Dribbelen in stap (op wedstrijd) ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Dribbelen in stap (op wedstrijd) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:02

Ik zit met een probleempje, namelijk..

Vroeger kon mijn pony niet echt normaal stappen en goed zijn passen afmaken. Hij dribbelde alleen maar in stap. De laatste tijd gaat het erg goed, als we thuis rijden dribbelt hij niet meer en hij maakt zijn passen eindelijk goed af.
Nu zou je denken, ja.. En wat dan nog?

Nou is het zo dat als ik op wedstrijd rijd, mijn paard de hele tijd zit te dribbelen in stap en hij niet meer goed terug komt als ik dat vraag. Ik krijg vaak op mijn coupon als commentaar: Veels te gehaast, dribbel enz.

Ik vind dit hartstikke zonde en daarom vraag ik me af wat ik in zo'n situatie het best kan doen, en hoe ik er het best op kan oefenen.

Ik heb les, alleen in mijn lesgever nu voor 3 weken op vakantie dus daar schiet ik op dit moment niet zo veel mee op.

Alvast heel erg bedankt!

Suprice

Re: Dribbelen in stap (op wedstrijd) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:04

Ik heb dit ook een lange tijd gehad, mijn pony had gewoon geen goede stap en op wedstrijd was dit nog erger. Ik heb dit toen opgelost om haar proberen thuis wat ruimer te laten stappen, en wat lager ingesteld. Hierdoor kon ik haar op wedstrijd wat makkelijker lager instellen en dus ook beter laten stappen. Dit heeft mij toen erg geholpen.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:05

Ik laat inderdaad vaak mijn teugels losser zodat hij zijn stappen ruimer kan maken, maar tijdens de proef ziet je jury dit als middenstap bij mij..

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:52

Ik bedoel niet meteen losser, maar gewoon wat lager ingesteld. In stap kon die van mij namelijk beter dribbelen als ze wat hoger ingesteld was, dus als ik haar wat lager instelde deed ze het minder. Ik weet niet welk niveau je rijdt dus hoe je proeven eruit zien, maar een duidelijk verschil met je me middenstap zou je dan alsnog kunnen maken.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 20:25

Ik rijd nu B, ik kan inderdaad proberen om hem wat lager in te stellen. Alleen valt hij wel erg snel in draf dan (thuis niet maar wel als ik op wedstrijd ben)

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:01

Misschien ligt het probleem wel bij jou?? Het zou kunnen zijn dan je op concours teveel "werkt" en dat je doordat je je been er (redelijk) veel aan hebt dat je pony daardoor wat gaat drippelen. Probeer eens om je been lichtjes af te steken (niet al te opvallend natuurlijk!) en af en toe hele lichte kneepjes met je handen in de teugels te geven.

Succes! :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:59

Is spanning (van jezelf en/of je paard); het beste kun je de teugels nèt een klein beetje laten vieren, zelf ontspannen (goed doorademen!) en zwaar gaan zitten. Succes!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:30

Bedankt allemaal! Ik denk inderdaad ook dat het deels spanning is, al ben ik nooit echt zenuwachtig als ik aan het inrijden ben of de proef zelf aan het rijden ben (naar mijn idee dan).

Morgen ga ik op ander terrein oefenen, ik probeer jullie tips wel uit en dan horen jullie het resultaat! :D

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:42

Misschien komt het door je handen. Als je meebeweegt met je handen, in de stap, dat je teveel van voor naar achter terugwerkt, inplaats van vanuit jou mee naar voren te bewegen. Dit lijkt wel hetzelfde, omdat je dezelfde "route" aflegt met je handen, maar door van achteren naar voren te bewegen, ga je méé met het paard en van voren naar achteren werk je het paard tegen, dus ook in zijn gangen. Hierdoor kan de stap heel krabbelig worden. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Het kan ook gewoon spanning of zenuwen zijn, misschien dat jij toch wat gespannen bent, omdat je overal op wilt letten en zo goed mogelijk wilt rijden. Of je pony vind het zelf toch spannend op ander terrein enzo.

Als ik jou was zou ik veel schakelingen rijden in de stap, als je aan het inrijden bent. Het tempo opvangen (met je zit), wat vooruitrijden, weer opvangen, soms een overgang naar halt of draf. Zodat hij alert blijft op jouw hulpen. Of soms bij het vooruitrijden even wat langer maken in de hals.
Dit zijn gewoon tips. :) Veel succes ermee!