Nogal malle vraag over mn houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Nogal malle vraag over mn houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:51

nou eigenlijk zit ik er al heel lang mee maar ik vindt het zelf gewoon oerstom maar loop er telkens weer tegen aan.

als ik ga rijden met mn merrie span ik dus alle spieren aan in mn kont die ik heb.
ik zit er dus vreselijk boven op.
mn rug is vreselijk KAARS recht, mn armen heb ik wel netjes onder controle 9 van de tien keer.

hoe kan ik er voor zorgen dat ik me ontspan en niet naar voren kukel ?
mn pony is nogal een loop graag dus gaat heel snel onder me weg, ik moet me dus zwaarder maken maar hoe doe ik dit met al mn kontspieren die zich aanspannen..

wie helpt mij met mn gekke vraag ? :P ik vindt het erg genant maar wil er toch graag vanaf
( zonder beugels rijden helpt niet dan ist alleen maar erger :P )

Afbeelding
even voor het idee

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:21

Je hoeft je nergens voor te schamen hoor, dat jouw rug recht is, is opzich het probleem niet.
Jouw pony is een loopgraag zeg je en loopt graag onder je uit. Doordat jij teveel spant, en ik denk dat jij wel meer spant dan alleen je bilspieren.. Maar je bent je er waarschijnlijk nog niet bewust van.
Wat je kunt doen is beginnen met echt gaan voelen. Gewoon gaan stappen en voelen. Wat voel je onder je? Dat is belangrijk. Als jij verstijft of gespannen op je paard zit, is jouw paard ook gespannen. Als je stapt, voel dan met de beweging van je paard mee. Je gaat meezitten; je houdt je bovenlichaam recht, en jouw bekken/heupen beweeg soepel mee met de bewegingen van jouw paard. Dit is een goede oefening om je bewust te worden van jouw gevoel en hoe jouw paard voelt en jouw ontspanning. Houdt je benen lang en je kuiten er altijd aan. Ga eerst dit eens oefenen. Merk je dat je goed ontspannen bent? En VOEL je je paard onder je? Dan kun je verder kijken.. Kijk naar je armen en handen, zijn ze ontspannen? Of verkramp je ze? Ook je handen moeten meeveren met de beweging van je paard. Als je ze vasthoudt, werkt dit ook tegen en krijgen jij en je paard geen ontspanning! Een foto is erg moeilijk te beoordeling, je kunt dit pas beoordelen door te kijken als je aan het rijden bent.
Is ie goed aan het been? Zo niet, dan moet hier eerst goed op geoefend worden. Wil jij draf? dan moet hij met 1 duidelijke aanspanning van jouw kuiten reageren. Reageert ie niet? Dan krachtiger herhalen. Als hij nog niet reageert dan een tik erbij met de zweep, als je dit blijft herhalen en dus niet steeds wat anders doet, dan zal dit steeds beter gaan en ben je al een heel eind opweg. Op deze manier blijf je consequent en duidelijk bezig. blijf er wel goed opletten dat je lichaam ontspannen blijft. Je benen wel eraan blijven houden en niet laten bungelen.
In de draf loopt hij onder jou uit. Zodra jij die overgang goed onder de knie krijgt zoals ik hiervoor uitlegde, kun je gaan oefenen aan het rijden van overgangen en tempowisselingen. Als hij dus na jouw duidelijke aanwijzing gaat draven, en jij gaat lichtrijden, (let op ook in draf jouw handen niet vast zetten! maar ook meeveren met de bewegingen van je paard) dan kun je gaan oefenen met het terugrijden. Je doet een stukje draf en werkt terug naar de stap of zelfs naar halt. Je maakt jezelf inderdaad iets zwaarder, maar je blijft ontspannen! Geen bilspieren aanspannen. Houd je benen eraan en houdt ze lang. ga voor je gevoel zwaarder zitten. De spanning en ontspanning in jouw handen spelen hierbij ook een belangrijke rol.
Blijf dit oefenen heel consequent deze overgangen. Ook al doe je maar hele korte stukje draf, hij moet naar jouw aanwijzingen luisteren. Hoe meer, consequent en hoe vaker jij dit oefent, hoe meer jij zult merken dat het effect heeft. Nogmaals als je steeds iets anders doet, snapt jouw paard het niet meer en zal hij het niet onder de knie krijgen. Het is moeilijk om zo uit te leggen, daarom is het ook zeer verstandig om goede instructie erbij te nemen. Ik hoop dat je hiermee in iedergeval iets mee kan.
Je mag me altijd pb-en :wave:
Laatst bijgewerkt door Solange221 op 08-03-09 22:34, in het totaal 5 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:24

Eigenlijk vind ik dat je er vrij goed op zit hoor, als je de foto zo even bekijkt, het is mssn idd wel een beetje stijfjes.
Je handen zitten goed, duimen mssn iets meer naar buiten. Ellebogen zitten goed, je zit recht, je kijkt in de goede richting, voeten zitten volgens mij iets te ver naar voren ( ik zou mijn stijgbeugels een gaatje korter zetten)
Als je opstapt, en je goed gaat zitten, er eerst proberen op te letten dat je echt probeert om op je driehoek te zitten ( schaambeen en beide zitbeenknobbels) zo een beetje over en't weer hubbelen dat je zeker bent die drie punten goed te voelen, je zet je dan goed recht, en dan denk je in jezelf, ik ben een plumpudding en zit zo ontspannen mogelijk op mijn paard, en je probeerd dan weer een beetje zo over en't weer te hubbelen maar je denkt in die richting ( ik ben een plumpudding).
Dan vertrek je in stap en je denkt steeds weer " ontspannen mee hubbelen" want ik ben gewoon passagier op mijn paard dus niet te veel zelf willen rijden, laat jezelf gewoon meegaan op de rug van je paard.

Tat_jana

Re: Nogal malle vraag over mn houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:32

bedankt voor jullie reactie, het is weer even een hand onder de riem.
goede instructrice wordt morgen even een nummer geregeld ( ben net verhuist van stal dus het is even zoeken hoe en wat )

ik zag bij de laatste reactie beugels een gaatje korter ik denk niet dat dit helpt gezien ik juist de reacties krijg meid doe je beugels wat langer.
natuurlijk ga ik het even proberen :j

verder met die overgangen ga ik zeker aan werken, goed aan het been is ze wel. maar de rem is echt ver te zoeken ik denk dat ik daarom ook verkramp.
meerdere spieren spannen zich idd maar echt VOORAL mn bilspieren dat voel ik ook echt heel erg ben er alleen niet genoeg bewust mee bezig.

bedankt voor jullie antwoord ik ga morgen meteen proberen,, en desnoods wordt het maar een vol uur gewoon alleen maar halthouden stappen halthouden stappen maar dan ontspannen :j
ik denk dat ik daar meer mee opschiet dan nu :j

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:01

Mij heeft het altijd geholpen om zonder beugels of zelfs zonder zadel te rijden, dan moet je wel goed gaan zitten, want als je teveel 'op' je paard zit, stuiter je er zo af hahaha.

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:04

Kirsy schreef:
Mij heeft het altijd geholpen om zonder beugels of zelfs zonder zadel te rijden, dan moet je wel goed gaan zitten, want als je teveel 'op' je paard zit, stuiter je er zo af hahaha.

Ze geeft aan het zelfde probleem te hebben zonder beugels. Ze moet eerst haar lichaam leren ontspannen. Haar eigen lichaam en het lichaam van het paard gaan voelen. Daar kom je echt een heel eind mee en kan een hoop problemen verhelpen.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:06

Sorry helemaal over heen gelezen :S
Dan heeft mijn opmerking weinig nut, inderdaad ontspannen ja, maar hoe kom je daar?

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:32

Kirsy schreef:
Sorry helemaal over heen gelezen :S
Dan heeft mijn opmerking weinig nut, inderdaad ontspannen ja, maar hoe kom je daar?

door te oefenen ;) zoals ik begon te vertellen een stukje verderop boven. Begin eerst met voelen. Mee gaan met de bewegingen van je paard. Dit is een stuk ontspanning. Als je je lichaam vastzet en dus spant, spant je paard ook. Dit kun je voelen, daarom is het voelen heel belangrijk. van daaruit kun je verder werken.
Lees het stuk wat ik boven verderop heb verteld, daar wordt je al een stuk wijzer van..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 23:41

zonder zadel kan ik het overgens wel heel goed,, ik doe dit vaak met mn andere pony ff lekker rondjes door de polder,, en dan is mn houden icht super netjes,, :j terweil die nog gekker doet dan kiki :j.
maar die heb ik dus ook al wel een tijdje en verrouw ik echt 1000 % ik denk dat het daar ook wel aan ligt

maar ik vertrouw kiki niet genoeg om zonder zadel te rijden :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 07:58

Heb je het ook bij andere motorische taken?? Ik zelf ben namelijk ook een 'snel aanspanner' (mijn galop was altijd hilarisch..) maar heb het bij alles en bij mij heeft een yoga cursus heel erg geholpen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:06

Ik weet nog wel een leuke zitoefening voor je.

Je begint in stap; beugels uit. Benen optrekken totdat je knie voor je zadel uitkomt. Dan benen los van je zadel. Je wordt nu gedwongen om op je zitbeenknobbels te zitten. Als dit in stap geen probleem meer is kan je het in draf en galop proberen.

Andere oefening die je op een manege veel ziet is knieën voor het zadel tegen elkaar en dan de neus naar de knieën.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 11:19

haha jaah dat zijn idd leuke oefeningen, alleen denk ik niet dat dat in draf zal gaan op mijn pony want dan lig ik er geheid af,, mits ik het aan de longe doe want aan de grond is HO ook echt HO maar als ik dr opzit heb ik toch minder te vertellen :P

ik ga vanavond wat dingetjes uit het topic proberen,, ( eigenlijk moet ik het opnemen voor de gillende brullende mede bak genoten die zullen wel vlak liggen :P
maar als het werkt,, lag ik strax het hartst..
ik ga vanavond vooral een ontspanne ritje maken dan ziet het er maar even niet uit wat ik aan het doen ben :P

bedankt tot zover :)

xx