Wil maar niet achteruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Wil maar niet achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 19:52

Heey,

Mijn fries wil niet achteruit.
Steeds probeer ik het. Maar het lukt niet.
We hebben ook geprobeerd dat iemand er voor gaat staan en dan steeds zegt terug. en een beetje duwd.
Maar het lukt niet. Ze blijft gewoon staan. En als niemand er voor staat loopt ze gewoon weer verder.
Ooh ja heb ook geprobeerd tegen het schot aan te zetten en dan terug enz. maar lukt niet
Hebben jullie tips hoe ik het beter kan maken

collendoorn

Re: Wil maar niet achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:54

Hee dit heb ik precies zo alleen doet de mijne het wel zonder dat ik erop zit! weet niet hoe dat bij jou zit?? alles hebben we idd geprobeerd! tegen het schot aan, zweep voor haar neus kleine tikjes tegen haar borst/benen enz...!

en op commando doet ze het gewoon als je er naast staat maar erop! ho maar
(ook fries)

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 19:55

Zonder zadel doet ze het gewoon. En heel makelijk ook

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:59

Ja precies dat heeft tanja ook! dan raak haar borst aan en zeg "terug" en dan gaat ze zonder moeite!!
heel apart ! ben benieuwd wie de truc voor ons heeft!

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:10

heel erg achterover zitten, benen een stuk naarachter en druk op de teugels, dan moet het als het goed is lukken

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 20:14

Dat heb ik al heel erg vaak geprobeerd. het lukt echt niet.
Maar bedankt voor je reactie

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:15

idd dit werkt ook niet!
Zelfs met heel veel geduld niet! kan een kwartier zo staan maar er gebeurt niks!

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 20:16

Ja en dan staat ze er gewoon bij te kijken van wat wil je nou of ze loopt verder

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:04

Geef je wel de goede hulpen? Dat houdt in:
- Lateraal been geven
- Lichte zit
- Lichte verbinding

Verder kun je proberen met iemand ervoor en dat jíj met je hulpen de "terughulp" geeft en die persoon haar een pas achteruit drukt en zodra ze een pas doet beloon je haar.

Dit net zolang doen totdat ze het gemakkelijk doet en dan proberen zonder een 2e persoon.

Succes! :D

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:14

je kunt het toch inderdaad het beste leren met iemand er bij. Beetje stemhulp er bij die je op stal gebruikt, zoals terug. en dan zelf de hulp geven en de gene die er voor staat zachtjes in die spier onder de hals laten knijpen. (als hij t niet doet door gewoon te duwen zoals jij aangeeft). Over het algemeen gaan ze dan altijd terug.
Succes

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:12

Stardust0 schreef:
heel erg achterover zitten, benen een stuk naarachter en druk op de teugels, dan moet het als het goed is lukken

Eerder het tegenovergestelde van hetgeen hierboven wordt gezegd:
* verlicht zitten (kont wat uit het zadel, en wat naar voren zitten; je been schuift dan vanzelf wat naar achteren. Ook ontlast je hiermee de rug van het paard, zodat ie kan bollen tijdens het achteruit gaan.)
* probeer het met een lichte teugeldruk (anders wordt het een trekwedstrijd en drukt het dier de rug weg als ze dan toch achteruit gaat)
* help je paard met de stemhulp die je tijdens de omgang ook gebruikt (bijvoorbeeld door "terug" te zeggen in combinatie met je hulp)

Ben benieuwd of het je inmiddels lukt...
Achterwaarts is vaak best moeilijk voor een paard; een beetje tegennatuurlijk ook. Als iets eng is, vlucht een paard immers nooit achteruit....
Succes!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:12

zoals jullie allemaal zeggen met nog iemand erbij lukt het ook niet! ik krijg les en daar hebben we het de laatste keer ook geoefend! maar ze deed het gewoon niet! Wat jij zegt ook irma maandag. zit verlichten constante teugeldruk (dus idd niet getrokken want dat zei me instructrice ook dat snap ze toch niet en je schiet er niks mee op) En idd heel hard `terug `roepen! maar ze reageert er niet op! en toen sprong ik eraf sta ernaast en ik zeg terug en hoppa! ze doet het! Het zal uiteindelijk wel zoiets zijn van de aanhouder wint ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:15

En daarbij zachtjes tegen de knietjes/onderbenen tikken met de zweep (tweede persoon)? Niet hard, enkel aanraken zodat ze haar beentje optilt (icm hetgeen ik eerder omschreef)?

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 08:52

Ja zal het straks even proberen.
wat jullie zeggen doe ik allemaal.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:59

En als je er zelf naast gaat staan en een ander erop. Je zegt dat ze het wel doet als jij er naast staat en dan op commando.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 09:04

Ja als niemand erop zit doet ze het gemakkelijk

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:26

Mijn pony gaat wel achteruit maar heel langzaam en moet zelf best wel veel 'kracht' zetten. Nu heb ik dit aan mijn instructrice gevraagd en zij zei dat mijn pony eerst voorwaarts moet denken. Dus stop ik nu een tijdje met achterwaarts en rij hem nu steeds heel goed aan het been zodat hij op een kleine hulp al voorwaarts gaat zodat hij dus voorwaarts denkt. En als hij dan na een tijdje goed voorwaarts denkt gaan we weer achterwaarts oefenen. Dus ik weet niet of jullie hier wat aan hebben?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:28

Dit heb ik trouwens in het bokt forum gevonden:

Alvorens met achterwaarts te beginnen moet het paard nageeflijk blijven in de overgangen van draf naar stap en naar halthouden en moet het tempowisselingen in draf beheersen.

De hulpen voor achterwaarts geen zijn dezelfde als voor voorwaarts gaan, alleen wordt er weerstand geboden met de hand. De voorwaartse beweging wordt licht opgevangen met de handen zodat het paard achterwaarts stapt. Onmiddellijk na het eerste neigen naar achterwaarts gaan, moet de hand ontspannen en wordt het paard beloond.

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:02

het paard waar ik op rij die gaat idd ook niet achter uit wel handig deze tips ga ze ook is proberen