moet ik schrik krijgen van dit paard of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

moet ik schrik krijgen van dit paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:06

Ja ik wou het gewoon even neerzetten zodat ik mijn zenuwen beetje kwijt kan, want qua paarden en vooral wedstrijden ben ik een grote stresskip! Ik moet gewoon dagelijks 2x na de wc lopen nu al en ga pas zondag op wedstrijd!
rij sinds mijn 11 jaar, nu 25 en ga al sinds mijn 14 jaar op wedstrijd (wel ook een paar jaar weer niet) omdat ik voor mensen rij en soms geen paard had ofdergelijke.

Einde 2006 mijn enkel zwaar gebroken (3 plaatsen operatie, kini) toen ik voor iemand paard reed 6 maanden revalidatie 3 maand niet kunnen lopen. Daarna was paardrijden voor mij over maar goed toen de zon weer scheen kon ik het toch niet laten met knikkende knieen weer een ander paard gereden en nu ben ik weer helemaal in actie.

Ik rij nu 1,5 maand mijn vriendin haar paardje van 4 jaar 1.75 Rolex x Jazz (ikke 1.60) Hij is wel jaar zadelmak maar deed bij zadelmak maken (toen wel nog hengst) echt getikt, die man had zo ene nog nooit gezien die zou hem altijd bij blijven. Bokken steigeren gewoon op de grond gaan liggen 2x en steigeren met achteruit laten vallen en dit 3 weken lang, maar de man bleef zitten en terug erop.
qua omgang bijten, steigeren en blijven koppen. hij blijft doorgaan als hij iets niet leuk vind (we hadden paardje omgezet van zijn wei en hij heeft 1 dag en 1 nacht langs de draad opgelopen in alle gangen tot hij drijfnat stond gaan slapen en smorgens was hij nog bezig door en door nat en blijven lopen langs de draad) wij hebben opgegeven en alles terug gemaakt zoals ervoor. Doe je iets anders qua paard binnen halen gaat hij recht staan op zijn achterbenen en kapt zoals een zot.
qua rijden is hij heel traag en van niks onder de indruk, sporen en zweep zegt hem niks. behalve in de bos is hij heel leuk te rijden.

Nu waar het op neer komt, mijn vriedin heeft zoveel gezien van hem en heeft er een bepaalde schrik voor qua rijden en omgang. een waarzegster heeft ook ooit gezegd dat je op dat paard NOOIT zonder cap mag zitten.
Paard uit profiel (hij denkt wel nog dat hem hengst is).
Nu heb ik dit nog niet gezien en heeft hij nog niets verkeerd gedaan bij mij dus maakt zij mij meer bang... (want na mijn enkelbreuk heb ik wel sneller schrik gekregen)
Moet ik nu ook bang worden of gewoon doordoen?

want nu gaat ze zondag op wedstrijd en vroeg als ik ook wou meedoen voor de lol, nu is hij er niet klaar voor (qua overgangen enzo hij loopt uit nature vrij aan de teugel dus daar maak ik mij geen zorgen over, maar galopaanspringen doet hij wel maar voorruit en terugkomen kent hij niet en stilstaan enzo ook niet) maarja tis wel weer een goeie ervaring denk ik dan weer, lekker poetsen en invlechten kent hij allemaal nog niet. de trailer vind hij niks dus gaat hij al moe zijn eerdat we daar zijn want vorige keer was hij drijfnat toen we ergens naartoe gingen. (toen ook al met 2 paarden)

Maar maakt ze me soms bang waardoor ik nog meer zenuwen en stress krijg zelfs nu met typen al 2x wc gegaan.
Van ja pas op met inrijden want hij denkt dat hem nog hengst is en zou niet willen dat hij iemand springt hij heeft nog nooit met meer dan 2 paarden in een bak gereden en kent niet het alleen zijn in een bak, of jurytafel. onze bak is met hout en wedstrijd zijn maar alleen plaatjes op grond.
Nu is het paard echt lief tegen mij zeker als die vriendin met haar ander paard erbij is.
Zou ik toch maar niet meegaan of wel meegaan? zit er beetje mee omdat zei denkt dat hij erg gaat doen....

paard is bij mij totaal de rust zelf (zie foto in profiel hoe hij bij mij staat), hij vangt mijn stress echt op zo lijkt het, het paard kent het niveau niet genoeg voor de wedstrijd maar doet alles wat ik vraag dus zou het wel lukken maar ik twijfel gewoon omdat zij hem zo erg en eng vind en hij zo geweest is.
MAAR, Ik kan geen 1 ding opnoemen dat hij mij verkeerd doet, niet qua rijden (eerder traag) niet qua omgang. Het is voor mij een bomproof doetje!
Alleen opstappen omdat ik klein ben en hij neit stil staat is moeilijker.
Maar zij staat er versteld van want in de les heb ik hem eens moeten doortikken en zelf nog laat hij alles toe en hij blijft mij knuffelen.
En ze zegt gisteren nog dat is zijn karakter niet hoe hij tegen u doet, hij is zo helemaal neit. Wacht maar...

maar ik wacht al 1,5 maand en ik ben helemaal gek van hem en krijg overal commentaar dat ik een heel mooi paard heb en super met hem rij. (zijn een heidetocht van 2u gaan doen met 50 paarden en koetsen die we tegen kwamen en hij deed in begin ff iets heviger maar super braaf terwijl ik ene stressbol was)

tylando

Re: moet ik schrik krijgen van dit paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:10

als jij voelt dat je er nog niet aan toe bent , dan gewoon niet doen.......je zou eens een keer gewoon zomaar op onbekend terrein met hem moeten gaan rijden, kijken wat ie ervan vind.
en een cap heb je altijd op vind ik dan....

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:42

tylando schreef:
als jij voelt dat je er nog niet aan toe bent , dan gewoon niet doen.......je zou eens een keer gewoon zomaar op onbekend terrein met hem moeten gaan rijden, kijken wat ie ervan vind.
en een cap heb je altijd op vind ik dan....

ja op onbekend terrein zoals wandelen en in manege gaan rijden vind hij niet echt erg, strak hebben we les bij iemand en hij kijkt en als hij een spiegel ziet stopt hij en hinikt op zichzelf maar voor de rest is hij braaf en ja beetje kijken en soms wat tegenstribbelen.
hij maakt zich wel moe in de trailer maar sinds ze met 2 staan is dit al iets beter geworden.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:44

Niet doen, eerst je paard thuis 150 % voor elkaar hebben en dan pas op wedstrijd gaan.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:49

ok dus gewoon lekker wachten tot jij er aan toe bent.....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:02

Slotje wegens dubbelpost.