niet meer kunnen stappen na galop buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apacheshadow

niet meer kunnen stappen na galop buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:58

Ik rijd sinds kort een vormalig dressuurpaard bij mij op stal

Het is een grote witte merrie die ZZ-licht de lichte tour heeft gelopen
en dus niet veel buiten heeft gezien kwa buitenritten

De eerste keer buiten ging het nog wel
Daarna ging ze protesteren als ze vond dat ze ver genoeg gewandeld
had en naar huis wilde. Dit ging gepaard met steigeractie en acheruit lopen
Dit gaat weer wat beter

Maar nu is het volgende probleem
Als we gegallopeerd hebben en dit is vooral als we wat sneller
zijn gegaan kan madam niet meer stappen. Ze blijft constant dribbelen
en gaat zijwaarts en gallopeerd zelfs op de plaats.
Als ik de teugels dan los laat gaat ze heel hard draven.

Wat kan ik hier aan doen?

it_is_me

Re: niet meer kunnen stappen na galop buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:03

Ik zou dan eerst in de bak aan het werk gaan, aangezien je er nog niet zo lang op rijdt. En als je goed de controle over het paard hebt, dan nog eens proberen naar buiten te gaan.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:06

it_is_me schreef:
Ik zou dan eerst in de bak aan het werk gaan, aangezien je er nog niet zo lang op rijdt. En als je goed de controle over het paard hebt, dan nog eens proberen naar buiten te gaan.

Ik zou nu niet in de bak blijven, buitenrijden is fijn voor het paard en geeft afwisseling. Ik zou die oefeningen buiten doen, gewoon buiten lekker wijken, voltes maken etc etc. Ook als ze niet meer wil stappen ging ik die oefeningen doen , desnoods in draf etc.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:08

ga je alleen naar buiten of met een mede ruiter?
evt kun je onder het galloperen een keer terugschakelen naar draf of stap zo laten merken dat jij bepaald hoe hard ze mag.

in de bak moet je veel overgangen gaan rijden en haar op jou laten wachten dus loslaten maar niet versnellen.
terug pakken en pas vooruit als jij het zegt.

het harder galloperen altijd onder controle laten gebeuren dus niet met een los teugeltje. je moet haar ten alle tijden kunnen remmen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:11

mischien een ander (rustig) paard menemen zodat ze kan zien dat ze zich aanstelt?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:25

it_is_me schreef:

Dat is ook het probleem in de bak heb ik haar super onder controle en is ze af en toe niet vooruit te branden

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:29

prints schreef:
ga je alleen naar buiten of met een mede ruiter?
evt kun je onder het galloperen een keer terugschakelen naar draf of stap zo laten merken dat jij bepaald hoe hard ze mag.

in de bak moet je veel overgangen gaan rijden en haar op jou laten wachten dus loslaten maar niet versnellen.
terug pakken en pas vooruit als jij het zegt.

het harder galloperen altijd onder controle laten gebeuren dus niet met een los teugeltje. je moet haar ten alle tijden kunnen remmen.

Ik ga met haar altijd met een mede ruiter of met meerdere naar buiten. Dat terugschakelen gaat ook goed en
de controle onder het wat harder galloperen is er ook. Ze blijft altijd netjes bij me maar zodra er is gegallopeerd en
ze als het ware eigenlijk warm is gelopen lukt het stappen niet meer. Terwijl de rest die bij haar stapt gewoon relaxt zijn.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:38

lissisanne schreef:
mischien een ander (rustig) paard menemen zodat ze kan zien dat ze zich aanstelt?

Van wat andere paarden doen trekt ze zich niets van aan jammer genoeg anders zou dat zeker een goed idee zijn

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:39

Kennelijk vindt ze 't erg spannend, ze is niet zoveel gewend en dan kan de grote wijde wereld erg indrukwekkend zijn en bouwt ze daardoor teveel spanning op.
Schakelen gaat dus goed. Hou het overzichtelijk, draaf en galoppeer niet te lang achter elkaar zodat ze niet te 'heet' wordt, dan leer je haar dat ook buiten jíj de controle hebt.
Toch ook wel braaf van haar dat tenminste niet onder je vandaan hard naar huis toe rent....

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:14

wat doet ze als zij voorop loopt?

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:27

prints schreef:
wat doet ze als zij voorop loopt?

Dan wordt ze niet rustiger ze blijft dan dribbelen en op een gegeven moment gaat de rest voorbij omdat zij sneller stappen dan dat zij dribbelt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:18

Het is nog vrij nieuw voor haar, zie haar als een jong paard die ook nog van alles moet leren, die zijn vaak ook buiten nogal onbesuisd. Heb je wel eens geprobeerd om tijdens de buitenrit dressuur oefeningen te doen? Houdt je haar koppie lekker bezig maar kan ze toch wennen. Heb je misschien ook wat meer controle.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:22

ik heb precies hetzelfde met een merrietje... tis een engel tot het eerste galopje dan is ze wakker. Mag ik vragen watvoor bit je erin hebt hangen? Ik rijd nou met een ongebroken trens en ze krijgt een ruk in dr mond als ze loopt te klieren en houd dan op ( maar ze heeft dan ook een mond van beton, ze heeft me handen al eens opengetrokken ;) )

Toch zou i kstreng zijn als ik jou was stappen is stappen al moet je stil gaan staan ;) uit eigen ervaring maakt een rustig paard weinig uit als ze eenmaal de route kennen.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:45

Pelryo schreef:
ik heb precies hetzelfde met een merrietje... tis een engel tot het eerste galopje dan is ze wakker. Mag ik vragen watvoor bit je erin hebt hangen? Ik rijd nou met een ongebroken trens en ze krijgt een ruk in dr mond als ze loopt te klieren en houd dan op ( maar ze heeft dan ook een mond van beton, ze heeft me handen al eens opengetrokken ;) )

Toch zou i kstreng zijn als ik jou was stappen is stappen al moet je stil gaan staan ;) uit eigen ervaring maakt een rustig paard weinig uit als ze eenmaal de route kennen.

er zit gewoon een enkel gebroken trens in. Maar ze heeft vroeger als het goed is met stang en trens gelopen. Ik ben vind ik zelf wel streng maar ze is er totaal niet van onder de indruk. Als mevrouw niet mag doordribbelen gaat ze zijwaarts. Hoe dan ook zal ze doorgaan

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:42

En wat doe jij dan, als je vind dat ze doorgaat ?????
Als ze dan begint met zijgangen te doen al dribbelend, zeg dan gewoon ok ga je gang maar; zet je been er een beetje meer aan en jaag haar gewoon rond je been, ( wending om de voorhand, achterhand, of gewoon een beetje wijken voor het been ,....) maar maak van haar idéé het jouwe, dus jij zet haar aan het werk, wanneer je paardje jou aangeeft te willen ontspannen en rustig te zijn geef jij dadelijk toe, losse teugel en ontspannen zitten.
Na zo enkele keertjes te hebben moeten rondjes draaien, zal je paard zelf kiezen voor ontspanning, en de rust die ze krijgt, als ze braaf en gewoon stapt.

Apacheshadow schreef:
Pelryo schreef:

er zit gewoon een enkel gebroken trens in. Maar ze heeft vroeger als het goed is met stang en trens gelopen. Ik ben vind ik zelf wel streng maar ze is er totaal niet van onder de indruk. Als mevrouw niet mag doordribbelen gaat ze zijwaarts. Hoe dan ook zal ze doorgaan

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:24

[quote="aeolusnr1"]
En wat doe jij dan, als je vind dat ze doorgaat ?????
Als ze dan begint met zijgangen te doen al dribbelend, zeg dan gewoon ok ga je gang maar; zet je been er een beetje meer aan en jaag haar gewoon rond je been, ( wending om de voorhand, achterhand, of gewoon een beetje wijken voor het been ,....) maar maak van haar idéé het jouwe, dus jij zet haar aan het werk, wanneer je paardje jou aangeeft te willen ontspannen en rustig te zijn geef jij dadelijk toe, losse teugel en ontspannen zitten.
Na zo enkele keertjes te hebben moeten rondjes draaien, zal je paard zelf kiezen voor ontspanning, en de rust die ze krijgt, als ze braaf en gewoon stapt.

[quote="Apacheshadow"]
[quote="Pelryo"]

Dat is ook een idee maar als ik het doe lijkt ze het leuk te vinden en doet gewoon gezellig mee of ze gaat zich nog meer opfokken.
In bak kan ze ook druk en heet worden als ik wat moeilijker oefeningen doe vooral bij vliegende galopwissels enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:32

Misschien heeft het paard wel veel energie? Vind ze het super leuk en hou je de bosritten te tam voor haar? Krijgt ze niet te veel krachtvoer? Misschien rij je niet elke dag en is ze gewend wel elke dag aan de bak te gaan.

Ik denk dat je paard het gewoon reuze naar haar zin heeft en dat je te veel en te lang stapt. Na een paar maanden zal ze wel wennen aan haar nieuwe levensritme, maar vergeet niet dat dit paard een hele gedegen training van jaren achter de rug heeft en dus gewend is veel en regelmatig veel energie tot uiting te laten komen en zich daar ook goed bij voelt, immers ze was getraind voor zwaar werk.

Ga gewoon lekker veel ritten met haar maken, laat haar haar energie los laten, wellicht moet je gewoon ook eens wat vaker alleen gaan zodat ze in haar eigen tempo kan gaan lopen.

Ik heb een paard dat niet in een normaal tempo kan draven en galopperen, om altijd met anderen te gaan is voor mij zwaar vermoeiend, heb heel wat te houden en voor het paard ook niet ontspannen. Dat was dus voor mij toen ik nog naar de bossen kon, een paar keer per week alleen en af en toe met anderen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:39

Ken het probleem...of beter gezegd...kende het probleem. Mijn merrie kon na een flinke draf of galop ook alleen maar dribbelen en half piafferen ;-) (wel knap)

Met haar was buitenrijden in een groep geen optie, dan raakte ze volkomen gestresst, want als ik haar inhield dacht ze dat ze niet mee mocht met de rest...dus paniek.

Ik heb het haar uiteindelijk wel afgeleerd...door heel consequent te zijn. Stappen is stappen, heel simpel. Was wel moeilijk en heb haar in het begin vaak terug moeten fluiten, maar het heeft zijn vruchten wel afgeworpen...

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:35

Hoe vaker je naar buiten gaat dan wordt het meer gewoonte voor haar. Als je in stap gaat laat haar dan flink door stappen. Dus niet inhouden maar haar flink door laten stappen. Hoe harder jij aan de teugels trekt hoe meer verzet je krijgt. (druk is spanning) Geef haar dus de ruimte met je hand en bepaal het tempo met je zit.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:14

Stanzie schreef:
Hoe vaker je naar buiten gaat dan wordt het meer gewoonte voor haar. Als je in stap gaat laat haar dan flink door stappen. Dus niet inhouden maar haar flink door laten stappen. Hoe harder jij aan de teugels trekt hoe meer verzet je krijgt. (druk is spanning) Geef haar dus de ruimte met je hand en bepaal het tempo met je zit.

Dat is ook een tip maar het probleem is juist. zodra ik minder druk ga uitoefenen en zwaarder ga zitten
gaat ze gewoon van de dribbel in de draf

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:13

misschien met iemand anders erbij naar buiten? (een ervaren buitenrij paard) dit wil nog wel eens helpen

Rockferry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:18

ik heb precies hetzelfde probleem gehad
in de bak oefenen was geen optie,want daar kreeg ik dr na het galoperen wél rustig aan het stappen
Moest het dus echt buiten oplossen
ben het bos in gegaan,hebben we een mooi lang stuk gras waar ze ff op volle toeren kan rennen,continue aan het einde omgedraaid en terug willen gaan stappen,elke draf pas die ze maakte om weer te gaan versnellen reed ik een volte...dit wil je echt heel snel opgeven...maar doe dat niet !! zet dit door,hoe vervelend het ook is,maar ik kan de mijne nu na een rengalop zo terug laten stappen met lange teugel,is een lang gevecht geweest,maar het is het ook waard geweest!!

pb me maar als je nog vragen hebt!

groetjes!

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:19

wollewaps schreef:
misschien met iemand anders erbij naar buiten? (een ervaren buitenrij paard) dit wil nog wel eens helpen

Ik ben tot nu toe met haar alleen in een groep of met z´n tweeen naar buiten geweest. Ze bleeft druk doen ook terwijl de rest zo relaxt stapte als het maar kon. Ze trokken zich gelukkig niets van haar aan.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:53

je paard is gewoon heet geworden van de galop,niks om een drama van te maken lijkt me hoor..

je kan proberen wat voltetjes te draaien of een braaf paard in dfe buurt te laten lopen.

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:10

Ik zal eerst aan het werk gaan in de bak. En als je daar goed met haar overweg kan, moet je gewoon dezelfde hulpen geven.

Succes.

:wave: