wil maar niet loslaten .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

wil maar niet loslaten .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:35

Hoi Bokkers,
Ik heb een probleem want mijn pony wil als ze op de linker hand loop wel stelling en buiging maar op de linkerhand loopt ze wel laag maar loopt als een plank door de bochten.
Over een tijdje hebben ze ook wedstrijd bij de ponyclub waar ik rijd (kennemerruiters) dat word dan me eerste wedstrijd op haar (op de manege rij ik nu F13) en ik wil natuurlijk niet dat ze dan als een plank de bochten doorgaat.
Weet iemand misschien waardoor dat kan komen, wat ik eraan kan doen of heeft iemand misschien hetzelfde probleem.
XX Ivanka
P.s. Ze is een paar maanden geleden nog naar de ostiopaat geweest.

Daantje1981

Re: wil maar niet loslaten .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:38

Het enige wat werkt is oefenen, oefenen en oefenen.

Waarschijnlijk is ze in haar spieren nog niet super sterk en kost het haar kracht om in de bocht haar evenwicht te houden. Probeer veel voltes te rijden, grote en kleine. Probeer ook slangevoltes te rijden.

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:41

Daantje1981 schreef:

Waarschijnlijk is ze in haar spieren nog niet super sterk en kost het haar kracht om in de bocht haar evenwicht te houden. Probeer veel voltes te rijden, grote en kleine. Probeer ook slangevoltes te rijden.

Idem

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 18:42

Daantje1981 schreef:

waarom doet ze het op de andere hand dan niet ??

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:43

Veel volte's, stelling, contrastelling, allemaal van dat soort oefeningetjes, niet teveel dan kun je je pony overvragen.
Je pony is zo te lezen niet helemaal rechtgericht, met wat trainingswerk krijg je dat er vaak wel uit.

Edit:
[RT-P] Rechtrichten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:46

Mijn merrie heeft ook een moeilijke kant..goed je binnenhand tillen en buitenhand ophoudinkje, hierna je hand weer duidelijk toegeven. Verder veel slangevoltes en een keer doorvragen, goed binnenbeen erbij.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:43

Xfeno01X schreef:
Daantje1981 schreef:

waarom doet ze het op de andere hand dan niet ??

Elk paard heeft een moeilijk kant en een makkelijke kant. Kun je vergelijken met mensen, de een is rechtshandig en de ander linkshandig.
Je paard is dus aan de ene kant beter ontwikkeld dan aan de andere kant. Door veel figuren te rijden stimuleer je de zwakke kant meer.

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:08

mischien een goede tip is.. koop de paard rijden met gevoel boeken van het bit... zijn echt leuke boeken en met goede tips er in. maar zonder instructeur ga je het niet redden. voor derest ben ik het eens met de daantje hier boven!!
succes

Agnieszka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:15

Hoi

Jha tip van het boek Paardrijden met gevoel is zeker een goede !!

Ik wou je nog iets vertellen mischien dat je er wat aan hebt ik heb zelf en 5,5 jaar oude dressuur ruin die thuis L2 getraind is en dus al best een beetje ontwikkeld , als ik aan het rijden ben tijdens een wendig gaat hij ook soms beetje plat door de boch rede hiervan is dat iki niet in de juiste houding blijf zitten waardoor het logisch is dat hij naar binnen valt dus controleer je eigen houding hak,heup ,schouderlijn of je recht zit etc. als je door de wending gaat draai je je binnen hak iet van je af en je buiten teen naar het paard toe ,je binnenschouder en arm iets naar de grond toe drukken etc. dit staat ook wel in het boek uitgelegd . Daarnaast is het zo dat de meeste paarden wat vast zitten aan een kant dat kun je oplossen door met je binnen been naar je buitenteugel te rijden en dat dus op de moeilijke je binnen hand de harde teugel zo los mogelijk laten allen zorgen dat het paard zijn hoofd beetje voor het lichaam houd en dan weer los en je buitenteugen losse teugel wat strakker houden begrenzen omdat je met je binnen been naar buiten toe drukt kun je wat druk op je buiten teugel opbouwen .

Ik zou je wel aanraden hulp te zoeken van een instructeur.

Succes en als je vragen hebt kun je altijd mailen
Groetjes Agnieszka

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:55

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:53

misschien kan je de osteopaat nog eens bellen en vragen of zij oefneingen voor je heeft.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:16

vraag je instructeur/instructrice om mee te kijken, misschien is je pony ook niet genoeg voor het been, waardoor die ook niet om je been wil buigen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:18

heel veel voltes rijden en heel erg veel overgangen rijden,en zelf niet trekken.en heel veel geduld. ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:36

paardfysio schreef:
misschien kan je de osteopaat nog eens bellen en vragen of zij oefneingen voor je heeft.

mijn vader heeft echt geen zin op nog een X een paar 100 euro te betalen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:43

Een goed instructeur onder de arm nemen, want op je houding en zit heb je zelf weinig zicht als je aan het rijden bent.
Verder je pony alert maken op je beenhulpen, veel voltes en slangenvoltes rijden, voltes verkleinen en vergroten, afwenden, gebroken lijnen, middelijn, 2de hoefslag. Telkens je buiging wil goed binnenbeen eraan en opvangen met je buitenteugel. Je pony moet buigen rond je binnenbeen (en in zeker zin ook een beetje wijken) en als je een goede aanleuning kan houden komt stelling vanzelf in de bochten, want je duwt hem met je binnenbeen door de bocht.

Lovess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:03

eldie schreef:
vraag je instructeur/instructrice om mee te kijken, misschien is je pony ook niet genoeg voor het been, waardoor die ook niet om je been wil buigen

Mee eens, als mijn paardje niet wil loslaten, loopt ze tegen mijn been aan.
Lekker op eigen beentjes laten lopen werkt voor ons super..
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-03-09 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuine code verwijderd. Deze graag alleen gebruiken om zinnen/zinsdelen te acctentueren.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:52

Advies vragen aan een ostheopaat kost niets..misschien is het toch weer mis en ja dat zul je wel je paardje los moet laten maken door diegene maar dat moet je dan voor je paard overhebben, vele rugproblemen bij paarden worden veroorzaakt door de ruiter zelf. Verder snel een instructrice erbij!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:05

lekker voorwaarts/neerwaarts rijden en veel figuren rijden......

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:20

Geen gelegenheid geven om op te hangen; zoals gezegd is, dan maar even geen contact en op eigen benen lopen.
Als je eraan toe bent om de teugels weer op te nemen; zorg ervoor dat het dier nog steeds geen gelegenheid heeft om te kunnen hangen; korte, vliegensvlugge hulpen geven om daarna direct weer je hand te openen. Echt hangen; beiden benen eraan en voorwaarts rijden.
Ook in de bochten / voltes gaat dit op; sterk maken? Vraag met korte hulpen om stelling (sluit binnenhand, los, sluit b-hand, los, sluit b-hand los..... en deze herhaalde hulpen kunnen alle 3 in 2 seconden gegeven worden). Houdt je buitenhand goed laag naast de schoft, zodat deze goed blijft begrenzen, evenals je buitenbeen.

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:39

Ik volg dit even omdat ik het zelfde probleem heb.

TS: heb jij ook dat ze ook steeds fout aanspringt in galop op die moeilijke kant?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:49

Rij veel overgangen, volte's etc.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:18

annetm schreef:
Ik volg dit even omdat ik het zelfde probleem heb.

TS: heb jij ook dat ze ook steeds fout aanspringt in galop op die moeilijke kant?

nee dat heb ik niet want mijn paardje springt over maar op de manege hebben we ook een paard met dat probleem (geen stelling en steeds verkeert aanspringen dus waarschijnlijk als ze niet had kunnen overspringen had ze dat ook gehad;))

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:20

Irma_Maandag schreef:
Geen gelegenheid geven om op te hangen; zoals gezegd is, dan maar even geen contact en op eigen benen lopen.
Als je eraan toe bent om de teugels weer op te nemen; zorg ervoor dat het dier nog steeds geen gelegenheid heeft om te kunnen hangen; korte, vliegensvlugge hulpen geven om daarna direct weer je hand te openen. Echt hangen; beiden benen eraan en voorwaarts rijden.
Ook in de bochten / voltes gaat dit op; sterk maken? Vraag met korte hulpen om stelling (sluit binnenhand, los, sluit b-hand, los, sluit b-hand los..... en deze herhaalde hulpen kunnen alle 3 in 2 seconden gegeven worden). Houdt je buitenhand goed laag naast de schoft, zodat deze goed blijft begrenzen, evenals je buitenbeen.

badankt ik hoop dat het werkt :):)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:29

Joceline schreef:
Mijn merrie heeft ook een moeilijke kant..goed je binnenhand tillen en buitenhand ophoudinkje, hierna je hand weer duidelijk toegeven. Verder veel slangevoltes en een keer doorvragen, goed binnenbeen erbij.

ik rust mijn hand idd vaak op hat zadel op op haar schouder ik zal er aan denken !!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:28

thxx allemaal :):)