijf aanvullen met been, maak dan een ophouding op mijn buitenhand om de overgang definitief te maken.
als ze er dan uit willen piepen van voor druk ik meteen door naar de gang waar ik in zat, rij een volte en probeer het opnieuw

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:45

Lissy legt het echt super uit. Klopt helemaal.

Ik heb als truc geleerd om tijdens het lichtrijden ook mijn buikspieren wat extra aan te spannen. Als je dit bewust doet 'stuur' je hiermee ook je zit terug waar dan weer je paard op reageerd.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:50

Langzaam terug rijden en goed voorbereiden.
Eerst wat 'gas' terug nemen. Als je bijna in stap overgaat gaan doorzitten. En natuurlijk altijd je benen eraan houden.
Zo blijft je paard actief, en dat heb je nodig bij een goede overgang.

SnuifjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:41

vooral jezelf zwaar maken en wachten, ik heb daar zelf ook last van gehad, vraag het anders eens aan je instructrice.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:43

Laaangzaam lichtrijden, voor je gevoel in slaap vallen op je paard. Je kunt iets spelen met de binnenteugel op het moment dat hij omhoog komt, maar niet je hand sluiten of meer druk aannemen. Voor het aanleren kun je je stem erbij gebruiken, zodat het voor je paard heel erg duidelijk is wat jij bedoeld.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:30

Wat ook een fijne oefening is, is om bijna overgang te maken. je gaat haar dus bijna laten stappen (dus je blijft in draf) dit doe je 3 a 4 passen en dan meteen weer naar voren rijden naar een middendraf. Dan weer heel langzaam draven en dit achter elkaar een paar x doen. Zo krijg je haar goed voor je been, na een paar x oefenen gaat je paard voorwaarts denken en gaat de overgang naar de stap een stuk beter. Na de overgang terug rijden maak je je lang en zwaar (denk aan een klein kind van 10 kilo die niet opgetild wilt worden, voor je gevoel weegt ze een stuk zwaarde) Bij een overgang naar de draf maak je je lichter (door te denken dat datzelfde kind van 10 kilo graag opgetild wilt worden, dan voelt ze lichter aan). Success