Puur rijden op ontspanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Puur rijden op ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:00

Mijn paard is tijdens het rijden altijd redelijk gespannen, na een tijdje gaat zijn hoofd wel naar beneden maar gebruikt zijn rug niet goed of gebruikt zijn achterhand niet. Hij is trouwens ook erg sloom en reageert niet altijd op het been. Een tijdje geleden is de VA geweest voor zijn rug en die heeft gezegt dat Spirit tijdens het werken gespannen is en ik moet rijden puur op ontspanning. Nu ben ik al steeds aan het oefenen op het ontspannen rijden maar het wilt niet echt lukken... Tijdens het longeren komt de ontspanning vlugger dan tijdens het rijden en ook zijn rug en achterhand beginnen erbij te komen. Het longeren wissel ik trouwens af, de ene keer zonder bijzets en de andere keer met de pessoa.

Normaal krijg ik les maar door enkele problemen al de hele winter niet (bak die slecht ligt, problemen bij Spirit, lesgever die het te druk heeft...) dus ik kan het ook niet vragen aan m'n lesgever. Volgende week zou ik eventueel les kunnen krijgen van iemand die ik ken op de methode van ADB om dus aan de ontspanning te werken. Maar voorlopig moet ik het zelf oplossen...

Hopelijk is het een beetje duidelijk :o

Edit, misschien nog handig om te weten: hij word 7 jaar en is niet echt doorgereden, ook is hij behoorlijk dik. Ben trouwens ook aan het denken om hem een maand in training te zetten om dus de kilo's ervan te krijgen, is dat een goed idee?
Laatst bijgewerkt door Natje_Spirit op 08-03-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Re: Puur rijden op ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:04

Probeer je paard wat lager in de stellen en de ontspanning daar op te zoeken, dus het halsstrekken idee.

Als je paard de hand wil volgen is ook al een teken van ontspanning.

Probeer ook veel figuren te rijden, houdt hem dus bezig. Vooral veel slangenvoltes waardoor het paard ook wat losser wordt in het lijf.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:07

Bedankt, ik probeer zoveel mogelijk om figuren te rijden om hem zo losser te krijgen en dit werkt nog redelijk. Halsstrekken heb ik ook al geprobeerd maar hij wilt mijn hand niet volgen, heel af en toe wel maar dan heel kort. Ik beloon dan wel direct zodra hij wel mijn hand volgt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:11

De rug draagt het beste wanneer hij bol is. Bij en gespannen paard is deze vak hol.

Wat dus belangrijk is,is het paard correct aan de teugel te rijden.
Dit is alleen mogelijk door je paard goed aan het been te zetten. Dus aktie reactie. Anders loopt hij nooit van achter naar voren... Door en constante meegaande ruiterhand zal het paard vanzelf meer ontspannen en zakken in de hals en nog meer ontspannen...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:14

probeer hem dan wat voorwaartser te rijden (voorwaarts-neerwaarts) en geef hem ook die ruimte om te zakken, wel contact houden met de teugels.

en probeer met een zachte hand te werken en veel voltes te rijden, lichte stelling vragen, de buitenteugel op contact en langzaam de teugels ietsjes losser laten. Hij hoeft niet helemaal met zijn neus in het zand, maar gewoon ietsjes langer, en zorg dat zijn neusje eruit loopt.

Loopt je paard achter de teugel als hij naar beneden loopt?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:18

LadyLynn schreef:
Loopt je paard achter de teugel als hij naar beneden loopt?

Nee, eigenlijk kruipt hij zelden achter de teugel, hij loopt meer met z'n neus en hals naar beneden. Ik zal vanmiddag het voorwaarts-neerwaarts eens proberen :)

@superwoman: bedankt, zal er opletten :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:25

is goed, laat maar even weten.

Wat ook wel is wil helpen is een beetje springen/cavalleti, worden ze ook wat losser van. Of in- uitjes.. hoeft niet hoog te staan.

Wel een cool paardje!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:41

Ken het probleem van een holle rug, niet willen ontspannen etc.
Ik probeer altijd goed los te rijden, zoals jij nu doet. Maar wel simpel houden, dus vooral voltes, slangenvoltes, het ingewikkeldere werkt komt wel als je je paard goed voor elkaar hebt. Ik doe ook veel overgangen, maar niet zo veel dat 'ie echt heet word. Als hij dan lekker actief is, ga ik hem aan de voorkant "tegenhouden" zodat hij gaat nageven. Die energie kan er dan niet van voren uit, maar de achterhand komt er dan wat meer onder. Op deze manier ontspant hij zijn rug, en maakt hem niet meer zo heel erg hol. Als hij helemaal los is, en echt goed nagevelijk, ga ik proberen hem wat meer te laten zakken. (Dus een beetje dat halstrekken.)

Mischien kan je hier iets mee.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 13:47

Bedankt Miss_Mamfoy, hier kan ik wel wat mee :)

LadyLynn, haha bedankt :D , zal het zeker laten weten hoe het ging, ik zal die cavaletti's en die in- uitjes ook eens proberen als er iemand mee kan gaan, hopelijk gaat dat een beetje goed want springen ohz gaat meestal niet zo goed :=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:01

zadel en houding van de ruiter is ook heel belangrijk.
Veel lessen en desnoods een andere instructeur die wel tijd heeft, lijkt me erg verstandig!

Zelf gaan klooien kan een hoop problemen veroorzaken...
Zeker nu de D.A er bij is geweest, lijkt het me verstandig om geen halve maatregelingen te maken.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 14:06

Zadel is nog maar volledig nagekeken :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:09

Misschien een tip om eerst te longeren en daarna te gaan rijden, kun je tijdens longeren zorgen dat hij lekker ontspannen is, en voorwaarts. Wij hebben ons paard ook een tijd zo gereden toen hij rugklachten had, dit heeft veel geholpen, omdat hij dan tijdens het rijden ook sneller naar ontspanning gereden kon worden.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:08

Vandaag heb ik dus gelongeerd met bijzet aangezien het serieus waaide bij ons aan de kust en hij dan totaal niet kan ontspannen met mij erop en eerlijk gezegd zag ik het niet zitten ook met die storm :o ....
Het longeren op zich ging best goed, van tijd tot tijd liep hij mooi ontspannen en met zijn neusje naar beneden, zijn achterhand eronder en zijn rug werd ook gebruikt dus ik ben zeer blij met het resultaat :) ook al liep hij soms nogal te klieren, maarja als hij kan klieren kan hij nog 10min verder werken ook :+ zodra het weer beter is zal ik deze tips zeker gebruiken :D