Verlichte zit voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_lotte

Verlichte zit voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:21

Misschien een beetje een onduidelijke titel, maar ik zal het even uitleggen.
Ik heb een probleem met springen, ik ga namelijk voor de sprong al voorover.
Dus als mijn paard dan stopt, spring ik maar hij niet :+
Ik heb al geprobeerd door te zitten, maar dan ga ik nog steeds voorover voor de sprong.

Ik hoop dat jullie tips hebben!

_Lotteke

Re: Verlichte zit voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:31

ik kan je niet echt helpen, dit is tipisch een kwestie van
oefenen, je leert het vanzelf, een kwestie van geduld.
Misschien moet je iemand vragen en hem/haar te vragen
om te roepen wanneer je moet ''zitten''. je instructrice kan je bijvoorbeeld helpen...

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:34

Okee, inieder geval bedankt voor je reactie ;) Ik heb morgen wel weer les en ik zal het even vragen :o

Iemand misschien nog tips?

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:14

Al zet je een sprongetje van 30 cm neer, denk zelf de hele tijd achterover achterover, en blijf ook achter over leunen( hinder dan niet je paard in zijn mond), en als je bij de sprong bent, en je voelt dat je paard omhoog kotm, dan ga je mee in zijn beweging.

Blijf zelf de hele tijd denken van achterover!

success..

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:22

ik heb wel een tip, (zo leerde ik t :+ ) als je op de sprong af rijd, een pluk manen half verwege zn hals pakken en dan gewoon blijven zitten en als het paard dan springt neem hij je soortje mee naar de verlichte zit.. :) (dus dan weet je ong. waneer je moet gaan staan) Sorry ben slecht in uitleggen :P

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:48

Bedankt, ik ga vanavond beide tips even proberen :) Hoop dat het werkt :o

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:49

daisy_tanja schreef:
Al zet je een sprongetje van 30 cm neer, denk zelf de hele tijd achterover achterover, en blijf ook achter over leunen( hinder dan niet je paard in zijn mond), en als je bij de sprong bent, en je voelt dat je paard omhoog kotm, dan ga je mee in zijn beweging.

Blijf zelf de hele tijd denken van achterover!

success..

Ik weet niet of dit mij goed gaat lukken, want vaak ben ik meer bezig met mijn paard recht voor de sprong krijgen enz. Maar ik zal het proberen ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:33

Vraag aan je instructeur of hij een drafbalk voor de hindernis legt. Dat is voor jou makkelijker te bepalen wanneer je paard af gaat zetten voor de hindernis en wanneer jij dus mee moet komen.
Als je dit veel oefent, krijg je meer gevoel voor het moment van de afzet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:35

Naar de nok van het dak kijken of de toppen van de bomen. Zodat je niet ziet wanneer de sprong er is en je zo leert te voelen wanneer je paard omhoog komt. Ogen dicht kan ook. :)

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:04

Manen vasthouden geprobeerd, werkt erg goed! @ Simmie, drafbalk voor de hindernis had ik al eerder geprobeerd, werkt niet, maar iig bedankt! Ik zal vanavond ook even jouw tip gebruiken, kazary! Maar het gaat dus nu al een stuk beter met manen vastpakken! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:23

Richt je aandacht niet naar de sprong, maar naar een punt achter de sprong waar je naar toe rijdt. Dus in gedachten ben je al 'na de sprong' en focused je op de route die je na de sprong gaat rijden. "Daar gaan we naar toe"... (dat er toevallig een hindernisje tussen staat is dan eigenlijk alleen een grotere galopsprong) Als je wat meer vertrouwen krijgt in het ritme van je paard, zal het meezitten ook steeds gemakkelijker gaan. (pluk manen of - beter - riem om de hals kan helpen om je evenwicht wat beter te bewaren)
Succes (en plezier!) met oefenen.

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:16

mijn instructrice zegt altijd op je kont blijven zitten tot dat je paard springt en dan mocht ik mee gaan met sprong en dat heeft mijn wel geholpen ik kan het nog wel eens doen dat ik niet blijf zitten en dat ik eerder ga dan mijn paard, en dan zegt schreeuwt ze door de bak op je kont blijven zitten, en nu doe ik het bijna niet meer nu weet ik zelf dat ik moet blijven zitten.

anne_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:53

Het gaat nu al veel beter, op een of andere manier toen ik zonder zadel had gesprongen ging het weer veel beter :+ Iig bedankt voor de tips! Hebben me ook erg geholpen. :D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:07

zitles??

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:10

Ik lees ook even mee..
Op een of andere manier voel ik me "veiliger" als ik alvast in verlichte zit ga zitten := .. (mijn pony heeft totáál geen ritme met het springen en springt als een idioot :(:) ..)

Zonder zadel springen? Jij durft wel :D

Ogen dichtdoen werkt bij mij niet, dan weet ik ook niet wanneer ik been moet geven en dan loopt ze er langs :+

Manen vastpakken, achterover "denken" en "na de hindernis rijden" zal ik eens proberen :D

Even een stipje dus.

.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:32

Misschien helpt het als je de laatste galopsprongen voor de hindernis meetelt? Dus zeg maar 'één, twee, drie en mee'.
Overigens belemmer je je paard ook bij het springen als je van te voeren al in verlichte zit gaat zitten.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:49

Het is inderdaad wel een beetje een reflex zeg maar. Ik heb het afgeleerd omdat ik voelde dat ik veel mooier mee was met hogere sprongen door niet voorover te zitten. Probeer echt achteruit te zitten en je teugels niet te strak. Dan kan je paard je ook al niet vooruit "trekken" zeg maar. Wel strak genoeg ;) , ook helpt het als je zo'n 5 of 6 meter voor de sprong eens gaat staan in de beugels (niet hoog maar gewoon beetje oplichten uit je zadel) dat je de stabiliteit voelt en net bij de sprong ga je ook makelijker mee door even "te oefenen" ag het is moeilijk uitgelegd maar gewoon :

voor de sprong eens je opduwen in je beugels en echt achteruit! Is veel makelijker, ga je ook voelen ;)

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:30

je moet juist voor de sprong al in de verlichte zit gaan, als je dat te laat doet kun je je pony/paard uit balans brengen. Als wij met de les gaan springen oefenen we de verlichte zit eerst. Door bijvoorbeeld een heel rondje in de verlichte zit te gaan. Das goed voor je spieren en zo kunnen leren om beter te blijven zitten in de verlichte zit.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:14

Je moet niet vóór de sprong in de verlichte zit gaan zitten.. Je moet met het paard mee gaan, toch? Dus als het paard met z'n voorhand "omhoog" komt, ga jij in de verlichte zit zitten..