Advies gevraagd bij inrijden van paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Advies gevraagd bij inrijden van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:54

Hoi bokkers,

Mijn paard wordt binnenkort 4 jaar oud, en ik wil dus beginnen met beleren.
Niet alleen, er is wel professionele hulp, maar grotendeels zal ik het zelf moeten doen.
Ik maak ongeveer maandelijks mee dat er een paard beleerd wordt, dus het meeste weet ik.
Vroeger heb ik mijn pony ingereden, maar een paard is voor mij toch wel weer iets moeilijker/ anders.

Maar dit paard is voor mij dus een compleet nieuwe uitdaging.
Ze is nu 3 jaar bij me, respecteert mijn ruimte en is tot nu toe altijd erg braaf geweest. 2 keer gelongeerd, en verder mee over het erf gewandeld.
Ondanks dat wel een echte ondeugd, dus daarom wilde ik graag wat advies van mensen die er veel ervaring mee hebben!

Waar moet ik op letten? En wat moet ik zeker niet doen?
Ik ben nu bezig met haar 1 keer in de week 10 minuten longeren, inrijden doen we pas als ik genoeg informatie heb.
Op het moment dat ik twijfel vraag ik natuurlijk wel hulp.
Hoe hebben jullie je paard beleert? En hoe heb je dat opgebouwd?
Dat zijn mijn vragen. :) Ik hoop dat jullie mij niet onverantwoord bezig vinden, maar degene die mij zou helpen heeft gewoon niet erg veel tijd. Dus zal ik de meeste dagen alleen met haar moeten 'trainen'.

We hebben trouwens verder nog geen doel. Ik heb alle tijd, dus het maakt niet uit hoe lang het duurt.
Ik wil haar wel op de 'gewone' manier rijden, dus geen NH.

Groetjes Danielle. :)

Excuses trouwens voor de -d/t fouten, taal is echt niet mijn sterkste kant. :o

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Advies gevraagd bij inrijden van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:44

ik moest het heel rustig aan doen met mijn paard
zij is een draver en was toen nog niet ingereden toen ik haar kreeg. mijn advies doe het rustig aan

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:16

Uiteraard eerst vertrouwen vanuit beide kanten opbouwen.
leiden aan het halstertouw, halthouden ( whoaaa is stop en dus ook onmiddelijk, een halve stap verder is een hele stap te veel ) , achterwaarts gaan.
desensibiliseren overal aanraken, met eender wat.
longeren, en tempo zelf bepalen, op stem laten versnellen - vertragen - stoppen.
voetjes geven.
wennen aan zadeldek en zadel
hoofdstel en bit
nageeflijkheid op het bit.
werk aan de dubbele lijnen.
vreemd voorwerp op zijn rug en zo rondstappen.
Alle bewegingen of oefeningen zowel links als rechts uitvoeren

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:19

OPG-->RT-P

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:23

Ik ben ook bezig met mijn paard inrijden en ik merk dat het toch wel makkelijk is als er iemand bij is die je paard kan vasthouden als je er voor het eerst op zit en er naast kan lopen in het begin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 03:23

Allereerst denk ik dat als je nu al zoveel vragen hebt, je er beter wel voor kunt zorgen dat er iemand bij je is als je met haar bezig bent. Krijg je problemen dan is het belangrijk dat meteen op te lossen als ik je bericht lees vraag ik me af of je daartoe in staat bent.

Verder vind ik het belangrijk om het rustig te doen en goed op je paard te letten; vind hij het eng dan train je nog een paar dagen verder op dat ene punt. Wordt hij dwars doe dan een stap terug, dan ga je waarschijnlijk te snel.
Zorg dat je een goede band hebt met je paard, dan heb je het grootste deel al achter de rug.

Zelf laat ik mijn paarden op jonge leeftijd al wennen aan allerlei dingen; deken, elastische singel, keer peesjes om, hoofdstel, zadeltje, later ook een keer de beugels naar beneden enz.
Tegen de tijd dat je dan echt bezig gaat met beleren zijn ze er al aan gewend dat er van alles op en om hun rug gebeurt en schieten ze niet meteen bokkend weg als er wat tegen hun buik aan komt.

En idd wat meissielief ook zegt; op sommige momenten heb je wel hulp nodig, is niet verantwoord om alles alleen te doen.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:54

Ik zou er niet voor kiezen om alleen een paard te beleren. Het is beter als er iemand in de buurt is die je kan helpen. (iemand die ook daadwerkelijk de ervaring en kennis heeft)

Verder doe ik vaak het volgende;
Een 3 of 4 jarige, is al gewend aan leiden aan het halster, poetsen ( zodat je hem overal kunt aanraken) en peeskappen.
We doen hem een hoofdstel in, met bit, en daarover heen een halster. Daan gaan we longeren, en de longeerlijn eerst een paar keer aan het halster, zodat je hem niet meteen in de mond trekt.

Na een weekje gaat er eerst vaak een dekensingel op of een longeer singel ( beetje afhankelijk van paard). Weer paar dagen later een keer touwtjes er aan, eerst los, dan steeds wat meer bij zetten.
Vervolgens komt er een zadel op, vaak met touwtje om de hals, zodat het niet naar achter schuift. Vervolgens beugels een keer los, en dan beginnen we met hangen, rondje stappen. En dan erop.
Vanaf het hangen hebik er zo en zo iemand bij, om het paard een beetje op zn gemak te stellen is dit ook fijn.
Sommige ruiters hebben liever dat het paard eerst aan de longeerlijn loopt als ze voor het eerst helemaal opstappen. Het liefst ga ik meteen los en zorg ik ervoor dat iemand het paard meteen voorwaarts houdt met een longeerzweep erachter. Dat voorwaarts houden is wel heel belangrijk, zo krijgen ze minder snel de kans om gek te doen, maar leren ze ook meteen doorlopen

Dit hele proces neemt ongeveer 3 tot 5 weken in beslag, afhankelijk van paard.
Let wel dat dit de basis is voor de rest van je paard zijn toekomst onder het zadel, vaak zijn dingen die hier misgaan later terug te vinden, denk aan
singeldwang, angst met opstijgen, bit niet aannemen etc. Je wilt dus echt wel dat dit goed gaat!
Succes ermee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:45

Voorwaarts is belangrijk idd maar vergeet vooral de stap niet.
Ik krijg geregeld paarden die een maand of 3-4 onder het zadel zijn, keurig lopen maar niet kunnen stappen, vanuit draf staan ze vrijwel direkt stil en andersom, stappen gaat onder verzet en al zwabberend en haperend.

Dat komt omdat veel mensen meteen gaan draven met een jong paard omdat ze in stap meer kans hebben om gekheid uit te halen, logisch en ook niks mis mee maar oefen dan het stappen aan het eind van het rijden, dat moeten ze tenslotte ook gewoon kunnen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:53

Dit zijn geen vragen omdat ik ze niet weet, maar om andere manieren te weten te komen.
Er is hulp, dat had ik gezegt.
Juist omdat ik dit paard goed ken, weet hoe ze zich kan gedragen, wilde ik het dit keer zelf proberen. Zodat ik het nu zelf ook kan leren. :)
Voor iedereen is er een eerste keer geweest, en dat is denk ik ook lang niet altijd goed gegaan, daarom wil ik gewoon goed voorbereid zijn.

We hebben verder een goede band, ze luisterd netjes en is ook geen bang type. Longeersingel/deken vind ze niet eng, hoofdstel was nog iets onwennig maar ze pakte het bit netjes aan.
Ze loopt eigenlijk vanaf veulen al los mee, en dus kent ze ook hoe ze moet stoppen.
Stappen aan de longeerlijn is nu nog haar zwakkere punt, dus dat oefenen we nu.
Wil nu graag verder hoe ik straks verder moet, zonder dat ik ineens te ver ga of een belangrijk deel over sla. :)

Ammi; bedankt dat wilde ik graag weten! Het is duidelijk zo. :)
Nu alleen nog op zoek naar iemand die elke keer aanwezig kan zijn bij haar training, want hier is dat hoogstens 1 keer in de week.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:24

Er is hulp ja maar je hebt ook gezegd dat je vrijwel altijd alleen bezig zult zijn ;)