Wandelen voor het lessen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarinaM

Wandelen voor het lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:16

Hallo!

Mijn eerste berichtje hier. :D
Ik heb niet zo veel ervaring dus ik hoop dat ik geen domme vraag ga stellen... :o

Normaal reed ik in een les wat later op de avond en nam dan het paard (als het even kan rijdt ik steeds op dezelfde)
van een ander over. Al lekker los en warm dus.
Maar die les is er niet meer en nu ga ik vroeg op de avond, met als gevolg dat ik als eerst op hem rijdt.
Normaal reed hij heerlijk! Maar nu ik er zo vanuit de stal op stapte schrok ik wel even. Hij is echt vreselijk stijf en bij de eerste keer aandraven wil de voorkant in galop en achter draf lijkt het... Het is net of hij z'n knieen niet wil buigen ofzo. Echt heel vreemd.
Voordat hij eindelijk zo lekker los is als ik gewend was was ik al snel een half uur verder. En dat is best jammer in een les van 1 uur...

Dus nu zat ik te denken de volgende keer extra vroeg al naar de manege te gaan en hem eerst uitgebreid te poetsen, misschien dat de spiertjes daar ook al wat losser van worden ?? En dan lekker z'n deken er weer op en buiten op het terrein wat rondjes te gaan wandelen voordat de les begint zodat hij al een beetje los en wakker kan worden.
Zou dit werken? Of heeft het helemaal geen nut?

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:21

Tsjah ..

Je kan dit gaan doen, maar ik weet niet of je ermee het probleem van de stijfheid mee oplost.

Misschien kan je beter even je instructice vragen, want die kent het paard beter dan dat wie die kennen :)

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:29

waarschijnlijk rijdt het paard aardig wat uurtjes... en heeft hij aardig wat te voorduren..

als jij gewend was om op hem te rijden als hij al minimaal een uur gelopen had en je hem nu vers uit zn box trekt zal hij inderdaad wel stijver zijn...je kan natuurlijk ook tips vragen aan de gene die hem normaal voor jou altijd reed.. tenminste als dit ook meestal dezelfde persoon is/was en diegene op enig niveau rijdt dat hij/zij ook tips kan geven..

een paard uitgebreid en grondig poetsen voor het rijden is altijd goed voor de spieren! het is een massage! en net als mensen moeten paarden ook een warming-up en een cooling-down krijgen!
zelf doe ik dit door eerst 10min met losse teugel in te stappen (wel voor het been en niet sukkelen) daarna pak ik hem op en doe ik in stap buig oefeningen zoals stelling , wijken, traver..voltes achtjes en alles lekker laag en rond..

mijn paard is daarna altijd lekker los, maar bij elk paard zal dit anders zijn..

jou ideeen zijn zeker een goed begin hoor! aandacht, poetsbeurt / massage en warming -up / losstappen neem er de tijd voor als dit kan! je gaat het zeker merken tijdens het rijden!

succes ermee! hoop dat je verbetering voelt!

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:36

MarinaM schreef:
Hallo!
Ik heb niet zo veel ervaring dus ik hoop dat ik geen domme vraag ga stellen... :o

Ff voor de duidelijkheid; De enige domme vraag is de ongestelde vraag he ;)

Groetjes Marlous

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:39

marlous77 schreef:
MarinaM schreef:
Hallo!

Ff voor de duidelijkheid; De enige domme vraag is de ongestelde vraag he ;)

Groetjes Marlous

en daar ben ik het helemaal mee eens!

MarinaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:42

@ Janna_M
Ik heb het inderdaad al even aan de instructeur gevraagd tijdens de les want ik had bijna het idee dat hij ergens pijn had ofzo maar zo schijnt hij altijd te lopen in het begin. En volgens hem deed ik het goed met losrijden. Maar om nu elke keer al een half uur kwijt te zijn voordat ik echt wat kan gaan doen.... (voor m'n gevoel dan) :\
@Renskje
Het paard waar ik op rijdt loopt inderdaad twee en soms 3 uur op een avond. Voor mij reed er vaak steeds een ander op dus ik weet niet wie ik het het beste kan vragen. Wel heb ik hem eens overgenomen van een meisje wat echt heel mooi met hem liep maar die heb ik daarna niet meer gezien helaas...
Ik denk dat ik inderdaad lekker met de lieverd ga wandelen. Want in de les krijg je vaak niet de tijd om 10 min. te stappen en willen ze al sneller gaan draven en ik had inderdaad het gevoel dat hij daar niet genoeg aan had.
Ik ga het dinsdag meteen doen en laat wel even weten of het geholpen heeft.
Bedankt voor de reacties!!

MoSt81

Re: Wandelen voor het lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:58

Poetsen zal in ieder geval geen kwaad kunnen. Maar voor je gaat wandelen zou ik dat eerst even aan de manegeeigenaar vragen. Ik denk niet dat iedere eigenaar dit waardeerd. Wat als het paard los komt?

Je kunt in de les toch wel wat langer blijven stappen als de rest (wel op de binnenhoefslag). Zodat je paard iets meer los is.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:13

poetsen kan sowiezo, en verder zou ik eerst met je instructrice overleggen. zij kent het paard beter, en weet waarschijnlijk ook wel iets om er aan te doen. ik zou niet zomaar met een paard gaan wandelen als het niet je 'eigen' paard is.

MarinaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 16:30

Ja, natuurlijk ga ik het in ieder geval vragen voordat ik zomaar naar buiten ga. Het is wel een afgesloten erf dus dat scheelt al.
De les waar ik nu zolang rijdt is een koloneles dus ze hebben liever niet dat je dan gaat stappen als de rest al draaft. Ik ben er ook niet zo'n fan van maar voor nu hadden ze even geen andere plek...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:27

ik zou wel eerst even overleggen en als het kan degene die voor jou reed op het paard vragen hoe die het deed ;)
die heeft waarschijnlijk al heel vaak het paard losgemaakt.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:31

Hey, mijn pony heeft dit ook vaak.
Wat je zei zou ik doen maar met instappen kan je zelf veel voltes wendingen en overgangen maken dus stappen en stilstaan.
Helpt bij mij ook.
En voor het rijden of na een massage geven met stro en warm water of met een massage borstel doet wonderen.
.M.V.G. Mandy! :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:39

persoonlijk zou ik ook van te voren met hem gaan wandelen, of langer instappen( voor de les al zal maar zeggen)
maar dat moet je ook overleggen met de eigenaar

natuurlijk kan je ook in de les langer blijven stappen, maar dat gaat ook weer van je lestijd af!
en eerlijk gezegt denk ik dat het paard het ook "leuker" vind als hij langer de tijd krijgt voordat hij aan het werk moet!

kan het stijve er ook van komen dat hij voor de les erg lang op stal staat?of loopt hij overdag ook een aantal uur buiten?