Ineens alles eng vinden en heel gespannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ansje1985

Ineens alles eng vinden en heel gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:15

Hallo allemaal,

Mijn verzorg paard die ik nu +- 3 maandjes heb is in eens heel erg gespannen tijdens het rijden.
In het begin nooit gehad.
Lijkt elke hoek in de bak eng te vinden (laat ie zien door heel erg te kijken en zich helemaal vast te zetten)
Nou had ik hier laatst een topic geopend op vp dat er nog een bijrijdster is die heel erg angstig is ik dat merk aan het paard als ik er de volgende dag op ga rijden als die vrouw gereden heeft.
Nou is het zo erg dat ie de hele tijd met zijn hoofd in de lucht loopt en heel erg kijkerig is.
Op alles wat er gebeurd reageerd hij.
Ik probeer hem zoveel mogelijk af te leiden door hem aan het werk te zetten.
Maar hij loopt helemaal niet fijn hierdoor (daarvoor liep hij super)
Welke tips kunnen jullie mij geven waardoor mijn paard weer lekker ontspannen gaat lopen en weer geconsentreerd is op mij inplaats van op de omgeving?

Groetjes

BarendregtF

Re: Ineens alles eng vinden en heel gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:19

Als het zo is wat jij zegt over de bijrijdster, en het klopt dat zij zo angstig is zou ik draar beginnen met het probleem op te lossen! zij moet dan opnieuw beginnen! rustig gingen oppakken en zij moeten dan vertrouwen met elkaar krijgen!

jij zou gewoon moeten doorgaan en voldoende grondwerk met hem doen zodat hij jou ook volledig vertrouwd, dat doet hij volgens mij niet anders was hij niet zo gespannen!

succes

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:23

is dit paard al van te voren aan het kijken naar een voorwerp en zich er op aan het focussen om vervolgens zich aan te spannen en opzij te duiekn met het koppie er op?
Zo ja, dan denk ik dat dit dier een loopje met je nemt.
Benen er aan, gewoon doorrijden, merk je dat het dier remt, meer aan het been rijden, ophoudingen maken emt de binnenteugel, het dier vóór zijn en afleiden. Misschien heeft ie geen zin in het werk.
Geen sjoegge gegevn, gewoon volhouden, laat je niet gek maken. ik denk dat je het dier geen leiding genoeg geeft. Mocht je te weinig afwisselen qua werk, dan kan het zijn dat dier dier om die reden spanning zoekt. ga lekker naar buiten, maak eens een stevige galop, ga eens boomstammetje springen, of gewoon pinnen in het dorp; lekker bezig houden en leiding geven, suc6!

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:33

detour schreef:
is dit paard al van te voren aan het kijken naar een voorwerp en zich er op aan het focussen om vervolgens zich aan te spannen en opzij te duiekn met het koppie er op?
Zo ja, dan denk ik dat dit dier een loopje met je nemt.
Benen er aan, gewoon doorrijden, merk je dat het dier remt, meer aan het been rijden, ophoudingen maken emt de binnenteugel, het dier vóór zijn en afleiden. Misschien heeft ie geen zin in het werk.
Geen sjoegge gegevn, gewoon volhouden, laat je niet gek maken. ik denk dat je het dier geen leiding genoeg geeft. Mocht je te weinig afwisselen qua werk, dan kan het zijn dat dier dier om die reden spanning zoekt. ga lekker naar buiten, maak eens een stevige galop, ga eens boomstammetje springen, of gewoon pinnen in het dorp; lekker bezig houden en leiding geven, suc6!

Ja het paard begint gewoon zo dra ik de bak in ga.
Elke hoek (Vooral twee bepaalde hoeken ) zijn vreselijk eng en begint al te kijken al ben ik er nog een paar meter vanaf.
Eerst had ik ook zo iets van je neemt me in de zeik ;)
Maar aan gezien de andere bijrijdster ontzettend angstig is had ik het idee dat hij die angst voelt van haar en alles dus ook gaat zien als eng.
Maar idd wat je zxegt hij kan ook makkelijk een loopje met me nemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:36

Misschien een idee om iemand te zoeken die wat dominanter is en meer zelfvertrouwen heeft met rijden? Want zo wordt het negatieve gedrag in stand gehouden, een paard kan enorm spiegelen. Snappie?

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:47

Ja is absoluut waar.
Ik kan er natuurlijk niks aan doen dat de bijrijdster er op blijft rijden daar heb ik niks over te zeggen.
En ik denk dat ik wel genoeg zelfvertrouwen heb in het rijden om hem er doorheen te rijden.
Maar aan gezien het gedrag waarschijnlijk (wat je al zegt) elke keer weer terug komt als de bijrijdster er op heeft gezeten maakt het lastig.
Maar nogmaals ik kan daar niet over beslissen.
Zal is overleggen met de eigenaar

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:03

zodra je merkt dat hij/zij iets engs ziet, meteen een kleine volte door draaien. op het punt dat die het eng vond, moet die er nog een keer langs. net zo lang tot hij netjes ontspant.
reageert die er weer op, dan weer een kleine volte.
heeft bij mij heel erg geholpen

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:09

hunter87 schreef:
zodra je merkt dat hij/zij iets engs ziet, meteen een kleine volte door draaien. op het punt dat die het eng vond, moet die er nog een keer langs. net zo lang tot hij netjes ontspant.
reageert die er weer op, dan weer een kleine volte.
heeft bij mij heel erg geholpen

Bedankt voor de tip!
Ik ontwijk de hoeken die eng zijn niet.
Precies wat jij zegt doe ik al elke keer weer er langs en net zolang tot ie ontspant.
Ga me ook niet alleen maar op die hoek concentreren, want dat werk ook aferechts ben ik van mening.
Maar ik laat wel duidelijk merken dat ie het niet eng hoeft te vinden (of in ieder geval laat ik ook merken (als ie me in de zeik neemt)dat ik er geen genoegen mee neem dat ie daar een loopje met me wilt nemen door er toch elke keer weer langs te rijden.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:11

en veel praten wil ook wel helpen

wij hebben al bijna een jaar hele enge stenen langs de bak staan. ook elke keer weer daar voltetjes en praten

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:57

Una heeft ook welleens momenten dat ze ineens overal van schrikt waarvan ze normaal nooit van opkijkt, maar dat doet ze alleen als ze aan het werk moet, zo probeert ze dus onder het werk uit te komen. Kan dat misschien ook een oorzaak zijn bij jouw paard ?

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 08:25

Una schreef:
Una heeft ook welleens momenten dat ze ineens overal van schrikt waarvan ze normaal nooit van opkijkt, maar dat doet ze alleen als ze aan het werk moet, zo probeert ze dus onder het werk uit te komen. Kan dat misschien ook een oorzaak zijn bij jouw paard ?

Dat zou heel goed kunnen hoor.
Wat dat betreft is ie liever lui dan moe :D
Maar zelf heb ik toch het idee dat het ergens anders aan ligt.
Alleen aan wat tja das moeilijk haha

Agnieszka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:53

Hoi

Ik ben het wel met detour eens een paard spieged heel veel en bouwd op de ruiter net als op de leider in de kudde als jij zijn leider bent gaat hij overal met je langs zonder op te kijken maar dat is wel heel moeilijk als er meerdere mensen met het paard omgaan zoals angstige bijrijdster

Wij als mens geven heel veel onbewuste signalen aan het paard
in de lichaamstaal waar het dier op reageert vervolgens wij het dier meestal straffen of corrigeren omdat het iets doet wat we niet willen heel onduidelijk voor het paard maar vaak voorkomend . Zo kun je dus met je ademhaling soms wonderen verrichten!!!! bijv. aan de longe kun je je paard dmv ademhaling alle oefeningen laten doen zonder verder te bewegen of stemhulpen te gebruiken . Dat is uiteraard heel bijzonder en niet voor iedereen zomaar weggelegd heb je wel begelijding bij nodig maar iedereen kan het leren en je paard begrijpt het al .
Nou zo kun je dus ok onder het zadel invloed hebben met je adem haling !

Even een stomme vraag wat doe jij als je schrikt ???

Naast een bepaalde reactie houd je ook je adem in ...toch...
Nou dat doet een paard ook ... dus ..... als jij op je paard ONBEWUST je adem inhoudt is dat voor een paard een teken dat er iets angstigs kan zijn want jij bent angstig even op de bijrijder terug te komen. toen jij ging rijden na een paar keer schrikken van het dier wordt jij ook voorzichtiger en dat voelt het paard ook nou zo verder de kettingreactie snap je als je nou probeert om eerst zonder paard rustig naar je buik te ademen en te ontspannen dan op je paard proberen en gelijk als je de bak in loop haal diep rustig en gelijkmatig adem dat is voor het paard al in ieder geval een steuntje in de rug ipv als jij onbewust ook je adem inhoud als zij aanspant weer een rede voor onrust
Succes en als je vragen heb kun je altijd mailen

Groetjes agnieszka

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 08:26

Agnieszka schreef:
Hoi

Ik ben het wel met detour eens een paard spieged heel veel en bouwd op de ruiter net als op de leider in de kudde als jij zijn leider bent gaat hij overal met je langs zonder op te kijken maar dat is wel heel moeilijk als er meerdere mensen met het paard omgaan zoals angstige bijrijdster

Wij als mens geven heel veel onbewuste signalen aan het paard
in de lichaamstaal waar het dier op reageert vervolgens wij het dier meestal straffen of corrigeren omdat het iets doet wat we niet willen heel onduidelijk voor het paard maar vaak voorkomend . Zo kun je dus met je ademhaling soms wonderen verrichten!!!! bijv. aan de longe kun je je paard dmv ademhaling alle oefeningen laten doen zonder verder te bewegen of stemhulpen te gebruiken . Dat is uiteraard heel bijzonder en niet voor iedereen zomaar weggelegd heb je wel begelijding bij nodig maar iedereen kan het leren en je paard begrijpt het al .
Nou zo kun je dus ok onder het zadel invloed hebben met je adem haling !

Even een stomme vraag wat doe jij als je schrikt ???

Naast een bepaalde reactie houd je ook je adem in ...toch...
Nou dat doet een paard ook ... dus ..... als jij op je paard ONBEWUST je adem inhoudt is dat voor een paard een teken dat er iets angstigs kan zijn want jij bent angstig even op de bijrijder terug te komen. toen jij ging rijden na een paar keer schrikken van het dier wordt jij ook voorzichtiger en dat voelt het paard ook nou zo verder de kettingreactie snap je als je nou probeert om eerst zonder paard rustig naar je buik te ademen en te ontspannen dan op je paard proberen en gelijk als je de bak in loop haal diep rustig en gelijkmatig adem dat is voor het paard al in ieder geval een steuntje in de rug ipv als jij onbewust ook je adem inhoud als zij aanspant weer een rede voor onrust
Succes en als je vragen heb kun je altijd mailen

Groetjes agnieszka

Bedankt voor de goede tip zeg ;) toppie
Precies wat je zegt (misschien zelfs onbewust) ga ik toch op die hoeken letten en zal mijn paard dat zeker aan me voelen.
Probeer het paard wel af te leiden door net te doen alsof hij het allemaal niet eng vind.
Dus zijn reactie te negeren. Maar idd wat je zegt als hij schrikt schrik ik ook en zal ik ongetwijfeld mijn adem inhouden (weet het wel zeker :D)
Ik ga dat zeker doen met die ademhaling.
Vanavond ga ik weer rijden en zal ik het in de praktijk proberen.
Denk wel dat het moeilijk word want ondanks dat ik weet dat ie de hoeken eng vind schrikt hij vaak toch onverwachts ;)
Zal vanavond als ik thuis kom even een up-date plaatsen.

Groetjes