hoe training opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nesty

hoe training opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 08:01

Ik heb sinds 3 maanden mijn eerste paard. Na 2maand stond ze ineens mank, na veel zoeken enzo bleek het gewoon een heel diepzittende hoefzweer te zijn. de zweer zat zo diep dat ze het niet voelde als ze er met de tang opzaten.
Nu deze eruit gesneden heeft ze 3 weken in de gips gestaan met de hoef zodat er geen vuil aankon, ze mocht dus 3 weken niet uit de stal.

Nu moet ik terug beginnen opbouwen, maar vraag me af hoe ik dit moet doen, ze heeft in het verleden al eens een peesontsteking gehad en daarom moest het op een rustige manier.

Vrijdag aan de hand gewandeld 15', ging lekker en was rustig.
Zaterdag (gisteren dus) Dacht terug gewoon 30'te wandelen aan hand. Nu was ze rustig in het begin maar na 15' begon aan de hand te bokken van frisheid. Heb dan mijn 30' wel gehaald maar op een niet altijd zo veilige manier.

Nu vraag ik me af wat ik zondag moet doen?
Misschien toch even beetje longeren (maar wat als ze echt te zot begint te doen? kan ze zich dan niet forceren?) en daarna gewoon erop uitstappen? natuurlijk meer stappen dan draven.

En wat de komende dagen?? Heeft er iemand advies???

Groetjes

CM_

Re: hoe training opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 08:30

Ik zou de eerste 2 weken alleen stappen.
Als een paard volledige boxrust heeft gehad moet je echt beginnen met alleen stappen. Na twee weken kun je een drafje erbij doen, weer na twee weken kun je die draf uitbreiden.
Elke twee weken kun je de training wat opbouwen, dat is de mooiste manier van op conditie brengen.
Longeren zou ik zeker niet doen, dit kan lelijke blessures veroorzaken.

Is ze onder de man wel braver denk je?
Anders zou ik er liever op gaan zitten dan erlangs gaan lopen.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 08:39

In de dierenkliniek hadden ze gezegd dat ze na 2 weken weer volledig normaal zou mogen werken. dus daarom dacht ik dat ze wel sneller zou mogen draven enzo...

Ik weet niet of ze braver gaat zijn, dat zullen we straks zien. :-)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 08:44

Hmm nou als mijn paard gevoelig is voor peesontsteking, neem ik na een boxrust periode toch zeker wel wat meer de tijd om op te bouwen dan 2 weken ... :=

Pezen zijn gevoelige delen , als deze gevoelig zijn voor irritatie, moet je overbelasting zien te voorkomen.

Overbelasting kun je ook krijgen door 3 weken stilstaan en dan ineens aan het werk gaan.
Denk maar eens aan jezelf als je goed griep hebt gehad en een paar dagen op bed hebt gelegen, je spieren en vooral pezen doen dan zeer als je ineens teveel doet.
Je hebt een paar dagen nodig om weer op krachten te komen.

Een paard weegt tig keer zoveel , dus die moet nog meer gewicht meenemen en dragen.

Ik vind het een bizar vreemd advies van je kliniek.
Ik zou zeker wat langer de tijd nemen om paard weer op kracht te laten komen.
De blessure die hij had , had niets te maken met spieren of pezen, maar als jij al zegt dat ie gevoelig is op de pezen, dan moet je dus wel trainen alsof paard een peesblessure heeft gehad.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 08:53

Mijn paard heeft ook een aantal weken stil gestaan en d'r spieren zijn dus ook totaal weg.
Als eerste heeft ze gewoon buiten gestaan zodat ze iig al wat beweging kreeg. Daarna longeren, zonder bijzet en gewoon wat overgangen stap-draf. Al vliegt ze soms ook weg. En nu na een 2 weken rij ik weer een paar dagen in de week. Maar veel grote voltes. Lang instappen. Soms een stuk draf maar wel aan een langere teugel. Dus nog niet vol aan het werk maar meer gymnatiseren. Gisteren wel een keer galop aangesprongen maar na een rondje weer terug naar draf.
Belangrijk is om niet te lang te rijden. Liever iedere dag 20 min dan 1 dag een uur. En kijk even of je zadel nog goed ligt. Ik moet nu met een dikkere pad rijden omdat ze iets smaller is geworden en het zadel dus te diep zakt.
En wat is volledig aan het werk, er zit verschil tussen een paard dat topsport loopt of een paard dat rustig gereden wordt.

Wat betreft de oude peesblessure, neem de tijd om in te rijden zodat alles op kan warmen en soepel kan worden. Maar dat moet je altijd doen. Maar het heeft niet echt iets te maken met het nu opnieuw opstarten.

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:14

ik zou ook eerst een lange tijd stappen. liever te lang stappen dan dat ze weer een blessuren krijgt.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:42

Probeer eerst gewoon te blijven wandelen,
als je wil gaan oppakken, is het denk ik de beste manier,
om even contact op te nemen met je veearts!