Snelheid vóor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Snelheid vóor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 10:41

Hoi,

Gister tijdens een oefenparcourtje in de bak merkte ik op dat ik toch nog erg veel problemen heb met het inschatten van de juiste snelheid richting een sprong.

Ik heb altijd op een klein paard of pony gesprongen, en nu sinds kort met een paard van.. jahaa 1.74m.. héel erg wennen iig! Dressuren ed. gaat super, maar nu de onderlinge springwedstrijden er weer aankomen wil ik daar toch echt even voor oefenen (blijft leuk :P)

Korte schets van wat er gister, buiten de goede sprongen om, tóch af en toe misging:

Paard was erg enthousiast en wilde graag springen. Bij de lage hindernissen(50cm), geen probleem en erg rustig eroverheen. Later bij de hogere hindernis (ong. 80cm): paard galopeerd er eerst rustig op af, tot ze een aantal meter voor de hindernis een erg grote aanloop neemt, springt er (volgens vriend) overheen alsof die hindernis minstens hoger dan 1 meter is :Y), komt iets té hard neer en ruiter is stijgbeugelloos :+

Heb wel wat proberen te spelen met de snelheid, waaronder een keertje te langzaam met een ingestorte hindernis :o

Zijn er misschien nog tips voor het juist inschatten van de snelheid richting een hindernis? En moet ik mijn paard vertrouwen op haar snelheid?

Mischien nog handig: paard is een z2 dressuur paard, en heeft naar mijn weten niet heel veel ervaring met het springen van parcours.

Alvast bedankt!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:25

Ik heb zelf niet veel ervaring met springen maar sinds kort help ik mee op een springstal en zij doen het volgende om hun paard rustig naar de hindernis te sturen.

De sprong staat een meter naast de hoefslag bij B of E zodat je er vlak voor nog een goede volte kunt maken en er langs kunt rijden. Als ze naar de sprong rijden en het paard gaat te snel om de sprong mooi te kunnen rijden maken ze steeds voltes (dus afwenden voor de sprong) totdat het paard kalmeerd en je rustig de sprong kunt nemen. Bij de aanloop van de sprong moet je je paard tegen houden en vlak voor de sprong moet je je paard lossen, natuurlijk niet te los want na de sprong moet je je paard natuurlijk wel kunnen sturen.

Heb je al een balk gelegt voor de sprong, een draf of galopbalk? Meestal zijn paarden iets rustiger als er een balk ligt en kunnen ze zo hun afstand beter inschatten. Toen we mijn paard hebben leren springen (op die springstal waar ze is ingereden) hebben we eerst een paar draf of galopbalken gelegt voor de sprong en daarna een kruisje, zo leerde ze om haar afstanden beter in te schatten en sprong ze veel netter :)

Hopelijk kun je er wat mee :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:42

Citaat:
Zijn er misschien nog tips voor het juist inschatten van de snelheid richting een hindernis

Trainen, trainen, trainen :+ .
Hoe? Eventjes een stapje teruggaan, stoppen met sprongen van 80, teruggaan naar simpele grondbalkjes.

Dus: gewoon twee galopbalken, op een galopsprong of 4 van elkaar af. Daarop ga je trainen. De eerste keer in een gewoon basisgaloptempo, daartussen tel je het aantal passen. Volgende keer dat je aanrijdt, probeer je datzelfde lijntje te rijden met een extra galopsprong ertussen. Volgende keer dat je aanrijdt, probeer je datzelfde lijntje te rijden met een galopsprong minder ertussen. Voor die galopsprong minder, ga je moeten zorgen dat je galopsprong over de eerste balk erg kort op de balk zit, met een goed tempo erin zodat de galopsprongen groter zijn. Voor de galopsprong minder, ga je moeten terugrijden in tempo. In een verzameld tempo aanrijden, zorgen dat je eerste galopsprong landt vlak na je eerste balk.

Als dat met een afstand van 'normale' vier galopsprongen lukt, kan je gaan uitbreiden naar een grotere afstand, waarbij je dan nog meer kan gaan spelen in het aantal galopsprongen. Daarna kan je gaan uitbereiden in diezelfde oefening, maar gewoon met héél lage sprongetjes/kruisjes (dat ie nog niet echt moet springen, maar een iets groter 'huppel' moet nemen). Daarna ga je dat doen met normale sprongen... Zet er een normale tien galopsprongen tussen, en varieer met het aantal galopsprongen dat je er tussen galoppeerd. De ene keer zorg je dat je het in negen galopsprongen doet, de andere keer in elf galopsprongen. In die afstand lukt het misschien wel om er 8 of 12 te krijgen... Met veel training natuurlijk :D

Uiteindelijk leer je wel afstanden inschatten, leer je hoe snel je moet rijden om vlak onder de sprong te komen, leer je galopsprongen voor een sprong tellen, leer je je paard inschatten...

igor001

Re: Snelheid vóor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:58

@natje_spirit
Ik kan het paard wel houden, dat scheelt. Als ik langzamer wil doet ze dat ook, het is alleen moeilijk in te schatten hoe hard of hoe langzaam ik haar naar de hindernis toemoet laten gaan.

@tanjeuh
Bedankt voor de tip! Ik ben wel begonnen steeds laag en met verschillende snelheden. Moet alleen écht mn paard gaan aanvoelen hoe dicht die op de hindernis moet komen voor de afzet. Ga het straks is uitproberen!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:04

En zelf meetellen als je springt. Zodra je aangaloppeerd gaan tellen, 1,2,1,2,1,2 dat houd je je cadans en het juiste tempo, gaat ie harder dan kun je sneller reageren en 'm (proberen) terug te nemen. Ik heb ook zo'n enthousiateling gehad en het werkte goed, evenals galop/draf balkjes. Succes!!!

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:15

Ik zou veel lijntjes met je paard springen, natuurlijk onder begelijding voor de juiste afstanden.
als je een drafbalk met een kruisje zet en dan op bijvoorbeeld 4 galopstrongen een oxer, leer je goed kijken naar de sprong en kun je het later ook in het parcours beter zien.
Je voelt dan ook in welk tempo het best uitkomt.
Succes ermee

Kimm_Fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:19

dit had ik ook eens aan de hand met een paard van mij, wat ook helpt is praten voor de sprong dat hij wat rustiger gaat, dit hielp wel bij mij

Love_Cinzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:59

Hee!

Ik heb een hele tijd gesprongen op een nrps van 1.50. Die had hetzelfde probleem, voor de sprong versnelde ze enorm waardoor hij vaak of te dicht of te ruim gesprongen werd. Ik heb toen geleerd om elke keer als dit gebeurde haar weg te draaien voor de hindernis. Niet erlangs, maar echt een volte draaien. Al moest het 10 keer achter elkaar of meer, we gingen niet springen totdat ze rustig aan kwam rijden. Uiteindelijk heb ik parcours met haar kunnen springen zonder al te veel problemen.
Nu spring ik op een grote ruin van 1.72. Hij doet hetzelfde alleen is het niet zo makkelijk om hem voor de sprong, als ie aan het rennen is, even op de volte te sturen. Met een kleine nrps gaat dit een heel stuk eenvoudiger. Nu heb ik geen les met hem (ga ik wel krijgen) dus doe ik het op mijn gevoel maar het werkt wel.
Stel ik neem een aanloop van ong. 20 meter. De eerste 10 meter draaf ik, dan galloppeer ik rustig aan en als ik merk dat hij wil versnellen maak ik rustig ophoudingen. Als hij er alsnog overheen raced. Galloppeer ik door net zo lang tot hij rustig is en dan ga ik weer draven. Ik ga dus niet in een keer terug naar draf. Maar laat hem weer rustig worden. Zo na een tijdje wordt hij steeds rustiger en kan ik gewoon goed springen.
Er zijn dus verschillende manieren om er aan te werken. Maar je moet altijd proberen om in een niet al te snel maar gecontroleerd gelijkmatig tempo op de hindernis af te rijden..
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes

igor001

Re: Snelheid vóor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 00:08

Ik twijfel aan sommige reacties ofdat het goed overkomt wat ik bedoel.. Ik kán mn paard op hetzelfde tempo houden voor een hindernis, ze luisters er goed naar als ik langzamer wil (ook wanneer we op een hindernis afrijden) Echter vraag ik me af of ik haar niet zit te storen door haar in tempo terug te nemen. Ze galopeerd uit zichzelf namelijk gewoon rustig, tot een paar passen voor de hindernis ze zelf iets versnelt. Nou kan ik wel tellen en haar terug nemen als ze versnelt.. maar houd ze dan nog het goede tempo? Of versnelde ze zelf iets om de sprong goed te kunnen maken?