Wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:24

Mijn paard loopt heel mooi in stap en draf, mooi voorwaard en mooi rond.

Nu gaat hij als hij in galop mag, scheurend door de bak heen, en trekt zijn hoofd/nek krom..

Dit gebeurd elke keer weer... wat doen jullie in dit geval om het hem af te leren?

Dani

Re: Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:06

Geef hem die kans niet. Ga hele korte stukjes galopperen zodat hij de kans niet krijg om te gaan scheuren. Desnoods op een kleine volte zetten.

Doet hij het aan de longe ook? In dat geval zou ik daar eerst beginnen, hem op stem terug naar draf laten komen. En als het uit puur enthousiasme is, zou je hem ook eerst aan de longe even uit kunnen laten razen, daarna onder het zadel gaan galopperen, en dan die korte stukjes doen, en uitvoerig belonen als hij rustig blijft galopperen en zich terug laat nemen.

Overigens kan het ook nog te maken hebben met zijn balans, bij mij was het eerst ook racen en duurde het een tijdje voordat ze ook in een rustiger tempo kon galopperen (maar dan kon ik haar wel altijd terugnemen op mijn commando).

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:33

PP > RT-P

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:44

Ik heb hem net een paar dagen, en vroeg me af wat jullie zouden doen, wanneer ik hem aan de longe heb, dan wil hij eigenlijk niet eens galloperen en als hij het doet, rent hij heel snel. En ik de bak als ik erop zit rent hij ook heel hard, maar zodra je een volte gaat maken, valt hij meteen alweer terug.. Misschien elke keer wanneer die rent die volte maken, totdat hij rustig rent? Misschien is t gewoon een idee omdat hij zn energie kwijt wil..?

Hij is 7 jaar, hoe kan ik hem dan een goede balans geven/maken?

xhorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:53

Leest mee, heeft zelf ook het probleem, bij mij is het nu *gelukkig* allen nog maar op de rechter hand.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:59

Hoe heb jij het eruit gekregen? of is dit vanzelf gegaan?

Heeft niemand dit probleem verder?:O

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:01

Wat is het voor een paard?
Ik begrijp dat je het paard pas sinds kort hebt, dus je moet er nog even aan wennen..
Is het paard misschien nooit getraind hierop? Wat weet je over hoe het paard voorheen is gereden?
Lukt het buigen wel goed?
Probeer veel te oefenen met overgangen en als het lukt ook tempowisselingen zodat je dit beter kunt gaan beheersen en controle kunt krijgen. Neem ook goede begeleiding.

1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:02

Hoi,

Hoe oud is je paardje? Het schuin houden van zn hoofd kan een teken zijn dat hij last heeft van zijn tanden. Eventjes tandarts erbij halen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 07:49

Ik heb hem net 6 dagen geleden laten keuren, dus de tanden kunnen het niet zijn, ook zijn zadel is aangemeten..

Het buigen gaat super goed, hij is pas 7 jaar oud en ik vind dat hij dat super kan vood zo een jong ding, er is nooit echt met hem getraind en aan de longe heeft hij heel veel moeite metgalloperen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:30

Het lijkt precies op het paard wat ik nu rijd. Aan de longe wilde ze eerst ook niet galopperen, onder het zadel ging ze scheuren, schuin de bochten door, dat werk.

Ik ben gewoon onder het zadel gaan galopperen, en goed belonen als ze aansprong. Liet haar ook steeds eventjes doorgalopperen, zonder figuren te rijden. Wel vragen of andere ruiters rekening met je willen houden, haha.

Eigenlijk ging het gewoon steeds ietsjes beter..we zijn nu een kleine 2 maanden verder en op haar goede hand galoppeert ze nu recht en kan ik het tempo controleren, de andere hand is iets lastiger maar gaat ook steeds beter.

Heb niet te veel aan de longe gedaan, wel dat ze galoppeert op stem maar niet met dubbele lijnen gewerkt enzo. En in stap/draf oefenen op recht lopen, veel overgangen rijden, figuurtjes voor de soepelheid, dat werk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:44

Je hebt 'm nog maar zo kort, ga 'm eerst eens leren kennen en het allemaal rustig opbouwen :) En neem daarbij les van iemand die jullie goed kan begeleiden :) Het zal voor je paard ook wel even wennen zijn, een nieuw baasje en dus ook weer een nieuwe manier van rijden, niet van de ene op de andere dag verwachten dat alles perfect gaat :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:29

Nee dat zal ik ook zeker niet verwachten, ik wandel nu heel veel met hem en longeer hem. Ik wil morgen weer even gaan rijden aan de longe.. even kijken hoe die dat doet.. Ik vroeg me gewoon af wat jullie in dit geval zouden doen:)