Hoe conditie opbouwen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surface

Hoe conditie opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:52

Hee allemaal :)

Kon even niet zo'n goede titel bedenken, maargoed. :+

Het gaat over mijn vz-pony, het is al een ouder paard (24/25 geloof ik ;) ) en de eigenaresse heeft haar nog niet zo heel lang. Hiervoor is ze behoorlijk verwaarloosd en stond ze waarschijnlijk gewoon de hele dag in de wei.

Nu heeft ze natuurlijk bijna geen spieren en is ze nog wat mager (is al wel minder! :) ) dus ik vroeg me af wat nou een goede manier is om haar conditie op te bouwen.
Ze is wel een actief paardje, maar ze snijdt hoeken heel erg af en kan ook nog wel wat meer aan het been dus daar ga ik zeker aan werken.

Ik ben er alleen maar +- 2 keer per week dus kan niet bijv. iedere dag gaan trainen oid.

Ik hoop dat jullie tips hebben! :)

RRteam

Re: Hoe conditie opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:01

veeel stappen stappen stappen

liefst buiten zo bouw je conditie op

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:57

Gewoon steeds iets opbouwen, je zal zelf moeten bepalen waar je begint (kan ik niet voor je bepalen)...
Als het paard echt alleen maar stil heeft gestaan en je gaat er daarna op, dan zal ik beginnen met 5à 10 minuutjes stappen, dan een kwartiertje, dan 20 min. dan rustig even een rondje draven.
En zo steeds iets opbouwen, bij de hoeken gewoon binnenbeen en buiteteugel!
Stelling en buiging is trouwens ook heel goed voor je paard en om spieren te kweken...
Voor de rest gewoon lekker mee rijden (nageefelijk?) en die conditie komt vanzelf!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:32

Lisa_Dries schreef:
Gewoon steeds iets opbouwen, je zal zelf moeten bepalen waar je begint (kan ik niet voor je bepalen)...
Als het paard echt alleen maar stil heeft gestaan en je gaat er daarna op, dan zal ik beginnen met 5à 10 minuutjes stappen, dan een kwartiertje, dan 20 min. dan rustig even een rondje draven.
En zo steeds iets opbouwen, bij de hoeken gewoon binnenbeen en buiteteugel!
Stelling en buiging is trouwens ook heel goed voor je paard en om spieren te kweken...
Voor de rest gewoon lekker mee rijden (nageefelijk?) en die conditie komt vanzelf!

Ik kan haar nu ongeveer 25/30 minuten rijden, maar dan is ze wel redelijk moe.
Galop houd ze nog niet zo heel lang vol, maar dat komt vanzelf ook wel. :)

voorderest bedankt voor de tips :)

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:41

dit kun je goed en rustig opbouwen,
door lekker goed in te stappen, o
ng. dik 10 min. dan ong.5 min. lekker doordraven en dan weer even stappen.
dan weer wat draven. Je hoeft niet gelijk een uur te rijden,
kwartiertje meer dan zat een kwestie van rustig opbouwen ;)

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:09

wat iedereen al zegt rustig op bouwen wat _lotteke zegt zo zou ik het ook doen 10 stappeen 5 min draven en dan weer stappen en dat dan steeds langer idd

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:47

Hoi, ik heb ook zoiets..
M'n pony van 4 jaar is drachtig en krijgt begin april een veulentje, daarna wil ik graag weer rustig met haar beginnen, zodat ik lekker aan 't werk kan met haar wanneer het veulen afgespeend is (ja ik weet dat dat pas na ongeveer 5/6 maanden is). Hoe bouw ik die conditie weer op?
Tijdens haar dracht is ze nog redelijk lang doorgereden en had ze een redelijke conditie.